HILDA-hanke
Oikeusministeriön hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden asianhallintajärjestelmän hankinta- ja käyttöönottohanke
OM004:00/2019 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Oikeusministeriön asettamassa HILDA-hankkeessa luodaan ja otetaan käyttöön yhtenäiset sähköiset menettelytavat ja välineet, joilla koko oikeushallinnon hallinnolliset asiat hoidetaan modernein asianhallinnan ja asiakirjojen käsittelyn keinoin tarvittava tietoturvan taso huomioiden.
Hankkeen eteneminen
Hankintavaihe
20.5.2019 – 24.3.2020 Hankinta
Käyttöönottovaihe
1.8.2020 – 31.12.2023 Muu
Käyttöönottovaiheen aikana oikeusministeriön hallinnonalan virastot ottavat HILDA-ratkaisun käyttöön.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OM004:00/2019
Asianumerot VN/987/2018
Asettaja oikeusministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.4.2016 – 31.12.2023
Asettamispäivä 1.4.2016
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeen keskeiset tavoitteet ovat siirtyminen paperimuotoisesta asianhallinnasta sähköiseen asianhallintaan ja yhtenäisten hallinnollisten asioiden asianhallinnan käytäntöjen muodostuminen koko oikeushallinnon hallinnonalalle.
Siirtyminen sähköiseen asianhallintaan sisältää asioiden sähköisen käsittelyn ja arkistoinnin, tietosuojan ja tietoturvan hallinnan sekä mahdollistaa kattavan raportoinnin. Yhtenäisten käytäntöjen muodostuminen tarkoittaa tiedonhallintasuunnitelmien ja tiedonhallinnan käytäntöjen, käsittelyprosessien ja ohjeistojen, tehtäväluokitusten sekä käytettävien välineiden yhtenäistämistä.
Uuden järjestelmäratkaisun tavoitteena on, että asianhallintakokonaisuus toteuttaa sähköisen asianhallinnan sen kaikissa vaiheissa vireilletulosta arkistointiin. Asianhallintakokonaisuus integroituu muihin tietojärjestelmiin avoimien standardien rajapintojen kautta.
Tiivistelmä
Oikeusministeriön asettamassa HILDA-hankkeessa luodaan ja otetaan käyttöön yhtenäiset sähköiset menettelytavat ja välineet, joilla koko oikeushallinnon hallinnolliset asiat hoidetaan modernein asianhallinnan ja asiakirjojen käsittelyn keinoin tarvittava tietoturvan taso huomioiden.
Lähtökohdat
Tällä hetkellä hallinnollisia asioita käsitellään oikeusministeriön hallinnonalan virastoissa pääsääntöisesti paperimuodossa, eikä käytössä ole nykyaikaisia asianhallintaratkaisuja. Hallinnollisten asioiden suuri määrä huomioon ottaen on perusteltua, että oikeusministeriön hallinnonalan virastoissa siirrytään hallinnollisten asioiden sähköiseen asianhallintaan ja asiakirjojen käsittelyyn paperimuotoisen käsittelyn sijasta. Lisäksi on nähty tarpeelliseksi yhtenäistää sähköinen asianhallinta ja siirtyä sähköiseen arkistointiin.
Keskeisiä tavoiteltavia taloudellisia ja työtehtävien suorittamiseen liittyviä hyötyjä ovat mm. työn tehostuminen ja päätöksenteon nopeutuminen siirryttäessä manuaalisesta menettelystä sähköiseen, paperiarkistojen tarpeen ja kustannusten väheneminen, mahdollisuus suorittaa työtehtäviä ajasta ja paikasta riippumattomasti, prosessien seurattavuuden ja ohjattavuuden paraneminen sähköisten välineiden avulla sekä sähköisen arkistoinnin edellytysten luominen.
Hankintavaiheen lopputuloksena hallinnonalalle on hankittu yhteinen asianhallintajärjestelmä pääasiassa hallinnollisten asioiden käsittelyä varten. Käyttöönottovaiheen tavoitteena on kehittää ja yhtenäistää hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden käsittelyä. Käyttöönottovaiheen aikana hallinnonalalla voidaan siirtyä asioiden hoitamisessa sähköiseen asianhallintaan ja sähköiseen arkistointiin.
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Ylimaunu, Minna
Hankepäällikkö
oikeusministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
1.7.2018 – 31.12.2023