Etäosallistuminen ja verkkokokoukset osakeyhtiöissä, asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa
OM030:00/2021 Statute drafting
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
valtioneuvosto.fi/en/projects Link to an external websiteOpens in a new tab
Oikeusministeriön asettama työryhmä valmistelee hallituksen esityksen muotoon laadittu ehdotus osakeyhtiölain, asunto-osakeyhtiölain ja osuuskuntalain ja niiden muutosehdotuksiin mahdollisesti liittyvän muun lainsäädännön muuttamisesta.
Project status
Lausuntopyyntö työryhmän mietinnöstä
22.11.2021 – 23.1.2022 Round for comments
Oikeusministeriön lausuntopyyntö Etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä,
asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa –työryhmän mietinnöstä.
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Lausuntopalvelu.fiLink to an external websiteOpens in a new tab
Documents
Innovatics Oy; lausunto Link to an external websiteOpens in a new tab PDF
7.1.2022 Innovatics Oy
Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto Link to an external websiteOpens in a new tab PDF
27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy
Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto Link to an external websiteOpens in a new tab PDF
16.12.2021 Ministry of Employment and the Economy
Inderes oyj; lausunto Link to an external websiteOpens in a new tab PDF
3.12.2021 Inderes Oyj (2)
Korkein hallinto-oikeus; lausunto Link to an external websiteOpens in a new tab PDF
2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus
-
22.11.2021 Ministry of Justice
-
22.11.2021 Ministry of Justice
Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset Link to an external websiteOpens in a new tab PDF
22.11.2021 Ministry of Justice
Lausuntotiivistelmä
3.3.2022 Round for comments
Lausunnonantajat kannattivat mietinnön tavoitteita ja suhtautuivat pääosin myönteisesti muutosehdotuksiin. Merkittävä enemmistö lausunnonantajista kannatti hybridikokouksen nimenomaista määrittelyä sekä kokonaan etänä, ilman kokouspaikkaa, pidettävien yhtiökokousten ja osuuskunnan kokousten sallimista yhtiöjärjestys- tai sääntömääräyksen perusteella. Myös hybridikokouksen järjestämisvelvollisuuden sisältävän yhtiöjärjestysmuutoksen tekemiseen tavallisella enemmistöpäätöksellä suhtauduttiin myönteisesti.
Asunto-osakeyhtiöitä koskevaan ehdotukseen hybridikokouksen järjestämisvelvollisuudesta vähintään 30 osakehuoneiston asunto-osakeyhtiössä kolmen osakkaan vaatimuksesta suhtauduttiin myönteisesti, mutta moni lausunnonantaja ehdotti velvollisuuden sitomista 10 %:n vähemmistön vaatimukseen kolmen osakkaan sijasta. Vastaavasti ehdotettiin muutettavaksi vähemmistön oikeutta vaatia hybridikokousta yhtiössä, joka on siirtynyt etäkokouksiin.
Kaikki lausunnonantajat suhtautuivat myönteisesti sitovaa etäosallistumisilmoitusta koskevaan ehdotukseen. Huomattava osa lausunnonantajista katsoi, että perinteistä, hybridi- ja etäkokousosallistumista täydentävien etäosallistumismahdollisuuksien edellytyksiä tulisi selventää, jotta vältytään tulkintaepäselvyyksiltä ja tarpeettoman epäyhtenäiseltä yhtiökokouskäytännöltä. Selvä enemmistö lausunnonantajista katsoi, että pörssi- ja FN-yhtiöissäkin hybridikokousten järjestämisen yleistymisen edistämiseksi riittää, että yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä voidaan päättää hybridikokouksen järjestämiseen velvoittavasta yhtiöjärjestyksen muutoksesta (ei laajaa kannatusta mietinnössä esitellyille täydentäville sääntelyvaihtoehdoille hybridikokousten yleistymisen nopeuttamiseksi pörssi- ja FN–yhtiöissä).
Teknisestä häiriöstä aiheutuvaa yhtiökokouksen keskeyttämistä koskeviin ehdotuksiin suhtauduttiin lähes yksimielisen myönteisesti. Osa lausunnonantajista kuitenkin katsoi, että keskeyttämisen edellytykset tulisi rajata päätöksenteon pätevyyden vaarantaviin tilanteisiin ja että keskeytetyn kokouksen jatkamisajankohta tulisi säännellä joustavammin
Additional information
Hallituksen esitys annettu eduskunnalle
21.4.2022 Statute
Hallituksen esitys on annettu eduskunnalle 21.4.2022. HE 47/2022.
Lait vahvistettu
8.7.2022 Statute
Lait vahvistettu Tasavallan Presidentin esittelyssä 8.7.2022