Kampanj mot sexuella trakasserier som unga kvinnor utsätts för

I programmet ingår en kampanj för att ingripa i sexuella trakasserier mot unga kvinnor. Fokus ligger på dem som bevittnar trakasserier – kampanjen syftar till att visa hur bystanders, personer som ser när andra utsätts, kan ingripa i trakasserier och hjälpa offret.

I Finland har man hittills inte fäst uppmärksamhet vid vittnens roll i förebyggandet av sexuella trakasserier. Till exempel i Förenta staterna fokuserar många utbildningsprogram vid universitet och högskolor på att utbilda både kvinnliga och manliga studerande i att ingripa i sexuellt våld om de blir vittnen till sådant. Läs mer om åskådarnas roll när det gäller att ingripa i sexuellt våld: rikoksentorjunta.fi.

Var och en har en roll i situationer med sexuella trakasserier

Kampanjen heter ”Alla av oss”. Kampanjen syftar till att visa att alla av oss kan ingripa i trakasserier och att var och en, även åskådaren, har en roll i situationer med sexuella trakasserier.

Följande personer och opinionsbildare har gett sitt ansikte åt kampanjen:

  • MolyBros: en energisk YouTube-duo från Vanda med nästan 19 000 följare på Instagram.
  • Blokess: en grupp som publicerar korta underhållande sketcher på Instagram. Över 100 000 Instagram-följare.
  • Melo: en finländsk rap-artist som har publicerat tre album. Melo var nominerad till årets nykomling i Emma-galan 2020.
  • Mike Lanki: e-idrottare, en av de första professionella streamarna i Finland.
  • Akseli Herlevi: belönad tv-kock, krögare och köksmästare. Vann den första säsongen av tv-programmet Top Chef Finland 2011.
  • Joona Toivio: fotbollsspelare, en av kaptenerna i det finska fotbollslandslaget Huuhkajat. 

I kampanjen ingår videor med kampanjens galjonsfigurer och videorna visas både i sociala medier och på YLE. Dessutom omfattar kampanjen text- och videoreklam i sociala medier samt utomhusreklam. Kampanjtiden är 16.–29.8.2021. 

Kampanjvideo