Lahjusrikoksia koskevien säännösten muutostarpeet

OM010:00/2014 Säädösvalmistelu

Työryhmä esitti mietinnössään 20.2.2015 oikeushenkilön rangaistusvastuun soveltamisalan laajentamista rikoslain 30 luvun 9 a §:ssä rangaistavaksi säädettyyn törkeään kirjanpitorikokseen.

Hankkeen perustiedot Käynnissä

Hankenumero OM010:00/2014

Asianumerot OM 7/41/2014, VN/862/2018

Asettaja oikeusministeriö

Toimikausi/aikataulu 1.5.2014 –

Asettamispäivä 25.4.2014

Lainvalmistelu

Hallituksen esitys 258/2016 Käsittelytiedot eduskunnassa

Eduskunnan vastaus 17/2017

Hyväksytty säädös 213/2017

Tavoitteet ja tuotokset

Tehtävänä oli selvittää lainsäädäntövaihtoehdot vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisoimiseksi sekä valmistella mahdollisesti tarvittavat toimenpiteet OECD:n lahjonnanvastaisen työryhmän Suomelle antamien rikoslakia koskevien suositusten täytäntöönpanemiseksi.

Tiivistelmä

Työryhmä esitti mietinnössään 20.2.2015 oikeushenkilön rangaistusvastuun soveltamisalan laajentamista rikoslain 30 luvun 9 a §:ssä rangaistavaksi säädettyyn törkeään kirjanpitorikokseen.

Lähtökohdat

Eduskunta hyväksyi vuonna 2002 lahjonta koskevan Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen yleissopimuksen (ETS 173). Eduskunta hyväksyi samalla yleissopimukseen varauman, joka koskee yleissopimuksen 12 artiklassa edellytetyn vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisoinnin laajuutta. Varauman voimassaoloaikaa on sittemmin jatkettu. Euroopan neuvoston korruptionvastainen toimielin GRECO suositteli vuonna 2007, että Suomi harkitsisi vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisointia. Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmassa todetaan, että hallitus selvittää lainsäädäntövaihtoehdot vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisoimiseksi. OECD:n lahjonnanvastainen työryhmä antoi vuonna 2010 Suomelle suosituksia korruption torjunnan tehostamiseksi. Niistä osa koskee rikoslain muutoksia.