Hyppää sisältöön
Media

Oikeusministeri Häkkänen: Kuluttajaluottojen aggressiiviseen markkinointiin valmistellaan kiristyksiä

oikeusministeriö
Julkaisuajankohta 3.9.2018 15.46
Tiedote

Oikeusministeri Antti Häkkänen käynnistää selvityksen kuluttajaluottojen markkinoinnin sääntelyn tiukentamiseksi. Tarkoituksena on ehkäistä ennalta ylivelkaantumista. Häkkänen kertoi asiasta tänään oikeusavun 20-vuotisjuhlatilaisuudessa Helsingissä.

Ylivelkaantumiseen saaminen hallintaan edellyttää laajasti erilaisten keinojen käyttöä. Oikeusministeri Antti Häkkänen on vienyt eteenpäin useita toimia ylivelkaantumisen ehkäisemiseksi ja ylivelkaantuneiden aseman parantamiseksi.

- Lokakuussa vien eduskuntaan toimeksiannostani valmistellun esityksen kulutusluottojen korkosääntelyn kiristämisestä myös yli 2000 euron luottoihin. Tämän esityksen tarkoituksena on tukea terveempiä luottomarkkinoita, Häkkänen sanoi.

Yksi lisäkeino tarttua ylivelkaantumisongelmaan on puuttua aggressiiviseen markkinointiin.

- Pidän tärkeänä, että luottomarkkinat toimivat niin, että jokaista luottotuotetta markkinoidaan maltillisesti, läpinäkyvästi ja siten, että kuluttaja saa markkinoinnista selvästi tiedot tuotteesta. Tämän vuoksi olen päättänyt käynnistää selvityksen kuluttajaluottojen markkinoinnin sääntelyn tiukentamiseksi. Selvitystyö käynnistyy, kun pikaluottojen ehtojen kohtuullistamista koskeva esitys on saatu eduskunnan käsiteltäväksi.

Kuluttajaluottojen markkinointia koskevassa selvityksessä kartoitetaan luottojen markkinointikäytänteitä ja niihin liittyviä ongelmia. Selvitystyössä arvioidaan myös sääntelyvaihtoehtoja kuluttajaluottojen markkinoinnin asianmukaisuuden turvaamiseksi. Selvitys tehdään oikeusministeriössä virkatyönä yhteistyössä keskeisten viranomaisten ja sidosryhmien kanssa.

Lisätiedot: erityisavustaja Lauri Koskentausta, puh. 02951 50131

Sivun alkuun