Valmiuslain kokonaisuudistus
Valmiuslain kokonaisuudistuksessa arvioidaan valmiuslain ajantasaisuus, toimivuus ja kehittämistarpeet sekä valmistellaan uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi tarvittavat säädösehdotukset. Uudistuksen tavoitteena on saattaa valmiuslaki vastaamaan nykyaikaista käsitystä yhteiskunnan kokonaisturvallisuudesta ja sitä uhkaavista tekijöistä.
Uudistuksella tavoitellaan nykyistä selkeämpää ja toimivampaa lainsäädäntöä. Valmiuslain tulee:
- mahdollistaa vakavien uhka- ja häiriötilanteiden tunnistaminen
- tarjota asianmukaiset ja riittävät toimivaltuudet poikkeustilanteiden hallitsemiseksi
- mahdollistaa oikea-aikaiset päätökset poikkeustilanteissa.
Tavoitteena on johdonmukainen, ajantasainen ja perustuslain kanssa sopusoinnussa oleva sääntelykokonaisuus.
Kokonaisuudistuksen valmistelua varten asetettiin syksyllä 2022 ministeriöiden ja tasavallan presidentin kanslian edustajista sekä oikeudellisista asiantuntijoista koostuva työryhmä sekä sen työtä seuraamaan ja tukemaan kansanedustajista koostuva parlamentaarinen seurantaryhmä. Työryhmä sai 30.6.2025 valmiiksi mietintönsä, joka sisältää ehdotuksen uudeksi valmiuslaiksi.
Työryhmän mietintöä on syksyn 2025 aikana arvioitu poliittisessa käsittelyssä, jossa sisäministeriö on nostanut esiin tarpeita uudelleenarvioida eräitä mietintöön sisältyviä ehdotuksia laajamittaiseen maahantuloon liittyen. Valtioneuvosto on päättänyt perustaa ajalle 20.11.–18.12.2025 uuden työryhmän arvioimaan sisäministeriön esiin nostamia muutosehdotuksia. Kesällä toimikautensa päättäneen työryhmän mietintö toimii perustetun uuden työryhmän työn pohjana, eikä se arvioi muita hankkeen jatkovalmisteluun liittyviä kysymyksiä.
Työryhmän mietintö on tarkoitus lähettää julkiselle lausuntokierrokselle alkuvuodesta 2026. Hallituksen esitys uudeksi valmiuslaiksi on tarkoitus antaa eduskunnalle vuoden 2026 aikana.
Kysymyksiä ja vastauksia
Tarvetta valmiuslain kokonaisvaltaiselle uudistamiselle on nostettu esiin useista näkökulmista. Voimassa oleva valmiuslaki on ensinnäkin ns. poikkeuslaki, eli säädetty perustuslain säätämisjärjestyksessä. Eduskunnan perustuslakivaliokunta on todennut, että valmiuslain kaltaisen poikkeusoloissa sovellettavaksi tulevan lain säätäminen pysyväisluonteisena poikkeuslakina ei ole valtiosäännön perusratkaisujen kannalta tyydyttävä ratkaisu. Tästä seuraa tarve pyrkiä saattamaan valmiuslaki sopusointuun perustuslain kanssa.
Ylimmät valtioelimet ja ylimmät laillisuusvalvojat ovat lisäksi valmiuslain soveltamisesta saatujen kokemusten perusteella nostaneet esille tarpeen arvioida valmiuslain ajantasaisuutta ja sen käyttöönottomekanismeja. Myös yhteiskunnallinen kehitys ja kansainvälisessä toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset edellyttävät, että valmiuslain ajantasaisuutta ja toimivuutta sekä toimivaltuuksien riittävyyttä arvioidaan uudelleen. Valmiuslain uudistamistarve on tunnistettu myös koronaepidemian hallintaa tarkastelleessa Onnettomuustutkintakeskuksen raportissa sekä useissa poikkeusolojen sääntelyä koskevissa akateemisissa ja muissa selvityksissä.
Suomessa on voimassa suhteellisen ajantasainen ja toimiva valmiuslaki, jota on viimeksi päivitetty vuonna 2022 hybridiuhkiin liittyen. Yhteiskunnan keskeistä lainsäädäntöä on kuitenkin syytä jatkuvasti kehittää ja näin varmistaa sen ajantasaisuus ja toimivuus myös tulevaisuudessa. Valmiuslain asema keskeisenä poikkeusoloja koskevana säädöksenä edellyttää, että sen sisältöä ja toimivuutta arvioidaan kattavasti sekä kokonaisvaltaisesti suhteessa vallitsevaan yhteiskunnalliseen ja oikeudelliseen kehitykseen. Myös kansainvälisessä toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset edellyttävät, että valmiuslain ajantasaisuutta ja toimivuutta sekä sen toimivaltuuksien riittävyyttä arvioidaan uudelleen.
Suomen ja Euroopan turvallisuusympäristö muuttui äkillisesti ja poikkeuksellisella tavalla helmikuussa 2022 Venäjän hyökätessä Ukrainaan. Hyökkäyksen johdosta todettiin, että tietyt valmiuslain kokonaisuudistuksen osaksi alun perin suunnitellut muutokset on välttämätöntä valmistella nopeammassa aikataulussa. Oikeusministeriössä valmisteltiin siksi keväällä 2022 erittäin kiireellisesti erityisesti hybridiuhkia koskeva valmiuslain tarkistus, joka tuli voimaan 15.7.2022. Tämä ns. pikakaistauudistus kattoi kuitenkin vain pienen osan valmiuslain uudistamistarpeista eikä sen yhteydessä ollut mahdollisuutta arvioida valmiuslakia tai sen ajantasaisuutta muilta osin, joten se ei siksi poista tarvetta lain kokonaisuudistukselle.
Valmiuslain kokonaisuudistus on erittäin laaja ja oikeudellisesti vaativa lainvalmisteluhanke, joka edellyttää kattavan asiantuntijavalmistelun lisäksi hallitus- ja oppositiorajat ylittävää parlamentaarista yhteistyötä. Huolellinen ja asianmukainen lainvalmistelu edellyttää riittävää valmisteluaikaa.
Ajankohtaista
Työryhmä jatkamaan valmiuslain kokonaisuudistuksen hanketta
Valmiuslakia valmisteleva työryhmä sai jatkoaikaa
Valmiuslain varautumisvelvollisuus lausunnoille
Yhteystiedot
Marietta Keravuori-Rusanen, lainsäädäntöneuvos
oikeusministeriö, Demokratia- ja julkisoikeusosasto, Julkisoikeusyksikkö hallinto-oikeus valmiuslainsäädäntö valtiosääntö Puhelin:0295150060 Sähköpostiosoite: [email protected]
Timo Makkonen, lainsäädäntöneuvos
oikeusministeriö, Demokratia- ja julkisoikeusosasto, Julkisoikeusyksikkö Puhelin:0295150230 Sähköpostiosoite: [email protected]