Markkinointia koskeva sääntely halutaan yhtenäistää EU:ssa

oikeusministeriö
Julkaisuajankohta 18.9.2003 11.40
Tyyppi:Tiedote -

Valtioneuvosto lähetti tänään eduskunnalle tiedoksi EU:n komission direktiiviehdotuksen, jonka tarkoituksena on yhdenmukaistaa sopimattomia kaupallisia menettelyjä, erityisesti harhaanjohtavaa mainontaa tai aggressiivista markkinointia, koskevat jäsenvaltioiden lait.

Ehdotuksen mukaan lainsäädäntöjen nykyiset erot vaikeuttavat unioninlaajuisten markkinointikampanjoiden toteuttamista ja aiheuttavat lisäkustannuksia elinkeinoelämälle. Yhtenäistämisen tavoitteena on myös lisätä kuluttajien luottamusta sisämarkkinoihin. Direktiiviehdotuksen käsittely neuvostossa on kesken.

Ehdotuksen mukaan direktiivi koskisi vain sellaisia menettelyjä, jotka vahingoittavat kuluttajien taloudellisia etuja. Eettisesti arveluttavat menettelyt, kuten tiettyä kansanryhmää loukkaava tai halventava mainonta, jäisi kansallisten lakien varaan. Direktiivi sisältäisi sopimattomat menettelyt kieltävän yleislausekkeen sekä sitä selventäviä yksityiskohtaisia määritelmiä, täydentäviä säännöksiä ja esimerkkejä sopimattomista menettelyistä.

Direktiivi olisi täysharmonisoiva eli jäsenvaltiot eivät voisi pitää voimassa muita säännöksiä kuluttajien taloudellisiin etuihin vaikuttavista sopimattomista menettelyistä. Se sisältäisi myös ns. lainsäädäntöjen vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen eli elinkeinonharjoittajien olisi noudatettava vain sijaintivaltionsa markkinointilainsäädäntöä. Muut jäsenvaltiot eivät voisi puuttua rajat ylittävän markkinoinnin menettelytapoihin eivätkä rajoittaa markkinointia esimerkiksi edellyttämällä omien säännöstensä noudattamista.

Ehdotus vastaa pääperiaatteiltaan Suomen voimassa olevaa lainsäädäntöä, mutta se on soveltamisalaltaan suppeampi ja olennaisesti yksityiskohtaisempi ja monimutkaisempi.

Valtioneuvosto pitää hyvän markkinointitavan sääntelyä unionin tasolla tarpeellisena, mutta katsoo, että jäsenvaltioilla tulisi olla jokin mahdollisuus puuttua rajat ylittävän markkinoinnin lainvastaisuuksiin, jos alkuperämaan valvonta ei syystä tai toisesta toimi. Ehdotusta pyritään jatkovalmistelussa myös yksinkertaistamaan ja selkeyttämään, sillä ehdotetussa muodossaan direktiivi johtaisi Suomessa hajanaiseen, epäjohdonmukaiseen ja monimutkaiseen markkinoinnin sääntelyyn.

Valtioneuvosto katsoo myös, että tupakka, alkoholi ja lääkkeet tulisi joko jättää kokonaan pois soveltamisalasta tai ehdotusta olisi muutettava niin, etteivät vastavuoroinen tunnustaminen ja täysharmonisointi ulotu näihin tuotteisiin.

Lisätietoja: lainsäädäntöneuvos Marjo Lahelma, puh. (09) 1606 7672