Lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten vanhentuminen ja eräät muut rikoslain muutokset

OM046:00/2004 Statute drafting

Syyteoikeuden vanhentumista koskevia rikoslain 8 luvun säännöksiä muutetaan niin, että lapsiin kohdistuvien rikoslain 20 luvussa tarkoitettujen seksuaalirikosten vanhentumisaika alkaa myöhemmin kuin teosta, esimerkiksi heidän täysi-ikäiseksi tulemisestaan. Valmistelussa on lisäksi selvitettävä, pitäisikö vastaavan järjestelyn koskea myös lapsiin kohdistuvia pahoinpitelyrikoksia. Samalla rikoslain 8 lukuun tehdään muutokset, joita edellyttää se, että kansainvälisen rikostuomioistuimen toimivaltaan kuuluvat rikokset eivät tuomioistuimen perussäännön 29 artiklan mukaan vanhene. Lisäksi rikoslakiin tehdään eräitä muihin lainsäädäntöhankkeisiin liittyviä teknisluonteisia korjauksia. Rikoslain 25 lukuun lisätään valtioiden rajat ylittäviä lapsikaappauksia koskeva rangaistussäännös. Samalla on harkittava, edellyttääkö se 25 luvun 5 §:ssä säädetyn lapsen omavaltaista huostaanottoa koskevan rangaistussäännöksen muuttamista. Rikoslakiin lisätään rangaistussäännös, jonka mukaan rangaistavaa on ...

Basic information Completed

Project number OM046:00/2004

Case numbers OM 22/41/2004

Set by Ministry of Justice

Term/schedule 8.11.2004 –

Date of appointment 8.11.2004

Law drafting

Government proposal 169/2005 Information on parliamentary proceedings

Parliamentary reply 187/2005

Adopted statute 1161/2005
Adopted statute 1162/2005

Project status

Goals and results

Tarkoitus on laatia ehdotus hallituksen esitykseksi, joka koskee rikosoikeudellista vanhentumista, lapsikaappausta ja toiselle kuuluvan henkilötodistuksen käyttämistä.

Starting points

Lasten seksuaalinen hyväksikäyttö saattaa tulla ilmi vasta pitkän ajan kuluttua teosta. Tuolloin vanhentumisen kannalta voi tulla ratkaisevaksi se, arvioidaanko teko törkeäksi vai ei. Kuitenkin jo perusmuodon mukainen lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on vakava rikos. Kun otetaan huomioon kysymyksessä olevien rikosten uhreilleen usein aiheuttama pitkäaikainen kärsimys ja muu vastaava vahingollisuus sekä lasten erityisen suojan tarve, on olemassa riittäviä perusteita järjestelylle, jossa lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten vanhentumisaika alkaa myöhemmin kuin teosta. Lapsiin kohdistuvat pahoinpitelytkin saattavat paljastua vasta pitkän ajan kuluttua rikosten tekemisestä, minkä vuoksi niitä koskevan vanhentumisen myöhentämistä on harkittava tässä yhteydessä. Rikoslain 25 luvun 5 §:ssä säädettyä lapsen omavaltaista huostaanottoa moitittavammasta menettelystä on kysymys silloin, kun lapsi viedään asuinmaastaan. On lisäksi mahdollista, että lapsen vieminen läheisen henkilön toimesta pois maasta ei täytä nykyisten lapsen omavaltaista huostaanottoa ankarammin rangaistavien rikosten kuten vapaudenriiston tunnusmerkistöä. Erillinen lapsikaappausta koskeva rangaistussäännös on havainnollisuudenkin vuoksi tarpeen. Yksityisen henkilön erehdyttämistä henkilöllisyyden todistamiseen liittyvän asiakirjan väärinkäytöllä koskeva rikoslain 42 luvun 5 § kumottiin vuonna 1999. Käytännön ongelmana on se, että alaikäiset käyttävät henkilöllisyyden osoittavia täysi-ikäisten asiakirjoja hankkiakseen tupakkaa tai alkoholia taikka päästäkseen ravintoloihin tai alaikäisiltä kiellettyihin tilaisuuksiin.

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects