Oikeusturvaa parannetaan − selvityshenkilö arvioimaan kuluttajariitalautakunnan toimintaa
Oikeusministeriö on nimittänyt selvityshenkilön arvioimaan kuluttajariitalautakunnan toiminnan kehittämistarpeita. Selvityshenkilöksi on valittu varatuomari, toimitusjohtaja emerita Irene Luukkonen.
Selvityksessä arvioidaan erityisesti sitä, miten lautakunnan toimintaa tulisi kehittää käsittelyaikojen lyhentämiseksi. Pyrkimyksenä on kuluttajien oikeusturvan parantaminen. Riita-asioihin tulisi saada ratkaisu kohtuullisessa ajassa.
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan kuluttajariitalautakunnan toiminnan kehittämistarpeet arvioidaan.
Selvitystyö jakautuu neljään kokonaisuuteen:
- kuluttajariitalautakunnan toimivallan tarkoituksenmukaisuuden arviointi suhteessa muihin riidanratkaisutapoihin
- lautakunnan resurssien käytön ja päätöksenteon kehittämistapojen arviointi käsittelyn sujuvoittamisen ja nopeuttamisen näkökulmasta
- kuluttajariitojen ratkaisutoiminnan vertailu Pohjoismaissa ja Virossa sekä hyviksi todettujen käytäntöjen soveltuvuus Suomeen
- perustellut ehdotukset kuluttajariitalautakunnan toimivaltaan kuuluvien riitojen ratkaisutoiminnan järjestämiseksi sekä lautakunnan toiminnan kehittämiseksi ja tehostamiseksi.
Selvitystyön aikana kuullaan keskeisiä toimijoita ja sidosryhmiä. Selvitys valmistuu maaliskuussa 2024.
Lisätiedot:
Hallitusneuvos Kirta Heine, p. 0295 150 214, [email protected]