Valtionavustus nuoriin kohdistuvan seurustelu- ja parisuhdeväkivallan ehkäisemiseksi ja uhrien chat-palvelun kehittämiseen
Avustus on tarkoitettu naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaan, etenkin nuoriin naisiin kohdistuvan seurustelu- ja parisuhdeväkivallan ehkäisemiseen. Rahoitettavat toimet voivat kohdistua sekä väkivallan kokijoihin että tekijöihin. Kyseessä on erityisavustus.
Avustusta voivat hakea oikeuskelpoiset yhteisöt (järjestöt, yhdistykset), säätiöt, oppilaitokset ja kunnat tai kuntayhtymät. Etusijalla pidetään hakijoita, joiden keskeinen tehtävä on rikoksen uhrien tukipalveluiden tuottaminen. Avustuksia ei voida myöntää työryhmille, yksityishenkilöille eikä yhtiöille.
Avustusta myönnetään seuraaviin tarkoituksiin:
- Nuoriin kohdistuvan seurustelu- ja parisuhdeväkivallan ehkäisemiseen. Etusijalla ovat toimijat, joiden jo olemassa olevia palveluita, kuten väkivallattomuuteen tähtääviä ohjelmia, voidaan laajentaa tavoittamaan nykyistä paremmin nuoria. Eduksi katsotaan, jos palvelun kehittämisessä huomioidaan mahdollisuudet tarjota palvelua myös etänä. Palvelu voi olla suunnattu joko väkivallan kokijoille tai tekijöille. Jaettavan avustuksen määrä: enintään 170 000 euroa.
- Olemassa olevien rikoksen uhreille suunnattujen auttavien puhelinten ja erityisesti chat-palveluiden kehittämiseen. Kehittämisessä tulee huomioida palvelun saavutettavuus etenkin nuorten keskuudessa. Jaettavan avustuksen määrä: enintään 100 000 euroa.
Avustus on mahdollista myöntää vuodelle 2024 tai vuosille 2024‒2025.
Avustusta haetaan hakemuslomakkeella. Hakemuslomakkeeseen liitetään hankesuunnitelma, jonka tulee sisältää:
- Kuvaus hankkeen toimista ja toteuttamisesta aikatauluineen.
- Kuvaus hankkeen kohderyhmästä, arvio hankkeella tavoitettavan kohderyhmän laajuudesta ja siitä, miten kohderyhmä konkreettisesti tavoitetaan.
- Erittely hankkeessa mukana olevista keskeisistä tahoista/toimijoista ja henkilöistä, heidän osaamisalueistaan sekä vastuistaan hankkeen toteuttamisessa.
- Hankkeen kustannusarvio.
- Kuvaus hankkeen dokumentoinnista.
- Kuvaus mittareista ja seurannasta.
Hakemuksia koskevat yleisohjeet löytyvät tämän sivun alasvetovalikoista.
Hakuaika on päättynyt 8.12.2023. Avustuspäätökset tehdään joulukuussa 2023. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti hakulomakkeessa ilmoitettuun sähköpostiin.
Avustukseen sovelletaan valtionavustuslakia (688/2001).
Avustuksella rahoitetaan toimia, joilla voidaan ehkäistä nuoriin kohdistuvaa seurustelu- ja parisuhdeväkivaltaa.
Avustusta haetaan hakemuslomakkeella. Hakemuslomakkeeseen liitetään lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet hankesuunnitelmaa lukuun ottamatta:
-
hankesuunnitelma (ks. tarkemmat kriteerit yläpuolelta)
-
yhteisön viimeisin toimintakertomus (ei koske kuntahakijoita)
-
yhteisön viimeinen tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus (ei koske kuntahakijoita)
-
selvitys yhteisön nimenkirjoitusoikeudesta (esim. yhdistys-, säätiö- tai kaupparekisteriote)
Hakija toimittaa hakemuksen liitteineen oikeusministeriön kirjaamoon (kirjaamo.om[at]gov.fi) määräaikaan mennessä. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla. HUOM! Kirjaamo voi vastaanottaa korkeintaan 20 megatavun suuruisia sähköpostiviestejä. Mikäli viestin liitetiedostot ovat tätä suurempia, tulee lähetys jakaa useampaan viestiin.
Oikeusministeriö lähettää avustuspäätöksen hakemuksessa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.
Hakija tekee mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt sähköpostitse oikeusministeriön kirjaamoon.
Myönnettyjä valtionavustuksia koskevat selvitykset tehdään omalla lomakkeella. Selvitykset lähetetään oikeusministeriön kirjaamoon päätöksessä ilmoitetulla diaarinumerolla.
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin. Hakemusten keskinäisessä vertailussa otetaan huomioon, miten hyvin hakukohtaiset perusteet (myöntöperusteet ja tekniset myöntöehdot), yleiset perusteet sekä valtionavustuslain mukaiset myöntöperusteet täyttyvät.
Avustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että hakija täyttää alla mainitut hakukohtaiset myöntökriteerit.
• Hankesuunnitelmassa on kuvattava riittävällä selkeydellä ja tarkkuudella suunniteltu toiminta siten, että sen toteuttamiskelpoisuutta voidaan arvioida.
• Hankesuunnitelmassa on kuvattava, miten hankkeessa huomioidaan nuoret ja palvelun saavutettavuus nuorten keskuudessa.
• Etusijalla ovat hakemukset, joissa tavoitteena on kehittää olemassa olevia palveluita.
Hankesuunnitelmat arvioidaan lisäksi seuraavien kriteerien perusteella:
• hankkeen sopivuus haun tavoitteisiin (relevanssi)
• hankkeen toteuttamiskelpoisuus (hankesuunnitelman realistisuus)
• hankkeen laatu (toteuttajan osaaminen ja kokemus aihealueelta)
• hankkeen vaikuttavuus
• kustannusten ja hyötyjen realistisuus.
Oikeusministeriön myöntämä avustus voi kattaa pääsääntöisesti enintään 90 prosenttia avustettavan toiminnan hyväksyttävistä kustannuksista. Hankkeella on siten oltava vähintään 10 prosentin omarahoitusosuus (myös henkilöresurssi käy).
Valtionavustus voidaan myöntää saajalle sen omaan toimintaan tai hankkeeseen taikka käytettäväksi valtionavustuspäätöksen mukaista käyttötarkoitusta toteuttavan muun kuin saajan toiminnan tai hankkeen avustamiseen. Jos valtionavustus myönnetään käytettäväksi valtionavustuspäätöksen mukaista käyttötarkoitusta toteuttavan muun kuin saajan toiminnan tai hankkeen avustamiseen, valtionavustuksen saajan on tehtävä sopimus valtionavustuksen käytöstä, käytön valvonnasta ja niiden ehdoista toimintaa tai hanketta toteuttavan kanssa.
Oikeusministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia oikeusministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään myös, jos se saapuu määräajan jälkeen.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Oikeusministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen hyväksyttävistä kustannuksista. Hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteissä.
Avustus ei saa yhdessä muiden julkisten tukien kanssa ylittää Euroopan yhteisön tai Suomen lainsäädännössä säädettyä valtionavustuksen tai muun julkisen tuen enimmäismäärää.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Oikeusministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Oikeusministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 20 000 euroa.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään lomakkeella. Selvitykset lähetetään oikeusministeriön kirjaamoon päätöksessä ilmoitetulla diaarinumerolla.