Rikesakko- ja rangaistusmääräysmenettelyn kehittäminen

OM022:00/2006 Statute drafting

Prosessin käynnistäisi edelleen pääsäännön mukaan poliisimies, tullimies, rajavalvoja tai erävalvoja. Rikoksesta epäillyn ja asianomistajan suostumus asian käsittelylle summaarisessa menettelyssä olisi tarpeen. Jos suostumusta ei annettaisi, olisi asian käsittelyä lähtökohtaisesti jatkettava tavallisessa rikosprosessijärjestyksessä. Poliisin toimivaltaa laajennettaisiin niin, että poliisi voisi määrätä rikesakon lisäksi myös suhteellisen pienen päiväsakoin tuomittavan sakkorangaistuksen liikenteeseen liittyvistä rikkomuksista ja näpistyksistä. Muut asiat ratkaisisi syyttäjä. Nykyistä muutoksenhakukieltoa käräjäoikeuden rikesakkoasiassa antamaan ratkaisuun ei säilytettäisi. Ylimääräinen muutoksenhaku yhtenäistettäisiin. Käräjäoikeuden toimivaltaa muutoksenhakuasteena laajennettaisiin.

Basic information Completed

Project number OM022:00/2006

Case numbers OM 6/41/2006

Set by Ministry of Justice

Term/schedule 2.5.2006 –

Date of appointment 12.4.2006

Law drafting

Government proposal 94/2009 Information on parliamentary proceedings

Parliamentary reply 84/2010

Adopted statute 754/2010
Adopted statute 755/2010
Adopted statute 756/2010
Adopted statute 757/2010
Adopted statute 758/2010
Adopted statute 759/2010
Adopted statute 760/2010
Adopted statute 761/2010
Adopted statute 762/2010
Adopted statute 763/2010
Adopted statute 764/2010
Adopted statute 765/2010
Adopted statute 766/2010
Adopted statute 767/2010. 768/2010
Adopted statute 769/2010. 770/2010
Adopted statute 771/2010
Adopted statute 772/2010
Adopted statute 773/2010
Adopted statute 774/2010
Adopted statute 775/2010. 776/2010
Adopted statute 777/2010

Project status

Goals and results

Tuomioistuimen ulkopuolisesta rikosoikeudellisesta menettelystä annettu lainsäädäntö uudistettiin. Uusi laki korvasi lait rikesakkomenettelystä (66/1983) ja rangaistusmääräysmenettelystä (692/1993). Lisäksi näihin lakeihin liittyvään lainsäädäntöön tehtiin tarpeelliset muutokset. Tavoitteena on, että nykyiset summaariset rikosprosessilajit korvataan yhdellä nykyaikaisella menettelylajilla, joka on perustuslain mukainen ja prosessiekonomisesti järkevä.

Starting points

Eduskunta on edellyttänyt, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin rikesakkosäännösten uudistamiseksi (EV 261/2002 vp). Huomiota on kiinnitetty siihen, että rikesakko on säädetty konkreettisesti rangaistukseksi asetuksessa, minkä ei katsota olevan sopusoinnussa rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen kanssa (LaVM 28/2002 vp). Pääministeri Matti Vanhasen II hallituksen ohjelmassa lausutaan, että rikesakko- ja rangaistusmääräysmenettely uudistetaan siten, että järjestelmästä tulee kustannustehokas ja perustuslain vaatimukset täyttävä tuomioistuimien ulkopuolinen rikosasioiden käsittelyjärjestelmä. Sekä rikesakko- että rangaistusmääräysmenettely on aikanaan säädetty poikkeuslakeina perustuslainsäätämisjärjestyksessä.

Additional information

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects