Reform av Brottspåföljdsmyndighetens organisationsstruktur och utbildningssystemet inom brottspåföljdsområdet
OM033:00/2025 Lagstiftningsprojekt
I september 2022 genomfördes den första fasen av en organisationsreform som omfattar två faser vid Brottspåföljdsmyndigheten. Nu bereds den andra och sista fasen i reformen och den gäller organisering av uppgifter vid brottspåföljdscentralerna. Dessutom är avsikten att utveckla utbildningssystemet inom brottspåföljdsområdet så att det tillgodoser Brottspåföljdsmyndighetens behov.
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OM033:00/2025
Ärendenummer VN/23361/2025
Projektets arrangör justitieministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Projektstadiet Egentlig beredning
Mandattid 30.7.2025 –
Datum för tillsättande
Lagberedning
RP Reform av Brottspåföljdsmyndighetens organisationsstruktur och utbildningssystemet inom brottspåföljdsområdet
- 1
Under beredning
Godkänd i planen för sessionsperioden 5.9.2025 - 2
Nuvarande nivå: Uppskattad föredragningsvecka
Uppskattning av ny föredragningsvecka 8/2026 - 3
Överlämnad till riksdagen
- 4
Författningen har antagits
Vid Brottspåföljdsmyndigheten genomfördes i september 2022 den första fasen av en organisationsreform som omfattar två faser. Nu bereds den andra och sista fasen i reformen och den gäller organiseringen av uppgifter vid brottspåföljdscentralerna. Avsikten är att utbildningssystemet inom brottspåföljdsområdet utvecklas så att det stämmer överens med de nutida utbildningsarrangemangen och särskilt för att säkerställa att Brottspåföljdsmyndigheten kan anställa tillräckligt med yrkeskunnig personal. Enligt förslaget ska det dessutom föreskrivas att Brottspåföljdsmyndigheten, under de förutsättningar som anges i lag, ska kunna anskaffa tjänster som innefattar utövning av offentlig makt hos privata serviceproducenter, till exempel organisationer inom missbrukarvården.
Ansvarig ministerJustitieminister Meri
Kontaktperson
Anne Hartoneva, Hallitusneuvos
tel. +358 295 150 344
[email protected]
Mål och resultat
De centrala målen med reformen är att stärka chefsarbetet, förtydliga tjänstestrukturen, arbetsbeskrivningarna och tjänstebeteckningarna samt harmonisera verksamhetssätten vid Brottspåföljdsmyndigheten och att bättre identifiera och tillgodose behoven hos personer som avtjänar påföljder.
De ändringar på lagnivå som reformen kräver kommer främst att gälla ändringar av beslutsbe-fogenheter. Bestämmelser om tjänstestrukturen, tjänstebeteckningarna och de särskilda behörighetsvillkoren föreskrivs genom förordning av statsrådet.
Utbildningssystemet inom brottspåföljdsområdet ska utvecklas så att det motsvarar de nutida utbildningsarrangemangen och särskilt för att säkerställa att Brottspåföljdsmyndigheten har möjlighet att få tillräckligt många yrkeskunniga medarbetare.
Brottspåföljdsmyndigheten bör ha möjlighet att anskaffa delar av organiseringen av uppgifter som inkluderar offentlig makt från privata aktörer. Detta kan gälla till exempel tjänster inom missbrukarvård. Sådana arrangemang kräver bestämmelser i lag, där även villkoren för anskaffningen fastställs.
Ändringarna på lagnivå gäller i huvudsak lagen om Brottspåföljdsmyndigheten, fängelselagen, häktningslagen, lagen om verkställighet av samhällspåföljder och lagen om Brottspåföljdsområdets utbildningscentral.
Reformen ska vara kostnadsneutral.
Utgångspunkter
I september 2022 infördes en matrisorganisation med fyra ansvarsområden vid Brottspåföljdsmyndigheten. Inom ansvarsområdet för operativ verksamhet inrättades brottspåföljdscentraler, som består av fängelser och byråer för samhällspåföljder. I linje med den övergripande planen för organisationsreformen inleddes beredningen av den andra fasen av reformen som gäller brottspåföljdscentralsnivå efter att genomförandet av den första fasen hade inletts. Utifrån beredningsarbete utfört vid Brottspåföljdsmyndigheten och ett förslag har beredningen framskridit till lagberedning som görs vid justitieministeriet.
Brottspåföljdsmyndigheten har utmaningar med att kunna anställa tillräckligt många utbildade väktare. Situationen förväntas bli värre. Sätten att anordna utbildning och till exempel behörighetsvillkoren för väktare bör ändras så att de motsvarar både Brottspåföljdsmyndighetens behov och det allmänna utbildningssystemet.
När Brottspåföljdsmyndigheten ordnar verksamhet för dömda, fångar och häktade bör den också kunna använda sig av tjänster inom det allmänna servicesystemet. Detta gäller till exempel tjänster som tillhandahålls av organisationer inom social- och hälsovårdssektorn. För att utöva offentlig makt eller för att anskaffa verksamhet som ligger nära den från privata aktörer krävs bestämmelser på lagnivå.
Reformerna kommer att förbättra Brottspåföljdsmyndighetens förutsättningar att utföra sina uppgifter.
Beredningen av lagstiftningen gällande organisations- och utbildningsreformen baserar sig på ett omfattande utrednings- och beredningsarbete som gjorts vid Brottspåföljdsmyndigheten samt på ett förslag till reform. Reformen bereds vid justitieministeriet som tjänstearbete. Som stöd för beredningen tillsätts en uppföljningsgrupp, som kommer att ha representanter från justitieministeriet, Brottspåföljdsmyndigheten, Brottspåföljdsverket, Brottspåföljdsområdets utbildningscentral samt undervisnings- och kulturministeriet.
Avsikten är att sända regeringens propositionsutkast på remiss i slutet av 2025. Regeringen förväntas överlämna sin proposition tidig på våren 2026. Reformen ska träda i kraft 1.1.2027.
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Hartoneva, Anne
Hallitusneuvos
justitieministeriet
Roll: Föredragande
30.7.2025 –
Hartoneva, Anne
Hallitusneuvos
justitieministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
30.7.2025 –
Hartoneva, Anne
Hallitusneuvos
justitieministeriet
Roll: Ansvarig person
30.7.2025 –
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt