Kansallinen rikosuhripolitiikka ja uhrien tukipalvelut -hanke; rikosuhrimaksu

OM006:00/2013 Body

Toimikunnan tehtävänä on 1) valmistella yhteinen suunnitelma tukipalveluiden rakenteellisista ratkaisuista ja järjestelmän edellyttämistä rahoitusmalleista, 2) kartoittaa yhtenäisiä menettelytapoja ja hyviä käytäntöjä EU:n rikosuhridirektiivin sekä muiden kansainvälisten velvoitteiden ja suositusten tavoittedien saavuttamiseksi, 3) koordinoida uhrin tukipalveluihin liittyvien hallitusohjelman toimien toteutusta ja 4) tehdä ehdotus laajojen uhripoliittisten kysymysten edistämiseksi jatkossa, mahdollisesti seuraavaan hallitusohjelmaan sisällytettäväksi.

Basic information Completed

Project number OM006:00/2013

Case numbers OM 1/62/2013

Set by Ministry of Justice

Term/schedule 6.5.2013 – 31.12.2014

Date of appointment 6.5.2013

Contact person
Elina Ruuskanen, erityisasiantuntija
[email protected]

Project status

Goals and results

Hankkeen tavoitteena on kehittää kansallinen strategia rikoksen uhrien tukipalveluiden järjestämiseksi ja niiden edellyttämän rahoituksen turvaamiseksi. Yleisten uhripalveluiden lisäksi huomiota kiinnitetään erityisiin tukipalveluihin, joilla vastataan haavoittuvassa asemassa olevien uhrien erityistuen tarpeisiin. Hankkeen tavoitteena on edistää hallitusohjelmakirjausten sekä kansainvälisten velvoitteiden ja suositusten toteutumista koordinoidusti. Hankkeella edistetään ministeriöiden välisen työnjaon ja järjestöjen roolin täsmentämistä, tukipalvelujen synergian tehostamista sekä rahoitusvastuiden ja -mallien linjaamista.

Starting points

Hallitusohjelma sisältää uhrien tukipalveluja koskevia kirjauksia kriminaalipolitiikan, sisäisen turvallisuuden ja hyvinvointipolitiikan alueilla, joista vastaavat tahoillaan oikeusministeriö, sisäasiainministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö. Tavoitteina ovat Rikosuhripäivystyksen palvelujen turvaaminen sisäisen turvallisuuden ohjelman mukaisesti ja kestävän rahoitusmallin selvittäminen, lähisuhde- ja perheväkivallan sekä seksuaalisen väkivallan uhrien palvelujen kehittäminen ja turvakotipaikkojen lisääminen. Järjestely- ja rahoitusvastuiden hajanaisuus vaikeuttaa tukitoimien kehittämistä tarkoituksenmukaisena kokonaisuutena ja resurssien turvaamista. Tarvitaan koordinoitua lähestymistapaa. 14.6.2012 hyväksytyssä sisäisen turvallisuuden ohjelmassa rikoksen uhrien palveluiden kehittäminen on yksi tavoite monista. Tavoitteena on lisätä rikosuhripalvelujen rahoitusta kysynnän edellyttämälle tasolle, palvelujen määrää ja alueellista kattavuutta sekä varmistaa uhrin ohjaaminen palvelujen piiriin. Oikeusministeriön vastuulla on valmistella 31.12.2013 mennessä vaihtoehtoiset mallit kestäväksi rahoitusmalliksi mukaan lukien rikosuhrirahaston perustaminen riittävien ja alueellisesti kattavien rikosuhripalvelujen varmistamiseksi. Sisäisen turvallisuuden ohjelma laajentaa rahoitusmallin selvittämisen Rikosuhripäivystyksestä muihinkin rikosuhripalveluihin. Laaja-alaisen selvityksen tekemiseen tarvitaan poikkihallinnollista yhteistyötä. Euroopan unionissa on hyväksytty 25.10.2012 direktiivi rikoksen uhrin oikeuksia, tukea ja suojelua koskevista vähimmäisvaatimuksista (2012/29/EU). Jäsenvaltioiden on saatettava direktiivin noudattamisen edellyttämät lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset voimaan 16.11.2015 mennessä. Oikeusministeriössä asetetaan syksyllä 2013 työryhmä valmistelemaan direktiivin täytäntöönpanoa ja arvioimaan sen edellyttämiä lainsäädäntömuutoksia. Direktiivissä, kuten muissakin uhrien asemaan liittyvissä kansainvälisissä velvoitteissa ja suosituksissa, on myös tavoitteita, joiden toteutus ei niinkään vaadi lainsäädäntöä vaan muita käytännön toimenpiteitä. Euroopan neuvoston suosituksen (Rec(2006)8) mukaan valtioiden tulee kehittää ja ylläpitää koordinoituja strategioita uhrin oikeuksien ja intressien edistämiseksi ja suojaamiseksi. Oikeusministeriössä valmistui keväällä 2011 alustava ehdotus uhripoliittiseksi toimenpidesuunnitelmaksi. Ehdotuksesta järjestettiin pyöreän pöydän keskustelutilaisuus keskeisten ministeriöiden, uhrien tukijärjestöjen ja muiden tahojen kesken. Toimenpidesuunnitelman todettiin tarvitsevan jatkohiomista ja rajaamista. Keskustelussa korostuivat tukipalveluiden rahoituksen turvaamisen kysymykset. Toivottiin ministeriöiden yhteistyön tiivistämistä, järjestöjen roolin täsmentämistä ja tukipalvelujen synergian miettimistä. Valmisteluun ehdotettiin kytkettäväksi keskeisten ministeriöiden lisäksi mm. RAY, järjestöt ja kuntataso.

Additional information

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects