Hyppää sisältöön
Media

Oikeusministeriö on tarkistanut hallinnonalan puhelinpalvelujen tilan

oikeusministeriö
Julkaisuajankohta 18.2.2011 8.00
Tiedote -

Oikeusministeriö on kehittänyt oikeushallinnon puhelinpalveluja siten, että nykyisin kaikkiin tuomioistuimiin ja hallinnonalan viranomaisiin saa yhteyden ilman lisämaksua. Myös puhelujen jonotusajat ovat hyvin lyhyet.

Eduskunnan oikeusasiamies on 30.12.2010 pyytänyt oikeusministeriöltä selvitystä siitä, kuinka hallinnonalan puhelinpalvelun maksuttomuuden toteuttaminen on edistynyt. Oikeusasiamies katsoi, ettei puhelinpalvelu täytä hallintolain vaatimuksia käytössä olevien lisämaksullisten puhelinnumeroiden ja puhelinvaihteen ruuhkaisuuden vuoksi. Lisäksi oikeusasiamies arvosteli ministeriön toimenpiteiden hitautta puhelinpalvelun kehittämisessä.

Oikeusministeriö toteaa oikeusasiamiehelle antamassaan vastauksessa ohjeistaneensa viime vuosina useaan otteeseen hallinnonalan yksiköitä puhelinpalveluiden saattamiseksi vastaamaan maksuttomuuden vaatimusta. Syksyn 2010 jälkeen oikeusministeriö ja hallinnonala ovat määrätietoisesti poistaneet puhelinnumeroinnissa ja puhelinpalveluiden maksuttomuudessa vielä ilmenneitä puutteita.

Soittajalle lisämaksuttomien 0100-palvelunumeroiden määrää on lisätty huomattavasti ja lisämaksuttomia 050-numeroita on neuvontakäytössä runsaasti. Puhelinvaihteet eivät selvitysten mukaan myöskään ole ruuhkaisia. Esimerkiksi joulukuussa 2010 keskimääräinen 0100 -numeroiden odotusaika on ollut 4 sekuntia. Hitaimmankin palvelun yksiköissä odotusaika näyttäisi olevan keskimäärin noin 30 sekuntia.

Lisätietoja:
tietohallintojohtaja Max Hamberg, puh. 09 160 67822
s-posti: [email protected]

Sivun alkuun