EU vill göra medlemsstaternas bestämmelser om konsumenträttigheter mer enhetliga
Europeiska kommissionen föreslår att enhetliga konsumenträttigheter ska gälla i hela EU. Det nya direktivet ska ersätta fyra gällande direktiv om konsumentskydd, som gäller oskäliga avtalsvillkor, försäljning av konsumentvaror samt garantier, distansförsäljning och hemförsäljning. Statsrådet sände i dag den 18 december Europeiska kommissionens förslag till direktiv om konsumenträttigheter till riksdagen för kännedom.
Direktivförslaget gäller alla typer av avtal mellan konsumenter och näringsidkare. Förslaget innehåller relativt lite ny EU-lagstiftning. Den största förändringen är att direktivet avser fullständig harmonisering, vilket innebär att medlemsstaterna inte får behålla bestämmelser som avviker från direktivets bestämmelser. De nuvarande direktiven anger s.k. minimibestämmelser, vilket betyder att medlemsstaterna också kan föreskriva om högre nivå på konsumentskyddet.
Direktivet syftar till att främja handel över gränserna bland konsumenterna och på detta sätt skapa en bättre fungerande inre marknad. De nuvarande fragmenterade nationella lagstiftningarna och den varierade graden av konsumentskydd i olika länder leder enligt direktivet till att konsumenterna har sämre förtroende för köptryggheten vid köp över gränserna. En harmoniserad lagstiftning skulle också bidra till att främja företagens benägenhet att utvidga verksamheten på den inre marknaden.
När det gäller finska konsumenter skulle godkännandet av direktivförslaget i sin nuvarande form dock innebära en försämring av konsumentskyddet.
Enligt förslaget ska näringsidkarens ansvar för fel i varan upphöra två år efter det att varan övergick till konsumenten. Enligt finsk lagstiftning svarar säljaren för fel som funnits i varan när den övergår till köparen, även om felet skulle komma fram först senare. Någon sista tidsgräns finns inte.
I direktivet föreslås också bl.a. att det inte ska finnas någon ångerrätt vid telefonförsäljning av tidningar och tidskrifter. Vid såväl hemförsäljning som distansförsäljning skulle det vara konsumenten som svarar för kostnaderna för returnerandet av varan. Enligt finsk lagstiftning gäller ångerrätten även telefonförsäljning och varor kan returneras på näringsidkarens bekostnad.
Statsrådet anser det vara bra att den i dagens läge fragmenterade regleringen om konsumentskydd samlas i en enda rättsakt och att man försöker förbättra företagens verksamhetsförutsättningar på den inre marknaden. Problemet är att de nuvarande minimibestämmelserna så gott som oförändrade föreslås bli föremål för fullständig harmonisering. Statsrådet anser att förslaget är problematiskt med hänsyn till den höga standarden hos konsumentskyddet i Finland och betydande ändringar behövs.
Ändringar behövs framför allt i de förslagna bestämmelserna om tidsperioden för säljarens ansvar för fel samt ångerrätten vid distans- och hemförsäljning.
Behandlingen av förslaget har inletts i rådets arbetsgrupp.
Ytterligare upplysningar:
lagstiftningsrådet Marjo Lahelma, tfn (09) 1606 7672
e-post: fö[email protected]