Konginkankaan onnettomuuden tutkintasuositukset otettu pääosin huomioon
Valtioneuvosto käsitteli tänään istunnossaan ns. Konginkankaan onnettomuuden tutkintalautakunnan suositusten edellyttämiä toimenpiteitä. Toimenpidesuositukset on jo huomioitu sekä valtioneuvoston maaliskuussa tekemässä periaatepäätöksessä liikenneturvallisuuden parantamisesta että liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnan laatimassa liikenneturvallisuussuunnitelmassa Tieliikenteen turvallisuus 2006-2010. Osa toimenpidesuosituksista on johtanut lainsäädäntömuutoksiin.
Vielä vireillä olevien hankkeiden ja selvitystarpeiden osalta valtioneuvosto päätti muun muassa, että liikenne- ja viestintäministeriö jatkaa sekä ajoneuvokohtaisen nopeudenrajoittimen enimmäisarvon alentamisen että ajopiirturiin perustuvan ajonopeuden valvontamahdollisuuksien selvittämistä.
Raskaan ajoneuvoyhdistelmän ja linja-auton yhteentörmäys tapahtui valtatiellä 4 Äänekosken Konginkankaalla 19.3.2004. Tutkintalautakunta antoi viime vuoden marraskuussa valmistuneessa tutkintaraportissaan yhteensä 17 turvallisuussuositusta, joista pääosa oli osoitettu liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle.
Keskeiset suositukset koskivat raskaan ajoneuvoliikenteen turvallisuuden parantamista.
Tutkintalautakunta muun muassa suositti, että kuorma-autojen nopeudenrajoittimet säädettäisiin ajoneuvokohtaiselle enimmäisnopeudelle 80 km/h ja että lainsäädäntöä muutettaisiin siten, että ajopiirturin taltioiman nopeustiedon perusteella kuljettajalle voidaan määrätä rangaistusseuraamus ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen rikkomisesta.
Raskaiden ajoneuvojen nopeudenrajoittimien enimmäisarvosta on säädetty EU-tasolla. Direktiivi antaa mahdollisuuden säätää rajoitinarvosta kansallisesti, mutta ratkaisu voi tulla kyseeseen vain Suomessa rekisteröityjen kuorma-autojen osalta, eikä vaatimusta säätää nopeudenrajoitin enintään 80 kilometriin tunnissa voida ulottaa koskemaan muissa EU-maissa eikä muissa Wienin tieliikennesopimukseen liittyneissä maissa rekisteröityihin autoihin. Valtioneuvosto kuitenkin päätti, että asian selvittelyä jatketaan.
Ajopiirturiin perustuvan ajonopeuden valvontamahdollisuuksia liikenne- ja viestintäministeriön on tarkoitus selvittää ensi vuoden puoliväliin mennessä.
Myös kuljettajaopetuksen uudistaminen on meneillään. Siihen liittyen tutkintalautakunta suositti, että linja-auton ja ajoneuvoyhdistelmän kuljettajatutkintoon pääsyn edellytyksenä tulisi olla hyväksytysti suoritettu raskaan liikenteen ennakoivan ajon kurssi.
Linja-auton kuljettajien osalta otetaan syyskuussa 2008 ja kuorma-auton kuljettajien osalta syyskuussa 2009 käyttöön uudet ajokorttivaatimusten lisäksi tulevat EU-direktiivin mukaiset raskaan liikenteen kuljettajien perusvalmiuksia ja jatkokoulutusta koskevat vaatimukset. Direktiivin täytäntöönpanoa koskeva hallituksen esitys on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä. Uudistuksen vaikutuksia raskaan kaluston kuljettajaopetukseen ja kuljettajantutkintoon on selvitetty liikenneministeriön työryhmässä.
Tutkintalautakunta suositti lisäksi, että työnjohto-oikeutta kuljettajaan käyttävä osapuoli velvoitettaisiin kantamaan osaltaan vastuu mahdollisesta rikkomuksesta tai seuraamuksesta ja että ajo- ja lepoaikarikkeistä, työaikalainsäädännön rikkomuksista sekä ajoneuvokohtaisten akseli-, teli- ja kokonaismassojen ylityksistä määrättäviä rangaistuksia ja seuraamuksia tulisi muuttaa ankarammiksi.
Myös nämä suositukset on pitkälti toteutettu. Tieliikennelaki muuttui lokakuun alusta niin, että vastuu ajoneuvon kuormaamisesta ja ajoaikataulun laatimisesta jakautuu kuljettajan ja kuljetusyrityksen lisäksi kuljetusketjun eri osapuolille. Kuljettajalle koituvien rangaistusten osalta ajo-oikeuteen kohdistuvia seuraamuksia on tarkennettu ja tiukennettu maaliskuun 2005 alusta voimaan tulleella lainmuutoksella. Syyskuun 2006 alusta lailla kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä on lisätty työnantajan vastuuta niin, että erilaisten rikkomusten kertyminen voi vaikuttaa myös kuljetusyritysten ja liikennöitsijöiden liikennelupaan.
Valtioneuvoston tänään tekemän päätöksen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö jatkaa myös toimia keskikaiteella varustettujen tieosuuksien rakentamiseksi, tievalaistuksen lisäämiseksi tieosuuksilla, joilla on runsaasti raskasta liikennettä, sekä tarpeellisten levähdys- ja taukopaikkojen rakentamiseksi.
Sisäasiainministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö laativat yhdessä menettelytapa- ja suunnitteluperiaatteet pelastustoimen alueille ja sairaanhoitopiireille monipotilastilanteisiin ja suuronnettomuuksiin varautumista varten.
Sosiaali- ja terveysministeriö huolehtii lisäksi toimintojen kehittämisestä niin, että alueelliseen ensihoitojärjestelmään kuuluu ensihoitolääkäri, joka tukee sairaankuljetusyksiköiden toimintaa ja on välittömästi hälytettävissä onnettomuuspaikalle.
Toimenpidesuositusten täytäntöönpanoa seuraa Onnettomuustutkintakeskus.
Lisätietoja:
hallitusneuvos Mirja Kurkinen, puh. (09) 1606 7621
sähköposti: [email protected]