Vankilaverkoston kehittäminen
OM074:00/2023 Development
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Uudistetaan Rikosseuraamuslaitoksen (Rise) vankilaverkostoa vaikuttavan, turvallisen ja kustannustehokkaan täytäntöönpanon turvaamiseksi. Tehdään aserikossääntelyn edellyttämät lisävankipaikat. Suunnitelma vankilaverkoston pitkän tähtäimen suunnitelmista päivitetään.
Project status
Rahoitus vankilahankkeiden suunnitteluun
9.10.2023 Budget decision
Syyskuun 2023 budjettiriihessä päätettiin osoittaa RISElle vuodelle 2024 yhteensä 1,7 milj. euron lisärahoitus osana 5 milj. euron lisämäärärahakokonaisuutta (vankilahankkeiden suunnittelu ja vankiloiden turvatekniikan päivittäminen) Rovaniemen vankilan, Vantaan vankisairaalan, Turun avovankilan, Tampere-Pirkanmaan vankilan ja Uudenmaan vankilan selvitys- ja suunnittelumenoihin sekä vankisairaalakonseptin laadintaan.
Basic information In progress
Project number OM074:00/2023
Case numbers VN/23871/2023
Set by Ministry of Justice
Term/schedule 15.8.2023 – 31.3.2027
Date of appointment
Relation to the Government Programme
Orpo
Luku 10 Turvallinen ja kriisinkestävä oikeusvaltio
Alaluku 10.2 Suomalaista oikeusvaltiota ja demokratiaa vahvistetaan
Contact person
Minna Piispa, Neuvotteleva virkamies
tel. +358 295 150 223
[email protected]
Goals and results
Uudistetaan Rikosseuraamuslaitoksen (Rise) vankilaverkostoa vaikuttavan, turvallisen ja kustannustehokkaan täytäntöönpanon turvaamiseksi. Hankkeen päättyessä Varsinais-Suomen vankila aloittaa toimintansa ja vankiloissa on riittävästi vankipaikkoja hallitusohjelman kiristysten toteuttamiseksi. Suunnitelma vankilaverkoston pitkän tähtäimen suunnitelmista Uudenmaan ja Pirkanmaan uusien vankiloiden osalta jatkuu.
Summary
Uudistetaan Rikosseuraamuslaitoksen (Rise) vankilaverkostoa vaikuttavan, turvallisen ja kustannustehokkaan täytäntöönpanon turvaamiseksi. Tehdään aserikossääntelyn edellyttämät lisävankipaikat. Suunnitelma vankilaverkoston pitkän tähtäimen suunnitelmista päivitetään.
Starting points
Vankilaverkosto on laaja ja muodostuu pienistä yksiköistä, joista osa vaatii korjausta. Sijoittamalla kooltaan tarkoituksenmukaiset tilatehokkaat vankilat maantieteellisesti oikeisiin paikkoihin parannetaan rangaistusten täytäntöönpanon ja palvelutuotannon vaikuttavuutta, lisätään tehokkuutta ja turvallisuutta sekä saavutetaan pitkällä tähtäimellä yhteiskunnallisia säästöjä ja hyötyjä. Ehdotettu vankilaverkosto mahdollistaa Rikosseuraamuslaitoksen toimintakyvyn tulevaisuudessa. Rakenneuudistus on välttämätön, jotta henkilökunnan saatavuus voitaisiin turvata. Rikosseuraamuslaitoksessa on ollut vaikeuksia rekrytoida muuttotappiopaikkakunnille työvoimaa jo useiden vuosien ajan. Uudistetuissa rakenteissa luotaisiin edellytykset yhteiskunnan normaalipalvelujen tehokkaammalle hyödyntämiselle rangaistusten täytäntöönpanon aikana ja seuraamuksen jälkeisille palvelujatkumoille. Palvelujen saatavuus vankiloihin on mahdollista vain, jos vankilat sijaitsevat lähempänä kumppaniverkostoa kuin nykyisin. Muutosten jälkeen vankilat ovat terveellisiä ja turvallisia sekä soveltuvat nykyaikaiseen vankilatoimintaan aiempaa paremmin. Epätarkoituksenmukaiset laitosrakenteet sitovat tällä hetkellä henkilöstöä tuottamattomaan työhön. Yli puolet vankiloista on vuoteen 2030 mennessä taloteknisen ikänsä puolesta peruskorjauksen tarpeessa. Vankilaverkostoa uudistamalla tilankäytön tehokkuus olisi 63 m2/vankipaikka nykyisen 98 m2/vankipaikka sijaan.
Hallitusohjelmassa on useita vankimäärää mahdollisesti lisääviä kirjauksia. Koska vankilat ovat jo nykyisellään täynnä ja hallitusohjelmakirjausten myötä ennustetaan vankimäärän edelleen lisääntyvän, oikeusministeriö selvittää tulisiko suunnitella lisää vankiloita tai saataisiinko vankipaikkoja lisää muilla ratkaisuilla nopeutetulla aikataululla.
Yhteiskunnalle aiheutuu vapautuneiden vankien rikoshaitoista, päihdehaitoista, muuta väestöä heikommasta terveydestä, työttömyydestä ja selvästi varhaisemmasta kuolleisuudesta vuosittain noin 1,5 mrd euron kustannukset. Esitetty ratkaisu tuottaa pitkällä aikajänteellä yhteiskunnallisia säästöjä uusintarikollisuuden vähentyessä. Tehokkaammilla rakenteilla, henkilöstömäärää lisäämällä ja yhteistyökumppaneiden kanssa toteutetulla tavoitteellisemmalla toiminnalla voitaisiin vankilaan palaamista laskea nykyisestä 56 prosentista 49 prosenttiin, mikä tuottaisi noin 350-440 milj. euron vuosittaisen laskennallisen yhteiskunnallisen säästön. Tavoite on vaativa ja edellyttää verkostokehittämisen lisäksi Risen ja sen kumppaneiden onnistumista vaikuttavan työn eri osa-alueilla. Vuoden 2030 jälkeen Risen henkilöstömäärää voitaisiin vaikuttavuuden parantumisen myötä pienentää aikavälillä 2030-2040.
Tehty Rovaniemen tutkintavankilan ja Varsinais-Suomen vankilan suunnittelua. Hanke käynnistyi syksyllä 2023 ja päättyy 2027. Pirkanmaan ja Uudenmaan vankilahankkeiden suunnittelu on kesäkuussa 2024 keskeytetty toistaiseksi hankkeisiin liittyvien epävarmuustekijöiden vuoksi.
OM nimeää hankkeisiin hankejohtajat Riseen. Rise ja Senaatti laativat esiselvityksen ja hankesuunnitelmat, jotka käsitellään OM johdolla pidettävissä linjauskokouksissa. OM laatii kehysehdotuksen hankesuunnitelmien pohjalta ja esittelee hankkeita koskevat päätökset valtioneuvostolle.
Lisämäärärahatarpeita tarkastellaan kehysehdotusta 2026-2029 valmisteltaessa syksyllä 2024.
Hankkeen asettaminen
-
Asettamispäätös_Vankimäärän kehitys -työryhmä PDF
28.11.2024 Ministry of Justice
Ungrouped
Person
Role, Term
Piispa, Minna
Neuvotteleva virkamies
Ministry of Justice
Role: Person in charge
15.8.2023 –
Piispa, Minna
Neuvotteleva virkamies
Ministry of Justice
Role: Project contact person
15.8.2023 – 31.3.2027
Rautio, Lauri
lainsäädäntösihteeri
Ministry of Justice
Role: Person in charge
15.8.2023 – 31.3.2027