Nationell brottsofferpolitik och stödtjänster för brottsoffer

OM006:00/2013 Organ

Toimikunnan tehtävänä on 1) valmistella yhteinen suunnitelma tukipalveluiden rakenteellisista ratkaisuista ja järjestelmän edellyttämistä rahoitusmalleista, 2) kartoittaa yhtenäisiä menettelytapoja ja hyviä käytäntöjä EU:n rikosuhridirektiivin sekä muiden kansainvälisten velvoitteiden ja suositusten tavoittedien saavuttamiseksi, 3) koordinoida uhrin tukipalveluihin liittyvien hallitusohjelman toimien toteutusta ja 4) tehdä ehdotus laajojen uhripoliittisten kysymysten edistämiseksi jatkossa, mahdollisesti seuraavaan hallitusohjelmaan sisällytettäväksi.

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer OM006:00/2013

Ärendenummer OM 1/62/2013

Projektets arrangör justitieministeriet

Mandattid 6.5.2013 – 31.12.2014

Datum för tillsättande 6.5.2013

Kontaktperson
Elina Ruuskanen, erityisasiantuntija
[email protected]

Projektets framskridande

Mål och resultat

Hankkeen tavoitteena on kehittää kansallinen strategia rikoksen uhrien tukipalveluiden järjestämiseksi ja niiden edellyttämän rahoituksen turvaamiseksi. Yleisten uhripalveluiden lisäksi huomiota kiinnitetään erityisiin tukipalveluihin, joilla vastataan haavoittuvassa asemassa olevien uhrien erityistuen tarpeisiin. Hankkeen tavoitteena on edistää hallitusohjelmakirjausten sekä kansainvälisten velvoitteiden ja suositusten toteutumista koordinoidusti. Hankkeella edistetään ministeriöiden välisen työnjaon ja järjestöjen roolin täsmentämistä, tukipalvelujen synergian tehostamista sekä rahoitusvastuiden ja -mallien linjaamista.

Utgångspunkter

Hallitusohjelma sisältää uhrien tukipalveluja koskevia kirjauksia kriminaalipolitiikan, sisäisen turvallisuuden ja hyvinvointipolitiikan alueilla, joista vastaavat tahoillaan oikeusministeriö, sisäasiainministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö. Tavoitteina ovat Rikosuhripäivystyksen palvelujen turvaaminen sisäisen turvallisuuden ohjelman mukaisesti ja kestävän rahoitusmallin selvittäminen, lähisuhde- ja perheväkivallan sekä seksuaalisen väkivallan uhrien palvelujen kehittäminen ja turvakotipaikkojen lisääminen. Järjestely- ja rahoitusvastuiden hajanaisuus vaikeuttaa tukitoimien kehittämistä tarkoituksenmukaisena kokonaisuutena ja resurssien turvaamista. Tarvitaan koordinoitua lähestymistapaa. 14.6.2012 hyväksytyssä sisäisen turvallisuuden ohjelmassa rikoksen uhrien palveluiden kehittäminen on yksi tavoite monista. Tavoitteena on lisätä rikosuhripalvelujen rahoitusta kysynnän edellyttämälle tasolle, palvelujen määrää ja alueellista kattavuutta sekä varmistaa uhrin ohjaaminen palvelujen piiriin. Oikeusministeriön vastuulla on valmistella 31.12.2013 mennessä vaihtoehtoiset mallit kestäväksi rahoitusmalliksi mukaan lukien rikosuhrirahaston perustaminen riittävien ja alueellisesti kattavien rikosuhripalvelujen varmistamiseksi. Sisäisen turvallisuuden ohjelma laajentaa rahoitusmallin selvittämisen Rikosuhripäivystyksestä muihinkin rikosuhripalveluihin. Laaja-alaisen selvityksen tekemiseen tarvitaan poikkihallinnollista yhteistyötä. Euroopan unionissa on hyväksytty 25.10.2012 direktiivi rikoksen uhrin oikeuksia, tukea ja suojelua koskevista vähimmäisvaatimuksista (2012/29/EU). Jäsenvaltioiden on saatettava direktiivin noudattamisen edellyttämät lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset voimaan 16.11.2015 mennessä. Oikeusministeriössä asetetaan syksyllä 2013 työryhmä valmistelemaan direktiivin täytäntöönpanoa ja arvioimaan sen edellyttämiä lainsäädäntömuutoksia. Direktiivissä, kuten muissakin uhrien asemaan liittyvissä kansainvälisissä velvoitteissa ja suosituksissa, on myös tavoitteita, joiden toteutus ei niinkään vaadi lainsäädäntöä vaan muita käytännön toimenpiteitä. Euroopan neuvoston suosituksen (Rec(2006)8) mukaan valtioiden tulee kehittää ja ylläpitää koordinoituja strategioita uhrin oikeuksien ja intressien edistämiseksi ja suojaamiseksi. Oikeusministeriössä valmistui keväällä 2011 alustava ehdotus uhripoliittiseksi toimenpidesuunnitelmaksi. Ehdotuksesta järjestettiin pyöreän pöydän keskustelutilaisuus keskeisten ministeriöiden, uhrien tukijärjestöjen ja muiden tahojen kesken. Toimenpidesuunnitelman todettiin tarvitsevan jatkohiomista ja rajaamista. Keskustelussa korostuivat tukipalveluiden rahoituksen turvaamisen kysymykset. Toivottiin ministeriöiden yhteistyön tiivistämistä, järjestöjen roolin täsmentämistä ja tukipalvelujen synergian miettimistä. Valmisteluun ehdotettiin kytkettäväksi keskeisten ministeriöiden lisäksi mm. RAY, järjestöt ja kuntataso.

Ytterligare uppgifter

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt