Hyppää sisältöön
Media

Oikeusavun chat-palvelusta hyviä kokemuksia

Julkaisuajankohta 30.1.2017 11.18
Uutinen

Oikeusavun chat-palvelua on pilotoitu kolmen kuukauden ajan. Kokemukset chat-palvelusta ovat pääosin myönteisiä. Chat-palveluun pääsee oikeus.fi -sivujen kautta.

Oikeusavun chat-palvelusta hyviä kokemuksia

Chat-palvelussa oikeusavustajat ja oikeusapusihteerit ovat vastanneet kansalaisten kysymyksiin arkisin klo 10-12. Kansalaiset ovat kysyneet erityisesti perhe- ja perintöasioista. Viikossa on tullut keskimäärin 150 kyselyä.

Chat-palvelussa annetaan yleistä oikeudellista neuvontaa anonyymisti. Asiakkaiden nimeä ei kysytä eikä hänen tarvitse erikseen kirjautua palveluun. Tarvittaessa kysyjä on ohjattu ottamaan yhteyttä oikeusaputoimistoon tai muuhun lakimieheen. Kansalaiselle chat-palvelu on helppo tapa saada yksinkertaiseen kysymykseen vastaus.

Oikeusministeriö on päättänyt jatkaa kokeilua vuoden 2017 loppuun asti. Tarkoitus on selvittää, miten palvelua voitaisiin edelleen kehittää.

Oikeusavun chat-palvelu on yksi osa oikeusavun kehittämislinjauksia, joissa pyritään lisäämään mm. oikeusavun digitaalisia palveluita. Yksi digitaalisista palveluista on etäpalvelu. Sen tavoitteena on, että asiakas pääsee tapaamaan oikeusavustajaa videon välityksellä omalta kotikoneeltaan. Tätä palvelua tarjoaa jo nyt muutama oikeusaputoimisto.

Lisätietoja:
hallitusneuvos Maaria Rubanin, puh. 02951 50140

Linkit

chat-palvelu

Sivun alkuun