Terrorismirikosten kokonaistarkastelu
OM086:00/2023 Statute drafting
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Project status
Työryhmän asettaminen
9.11.2023 Working group
Documents
-
Työryhmän jäsenen ja varajäsenen vaihtaminen PDF
22.1.2024 Ministry of Justice
-
9.11.2023 Ministry of Justice
Työryhmän toimikausi
15.11.2023 – 31.12.2024 Working group
Basic information In progress
Project number OM086:00/2023
Case numbers VN/24185/2023
Set by Ministry of Justice
Task class Preparation of a government proposal
Term/schedule 15.11.2023 – 31.12.2025
Date of appointment
Relation to the Government Programme
Orpo
Luku 10 Turvallinen ja kriisinkestävä oikeusvaltio
Alaluku 10.2 Suomalaista oikeusvaltiota ja demokratiaa vahvistetaan
Law drafting
Government proposal-
Adopted statute-
Contact person
Janne Kanerva, Lainsäädäntöneuvos
tel. +358 295 150 176
[email protected]
Goals and results
Työryhmän tehtävänä on uudistaa terrorismirikoksia koskeva rikoslain 34 a luku niin, että sen säännökset muodostavat kattavan, selkeän ja johdonmukaisen kokonaisuuden. Työryhmän tehtävänä on valmistella terrorismirikoksia koskevat lainsäädäntömuutokset, joissa toteutetaan hallituksen ohjelman toimenpidekirjaukset.
Työryhmän työn painopistealuetta on terrorismirikosten tunnusmerkistöjen ja terrorismirikosten välisten suhteiden selkeyttäminen. Terrorismirikosten rangaistusasteikoiden osalta on tavoitteena, että otetaan asianmukaisesti huomioon kunkin teon vahingollisuus ja vaarallisuus sekä että asteikot ovat asianmukaisessa suhteessa toisiinsa ja myös rikoslaissa rangaistaviksi säädettyihin muihin tekoihin nähden. Tarkasteluun on otettava myös rangaistussäännösten alueellinen soveltamisala.
Sääntelyn kattavuuden osalta olennaista on, että terrorismirikosten rangaistavuus kattaa terrorismia merkityksellisesti edistävät teot ja että säännökset vastaavat jatkuvasti muuntuvaan terrorismirikollisuuteen. Tämä koskee myös henkilöitä, jotka hoitavat omaa perhettään palvelevia tehtäviä terroristijärjestön tai -ryhmän hallitsemalla alueella tai jotka muuten oleskelevat sellaisella alueella. Työryhmän on otettava tarkasteluun myös terroristijärjestöön tai -ryhmään kuuluminen ja sen jäsenyys.
Työryhmän on myös valmisteltava rikoslain 34 a luvun muuttamisesta aiheutuvat muut lainsäädäntömuutokset.
Starting points
Rangaistaviksi säädettyjen terrorismirikosten suhdetta toisiinsa ja sääntelykokonaisuutta muutenkaan ei ole kokonaisvaltaisesti arvioitu. Rikollisuuden luonteesta johtuen on huolehdittava sääntelyn riittävästä kattavuudesta samalla kuitenkin perus- ja ihmisoikeusvelvoitteet ja Suomea sitovat, esimerkiksi kansainvälistä humanitaarista oikeutta koskevat kansainväliset velvoitteet huomioon ottaen.
Eduskunnan perustuslakivaliokunta ja lakivaliokunta ovat toistuvasti nostaneet esiin sääntelyn kokonaistarkastelun tarpeen. Valiokuntien mukaan terrorismirikoksia koskeva rikoslain 34 a luku muodostaa vaikeaselkoisen kokonaisuuden. Kokonaisarvioinnin tarpeeseen on kiinnittänyt huomiota myös oikeusministeriön asettama työryhmä vuonna 2020.
