Hyppää sisältöön
Media

Arviomuistio kuluttajaluottojen markkinoinnista lausuntokierrokselle

oikeusministeriö
Julkaisuajankohta 10.4.2019 13.27
Uutinen

Oikeusministeriössä on laadittu arviomuistio kuluttajaluottojen markkinoinnista. Siinä selvitetään nykyisiä markkinointikäytäntöjä, voimassa olevaa lainsäädäntöä Suomessa ja vertailumaissa sekä erilaisia mahdollisia lainsäädäntötoimia kuluttajaluottojen markkinointia koskevan sääntelyn tiukentamiseksi.

Vakuudettomien kuluttajaluottojen markkinointi on nykyisin erittäin aggressiivista. Luottoihin on jo pitkään liittynyt velkaongelmia, ja myös kotitalouksien yleinen velkaantumiskehitys on ollut huolestuttavaa. Luottoja koskevan markkinoinnin aggressiivisuus, markkinoinnin sisältöön liittyvät epäkohdat sekä nykyisen markkinointia koskevan sääntelyn tulkinnanvaraisuus ja sen aiheuttamat haasteet valvonnalle puoltavat luottojen markkinointia koskevan sääntelyn tiukentamista.

Arviomuistion mukaan kuluttajaluottojen markkinointia koskevan sääntelyn mahdolliset tiukennukset voidaan jaotella karkeasti yhtäältä markkinoinnin sisältöön puuttuviin keinoihin ja toisaalta eriasteisiin markkinointikieltoihin.

Arviomuistio on lähetetty lausunnolle.

Arviomuistio kuuluu ylivelkaantumisen hallinnan pakettiin, johon on koottu ylivelkaantumisen ennaltaehkäisemistä ja ylivelkaantuneiden aseman helpottamista koskevia toimenpiteitä. Näitä ovat nyt valmistuneen arviomuistion lisäksi esimerkiksi kuluttajaluottojen hintasääntelyn kiristäminen, positiivisten luottotietojen käytön selvittäminen sekä talous- ja velkaneuvonnan parempi resursointi.

Lisätiedot: 
lainsäädäntöneuvos Sofia Aspelund (15.4. alkaen), puh. 0295 150 554, [email protected]
lainsäädäntöjohtaja Pekka Pulkkinen, puh. 0295 150 224, [email protected]

Arviomuistio kuluttajaluottojen markkinoinnista
Arviomuistio lausuntopalvelussa

Sivun alkuun