Rikosseuraamuslaitoksen organisaatiorakenteen ja rikosseuraamusalan koulutusjärjestelmän uudistaminen

OM033:00/2025 Statute drafting

Syyskuussa 2022 Rikosseuraamuslaitoksessa toteutettiin kaksivaiheisen organisaatiouudistuksen ensimmäinen vaihe. Nyt valmistelussa oleva uudistuksen toinen ja viimeinen vaihe koskee tehtävien järjestämistä rikosseuraamuskeskuksissa. Lisäksi rikosseuraamusalan koulutusjärjestelmää kehitettäisiin vastaamaan Rikosseuraamuslaitoksen tarpeisiin.

Basic information In progress

Project number OM033:00/2025

Case numbers VN/23361/2025

Set by Ministry of Justice

Task class Preparation of a government proposal

Project stage Regulatory drafting

Term/schedule 30.7.2025 –

Date of appointment

Law drafting

HE Rikosseuraamuslaitoksen organisaatiorakenteen ja rikosseuraamusalan koulutusjärjestelmän uudistaminen

  • 1

    Under preparation

    Adopted in the plan for the session period on 5.9.2025
  • 2

    Current stage: Estimated week of presentation

    Estimated new week of presentation 8/2026
  • 3

    Submitted to Parliament

  • 4

    Statute adopted

Syyskuussa 2022 Rikosseuraamuslaitoksessa toteutettiin kaksivaiheisen organisaatiouudistuksen ensimmäinen vaihe. Nyt valmistelussa oleva uudistuksen toinen ja viimeinen vaihe koskee tehtävien järjestämistä rikosseuraamuskeskuksissa. Rikosseuraamusalan koulutusjärjestelmää kehitettäisiin vastaamaan nykyajan koulutusjärjestelyjä sekä erityisesti turvaamaan Rikosseuraamuslaitoksen mahdollisuuden saada riittävästi ammattitaitoista henkilökuntaa. Lisäksi säädettäisiin siitä, että Rikosseuraamuslaitoksella olisi mahdollisuus laissa säädetyin edellytyksin hankkia julkistaa valtaa sisältäviä palveluja yksityisiltä toimijoilta, kuten päihdehuollon järjestöiltä.

Minister in chargeMinister of Justice Meri

Contact person
Anne Hartoneva, Hallitusneuvos
tel. +358 295 150 344
[email protected]

Project status

Goals and results

Uudistuksen keskeiset tavoitteet ovat Rikosseuraamuslaitoksen esihenkilötyön vahvistaminen, virkarakenteen, tehtävänkuvien ja virkanimikkeiden selkiinnyttäminen, toimintatapojen yhdenmukaistaminen sekä seuraamuksen suorittajan tarpeiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen aikaisempaa paremmin.

Organisaatiouudistuksen edellyttämät laintasoiset muutokset koskisivat pääosin päätöksentekotoimivallan muutoksia. Virkarakenteesta, virkanimikkeistä ja erityisistä kelpoisuusvaatimuksista säädetään valtioneuvoston asetuksella.

Rikosseuraamusalan koulutusjärjestelmää kehitettäisiin vastaamaan nykyajan koulutusjärjestelyjä sekä erityisesti turvaamaan Rikosseuraamuslaitoksen mahdollisuuden saada riittävästi ammattitaitoista henkilökuntaa.

Rikosseuraamuslaitoksella tulisi olla mahdollisuus hankkia julkistaa valtaa sisältävien tehtävien järjestämisen osia yksityisiltä toimijoilta. Kyse olisi esimerkiksi päihdehuollon palveluista. Tällaiset järjestelyt edellyttävät lain säännöksiä, joissa säädetään myös hankinnan edellytyksistä.

Laintasoiset muutokset tehtäisiin pääosin Rikosseuraamuslaitoksesta annettuun lakiin, vankeuslakiin, tutkintavankeuslakiin, yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanosta annettuun lakiin ja Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksesta annettuun lakiin.

Uudistus olisi kustannusneutraali.

Starting points

Syyskuussa 2022 Rikosseuraamuslaitoksessa otettiin käyttöön neljän vastuualueen matriisiorganisaatio. Operatiiviselle vastuualueelle perustettiin rikosseuraamuskeskukset, jotka koostuvat vankiloista ja yhdyskuntaseuraamustoimistoista. Organisaatiouudistusta koskevan kokonaissuunnitelman mukaisesti uudistuksen toisen eli rikosseuraamuskeskustasoa koskevan vaiheen valmistelu käynnistettiin ensimmäisen vaiheen toteutuksen käynnistymisen jälkeen. Rikosseuraamuslaitoksessa tehdyn valmistelutyön ja esityksen pohjalta valmistelu on edennyt oikeusministeriössä tehtävään säädösvalmisteluun.

Rikosseuraamuslaitos ei saa palvelukseensa riittävästi koulutettuja vartijoita. Tilanteen on arvioitu vaikeutuvan edelleen. Koulutuksen järjestämistapoja ja esimerkiksi vartijan kelpoisuusvaatimuksia tulisi muuttaa vastaamaan sekä Rikosseuraamuslaitoksen tarpeita että yleistä koulutusjärjestelmää.

Tuomituille, vangeille ja tutkintavangeille suunnattujen toimintojen järjestämisessä Rikosseuraamuslaitoksen tulisi voida käyttää myös yleisen palvelujärjestelmän palveluita. Kyse on esi-merkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon alalla toimivien järjestöjen palveluista. Julkisen vallan käyttöön tai sitä lähellä olevan toiminnan hankkimiseksi yksityisiltä toimijoilta tarvitaan laintasoiset säännökset.

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects