Vankilaverkoston kehittäminen
OM074:00/2023 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Uudistetaan Rikosseuraamuslaitoksen (Rise) vankilaverkostoa vaikuttavan, turvallisen ja kustannustehokkaan täytäntöönpanon turvaamiseksi. Tehdään aserikossääntelyn edellyttämät lisävankipaikat. Suunnitelma vankilaverkoston pitkän tähtäimen suunnitelmista päivitetään.
Hankkeen eteneminen
Rahoitus vankilahankkeiden suunnitteluun
9.10.2023 Budjettipäätös
Syyskuun 2023 budjettiriihessä päätettiin osoittaa RISElle vuodelle 2024 yhteensä 1,7 milj. euron lisärahoitus osana 5 milj. euron lisämäärärahakokonaisuutta (vankilahankkeiden suunnittelu ja vankiloiden turvatekniikan päivittäminen) Rovaniemen vankilan, Vantaan vankisairaalan, Turun avovankilan, Tampere-Pirkanmaan vankilan ja Uudenmaan vankilan selvitys- ja suunnittelumenoihin sekä vankisairaalakonseptin laadintaan.
Hankkeen perustiedot Käynnissä
Hankenumero OM074:00/2023
Asianumerot VN/23871/2023
Asettaja oikeusministeriö
Toimikausi/aikataulu 15.8.2023 – 31.3.2027
Asettamispäivä
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Orpo
Luku 10 Turvallinen ja kriisinkestävä oikeusvaltio
Alaluku 10.2 Suomalaista oikeusvaltiota ja demokratiaa vahvistetaan
Yhteyshenkilö
Minna Piispa, Neuvotteleva virkamies
puh. +358 295 150 223
[email protected]
Tavoitteet ja tuotokset
Uudistetaan Rikosseuraamuslaitoksen (Rise) vankilaverkostoa vaikuttavan, turvallisen ja kustannustehokkaan täytäntöönpanon turvaamiseksi. Hankkeen päättyessä Varsinais-Suomen vankila aloittaa toimintansa ja vankiloissa on riittävästi vankipaikkoja hallitusohjelman kiristysten toteuttamiseksi. Suunnitelma vankilaverkoston pitkän tähtäimen suunnitelmista Uudenmaan ja Pirkanmaan uusien vankiloiden osalta jatkuu.
Tiivistelmä
Uudistetaan Rikosseuraamuslaitoksen (Rise) vankilaverkostoa vaikuttavan, turvallisen ja kustannustehokkaan täytäntöönpanon turvaamiseksi. Tehdään aserikossääntelyn edellyttämät lisävankipaikat. Suunnitelma vankilaverkoston pitkän tähtäimen suunnitelmista päivitetään.
Lähtökohdat
Vankilaverkosto on laaja ja muodostuu pienistä yksiköistä, joista osa vaatii korjausta. Sijoittamalla kooltaan tarkoituksenmukaiset tilatehokkaat vankilat maantieteellisesti oikeisiin paikkoihin parannetaan rangaistusten täytäntöönpanon ja palvelutuotannon vaikuttavuutta, lisätään tehokkuutta ja turvallisuutta sekä saavutetaan pitkällä tähtäimellä yhteiskunnallisia säästöjä ja hyötyjä. Ehdotettu vankilaverkosto mahdollistaa Rikosseuraamuslaitoksen toimintakyvyn tulevaisuudessa. Rakenneuudistus on välttämätön, jotta henkilökunnan saatavuus voitaisiin turvata. Rikosseuraamuslaitoksessa on ollut vaikeuksia rekrytoida muuttotappiopaikkakunnille työvoimaa jo useiden vuosien ajan. Uudistetuissa rakenteissa luotaisiin edellytykset yhteiskunnan normaalipalvelujen tehokkaammalle hyödyntämiselle rangaistusten täytäntöönpanon aikana ja seuraamuksen jälkeisille palvelujatkumoille. Palvelujen saatavuus vankiloihin on mahdollista vain, jos vankilat sijaitsevat lähempänä kumppaniverkostoa kuin nykyisin. Muutosten jälkeen vankilat ovat terveellisiä ja turvallisia sekä soveltuvat nykyaikaiseen vankilatoimintaan aiempaa paremmin. Epätarkoituksenmukaiset laitosrakenteet sitovat tällä hetkellä henkilöstöä tuottamattomaan työhön. Yli puolet vankiloista on vuoteen 2030 mennessä taloteknisen ikänsä puolesta peruskorjauksen tarpeessa. Vankilaverkostoa uudistamalla tilankäytön tehokkuus olisi 63 m2/vankipaikka nykyisen 98 m2/vankipaikka sijaan.
Hallitusohjelmassa on useita vankimäärää mahdollisesti lisääviä kirjauksia. Koska vankilat ovat jo nykyisellään täynnä ja hallitusohjelmakirjausten myötä ennustetaan vankimäärän edelleen lisääntyvän, oikeusministeriö selvittää tulisiko suunnitella lisää vankiloita tai saataisiinko vankipaikkoja lisää muilla ratkaisuilla nopeutetulla aikataululla.
Yhteiskunnalle aiheutuu vapautuneiden vankien rikoshaitoista, päihdehaitoista, muuta väestöä heikommasta terveydestä, työttömyydestä ja selvästi varhaisemmasta kuolleisuudesta vuosittain noin 1,5 mrd euron kustannukset. Esitetty ratkaisu tuottaa pitkällä aikajänteellä yhteiskunnallisia säästöjä uusintarikollisuuden vähentyessä. Tehokkaammilla rakenteilla, henkilöstömäärää lisäämällä ja yhteistyökumppaneiden kanssa toteutetulla tavoitteellisemmalla toiminnalla voitaisiin vankilaan palaamista laskea nykyisestä 56 prosentista 49 prosenttiin, mikä tuottaisi noin 350-440 milj. euron vuosittaisen laskennallisen yhteiskunnallisen säästön. Tavoite on vaativa ja edellyttää verkostokehittämisen lisäksi Risen ja sen kumppaneiden onnistumista vaikuttavan työn eri osa-alueilla. Vuoden 2030 jälkeen Risen henkilöstömäärää voitaisiin vaikuttavuuden parantumisen myötä pienentää aikavälillä 2030-2040.
Tehty Rovaniemen tutkintavankilan ja Varsinais-Suomen vankilan suunnittelua. Hanke käynnistyi syksyllä 2023 ja päättyy 2027. Pirkanmaan ja Uudenmaan vankilahankkeiden suunnittelu on kesäkuussa 2024 keskeytetty toistaiseksi hankkeisiin liittyvien epävarmuustekijöiden vuoksi.
OM nimeää hankkeisiin hankejohtajat Riseen. Rise ja Senaatti laativat esiselvityksen ja hankesuunnitelmat, jotka käsitellään OM johdolla pidettävissä linjauskokouksissa. OM laatii kehysehdotuksen hankesuunnitelmien pohjalta ja esittelee hankkeita koskevat päätökset valtioneuvostolle.
Lisämäärärahatarpeita tarkastellaan kehysehdotusta 2026-2029 valmisteltaessa syksyllä 2024.
Hankkeen asettaminen
-
Asettamispäätös_Vankimäärän kehitys -työryhmä PDF
28.11.2024 Oikeusministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Piispa, Minna
Neuvotteleva virkamies
oikeusministeriö
Rooli: Vastuuhenkilö
15.8.2023 –
Piispa, Minna
Neuvotteleva virkamies
oikeusministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
15.8.2023 – 31.3.2027
Rautio, Lauri
lainsäädäntösihteeri
oikeusministeriö
Rooli: Vastuuhenkilö
15.8.2023 – 31.3.2027