Hallinto- ja erityistuomioistuinten sähköinen asiointipalvelu avautunut
Kansalaiset ja yhteisöt voivat jatkossa hoitaa hallinto- ja erityistuomioistuimissa käsiteltäviä asioitaan sähköisesti. Uuden asiointipalvelun kautta voi tehdä esimerkiksi valituksen tai hakemuksen, toimittaa asiakirjoja sekä saada hallinto- tai erityistuomioistuimen päätöksen tiedoksi.
Osoitteesta https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet löytyvä asiointipalvelu tulee ensi vaiheessa käyttöön hallinto-oikeuksissa, vakuutusoikeudessa, markkinaoikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Asiointipalvelussa kansalaiset ja yhteisöt voivat hoitaa kaiken kirjallisen asioinnin, kuten lähettää valituksen, vastata kuulemispyyntöön, lähettää selvityksiä, esittää kysymyksiä ja vastaanottaa tuomioistuimen päätöksen.
Asiointipalveluun tunnistaudutaan Suomi.fi-tunnistautumista käyttäen joko omilla pankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella. Asiointipalveluun saapuneesta viestistä tulee ilmoitus sekä Suomi.fi-viestit palveluun että asiointipalvelussa annettuun sähköpostiosoitteeseen tai matkapuhelinnumeroon.
Uusi asiointipalvelu helpottaa asiointia hallinto- ja erityistuomioistuimissa. Asiointi nopeutuu, kun esimerkiksi aiemmin postista noudettavista saantitodistuskirjeistä voidaan luopua ja tuomioistuimen päätös voidaan antaa asiointipalvelun kautta. Tavoitteena on, että asiointipalvelusta tulee ensisijainen vaihtoehto hallinto- ja erityistuomioistuinten kanssa viestimiseen.
Hallinto- ja erityistuomioistuimilla on merkittävä yhteiskunnallinen asema. Ne käsittelevät vuosittain noin 30 000 asiaa. Iso osa hallinto- ja erityistuomioistuinten asioista koskevat yksittäistä kansalaista. Suurimpia asiaryhmiä ovat esimerkiksi maahanmuuttoon, eläkkeisiin, sosiaaliturvaan, terveydenhuoltoon, verotukseen sekä ympäristöön ja rakentamiseen liittyvät asiat.
Lisätietoja:
Hankejohtaja Tuula Kivari, puh. 029 51 50546, [email protected]
Erityisasiantuntija Sami Aalto, puh. 029 51 50325, [email protected]