Lahjusrikoksia koskevien säännösten muutostarpeet

OM010:00/2014 Statute drafting

Työryhmä esitti mietinnössään 20.2.2015 oikeushenkilön rangaistusvastuun soveltamisalan laajentamista rikoslain 30 luvun 9 a §:ssä rangaistavaksi säädettyyn törkeään kirjanpitorikokseen.

Basic information In progress

Project number OM010:00/2014

Case numbers OM 7/41/2014, VN/862/2018

Set by Ministry of Justice

Term/schedule 1.5.2014 –

Date of appointment 25.4.2014

Law drafting

Government proposal 258/2016 Information on parliamentary proceedings

Parliamentary reply 17/2017

Adopted statute 213/2017

Goals and results

Tehtävänä oli selvittää lainsäädäntövaihtoehdot vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisoimiseksi sekä valmistella mahdollisesti tarvittavat toimenpiteet OECD:n lahjonnanvastaisen työryhmän Suomelle antamien rikoslakia koskevien suositusten täytäntöönpanemiseksi.

Summary

Työryhmä esitti mietinnössään 20.2.2015 oikeushenkilön rangaistusvastuun soveltamisalan laajentamista rikoslain 30 luvun 9 a §:ssä rangaistavaksi säädettyyn törkeään kirjanpitorikokseen.

Starting points

Eduskunta hyväksyi vuonna 2002 lahjonta koskevan Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen yleissopimuksen (ETS 173). Eduskunta hyväksyi samalla yleissopimukseen varauman, joka koskee yleissopimuksen 12 artiklassa edellytetyn vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisoinnin laajuutta. Varauman voimassaoloaikaa on sittemmin jatkettu. Euroopan neuvoston korruptionvastainen toimielin GRECO suositteli vuonna 2007, että Suomi harkitsisi vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisointia. Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmassa todetaan, että hallitus selvittää lainsäädäntövaihtoehdot vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisoimiseksi. OECD:n lahjonnanvastainen työryhmä antoi vuonna 2010 Suomelle suosituksia korruption torjunnan tehostamiseksi. Niistä osa koskee rikoslain muutoksia.