Viimeisten lainsäädäntömuutosten tekemisen yhteydessä tarkemman tarkastelun tarvetta ilmeni koskien tilanteita, joissa henkilö oleskelee terroristijärjestön tai -ryhmän hallitsemalla alueella. Sama koskee myös terroristijärjestön tai -ryhmän jäsenyyttä ja siihen kuulumista.
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman 16.6.2023 mukaan hallitus tekee terrorismilainsäädännön kokonaisuudistuksen vastaamaan nykyisiä uhkia ja poistaakseen nykyisen sääntelyn vaikeaselkoisuuden. Mahdolliset aukot nykyisissä kriminalisoinneissa arvioidaan. Rangaistusasteikkoja tarkistetaan siten, että rangaistukset terrorismirikoksista kovenevat.
Perusvalmistelu: Valmisteluelimen asettaminen
-
Työryhmän jäsenen ja varajäsenen vaihtaminen PDF
22.1.2024 Ministry of Justice
-
9.11.2023 Ministry of Justice
Working group
Person
Role, Term
Matikkala, Jussi
Yksikönpäällikkö, lainsäädäntöneuvos
Ministry of Justice
Role: Chair
15.11.2023 – 31.12.2024
Kanerva, Janne
Lainsäädäntöneuvos
Ministry of Justice
Role: Secretary
15.11.2023 – 31.12.2024
Kanerva, Janne
Lainsäädäntöneuvos
Ministry of Justice
Role: Member
15.11.2023 – 31.12.2024
Anttila, Sami
ylitarkastaja
Suojelupoliisi
Role: Deputy member
15.11.2023 – 31.12.2024
Haapa-aho, Tiina
asianajaja
Suomen Asianajajaliitto
Role: Member
15.11.2023 – 31.12.2024
Hakala, Sampsa
Valtionsyyttäjä
Syyttäjälaitos
Role: Deputy member
15.11.2023 – 31.1.2024
Hakala, Sampsa
Valtionsyyttäjä
Syyttäjälaitos
Role: Member
1.2. – 31.12.2024
Heikkola, Heli
Ylitarkastaja
Suojelupoliisi
Role: Member
15.11.2023 – 31.12.2024
Laitinen, Tom
valtionsyyttäjä
Syyttäjälaitos
Role: Member
15.11.2023 – 31.1.2024
Lehto, Marja
Suurlähettiläs
ministry for Foreign Affairs of Finland
Role: Member
15.11.2023 – 31.12.2024
Mattila, Mari
Valtionsyyttäjä
Syyttäjälaitos
Role: Deputy member
1.2. – 31.12.2024
Nevalainen, Johanna
käräjätuomari
Helsingin käräjäoikeus
Role: Member
15.11.2023 – 31.12.2024
Nevalainen, Sami
Poliisiylitarkastaja
Ministry of the Interior
Role: Member
15.11.2023 – 31.12.2024
Nuotio, Kimmo
professori
Helsingin yliopisto
Role: Member
15.11.2023 – 31.12.2024
Springare, Sanna
Rikoskomisario
Keskusrikospoliisi
Role: Deputy member
15.11.2023 – 31.12.2024
Yli-Pelkonen, Jari
poliisitarkastaja
Poliisihallitus
Role: Member
15.11.2023 – 31.12.2024
Ylikoski, Pekka
asianajaja
Suomen Asianajajaliitto
Role: Deputy member
15.11.2023 – 31.12.2024
Ungrouped
Person
Role, Term
Kanerva, Janne
Lainsäädäntöneuvos
Ministry of Justice
Role: Person in charge
17.8.2023 –
Kanerva, Janne
Lainsäädäntöneuvos
Ministry of Justice
Role: Owner
17.8.2023 –
Kanerva, Janne
Lainsäädäntöneuvos
Ministry of Justice
Role: Presenting officer
17.8.2023 –
Kanerva, Janne
Lainsäädäntöneuvos
Ministry of Justice
Role: Project contact person
17.8.2023 –