Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Выберите язык По-русски
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
  • Etusivu Etusivu
  • Vastuualueet
    • Perusoikeudet Kielelliset oikeudet, yhdenvertaisuus ja saamelaisasiat
    • Rikos ja rangaistus Kriminaalipolitiikka, rikosten ennaltaehkäisy
    • Oikeusvaltio ja oikeusturva Oikeusturvan toteutuminen, perustuslaki ja hyvä hallinto
    • EU- ja kansainväliset asiat EU-säädösten valmistelu, kansainvälinen ja pohjoismainen yhteistyö
    • Demokratia ja vaalit Äänestäminen, vaikuttaminen, vapaaehtoistyö
    • Lainvalmistelun kehittäminen Kuuleminen, vaikutusten arviointi, osaaminen
    • Arjen asiat Kuluttajat, perheet, yhteisöt
    • Kansainvälinen oikeusapu Kansainvälinen oikeudenhoito
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Oikeusministeriö
  • fi
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Hanke

Sovittelutoimintaa edistävä työryhmä

Sovittelutoimintaa edistävä työryhmä

Sovittelutoimintaa edistävä työryhmä

OM028:00/2020 Toimielin

Oikeusministeriön hallinnonalalla kartoitetaan sovittelun ja vaihtoehtoisten konfliktinratkaisukeinojen tämänhetkistä tilannetta, olemassa olevia rakenteita ja lainsäädännön toimivuutta. Tavoitteena on kehittää sovittelutoimintaa sekä edistää sovittelun käyttöä. Työtä organisoi oikeusministeriön 1.3.2020 asettama työryhmä.

Hankkeen perustiedot Päättynyt

Hankenumero OM028:00/2020

Asianumerot VN/2924/2020

Asettaja oikeusministeriö

Toimikausi/aikataulu 1.3.2020 – 30.4.2023

Asettamispäivä 3.3.2020

Toimielimen tyyppi Työryhmä

  • rikosprosessi
  • poikkihallinnollisuus
  • sovittelu
  • koordinointi
  • rikokset

Hankkeen vaiheet

1.3.2020 – 30.4.2023 Sovittelun tilanne ja kehittämistarpeet oikeusministeriön hallinnonalalla Sovittelutoimintaa edistävän työryhmän suositukset

Raportointi

Oikeusministeriö asetti sovittelutoimintaa edistävän työryhmän (VN/2924/2020) 1.3.2020–
30.4.2023 väliseksi ajaksi. Työryhmä selvitti (1) sovittelun ja vaihtoehtoisten konfliktinratkaisukeinojen tämänhetkistä tilannetta, rakenteita ja mahdollisia lainsäädännön kehittämistarpeita oikeusministeriön hallinnonalalla, (2) mahdollisuuksia sovittelutoiminnan käyttöalan laajentamiseen ja laadun kehittämiseen, (3) tarvetta sovittelutoiminnan kansalliseksi koordinoimiseksi, (4) arvioi lähisuhdeväkivallan sovittelun jatkamista sekä (5) digitalisaation tuomia mahdollisuuksia sovittelumenettelyjen kehittämisessä.
Raportissa kuvatut suositukset liittyvät tuomioistuinsovitteluun, rikos- ja riita-asioiden
sovitteluun, rikosprosessiin ja rikosseuraamusalaan sekä koskevat suomalaisen sovittelutoiminnan käyttöalan laajentamista, laadun kehittämistä, kansallista koordinaatiota, digitalisaation edistämistä ja lähisuhdeväkivallan jatkoa. Suositusten valmistelussa hyödynnettiin
toimeksiannon tueksi tilattuja tutkimuksia.

Lisätietoa
  • Sovittelun tilanne ja kehittämistarpeet oikeusministeriön hallinnonalalla Sovittelutoimintaa edistävän työryhmän suositukset

1.4.2020 – 31.3.2022 Suomalaisen sovittelun tila ja mahdollisuudet

Raportointi

Suomalaisen sovittelun tila ja mahdollisuudet (SUSTIMA)-hankkeessa selvitettiin suomalaisen sovittelun nykytilaa ja kehitysnäkymiä. Pääasiallisina aineistoina käytettiin haastatteluita (30 haastateltavaa) sovittelun eri osa-alueilta sekä kuutta kyselyä, jotka suunnattiin lakisääteisten sovittelun osa-alueiden toimijoille (yhteensä 535 vastaajaa).

Suomalaisen sovittelun kenttä on laaja ja elävä. Raportissa käsitellään kahtatoista erilaista Suomessa toimivaa sovittelun osa-aluetta, jotka jakautuvat lakisääteisiin ja epävirallisiin menettelyihin. Sovittelutoiminnan voimakas kasvu Suomessa 2000-luvulta alkaen on merkinnyt sovittelun osa-alueiden erikoistumista. Samalla sovittelun kenttä on hajanainen ja järjestäytymätön. Julkisen vallan toimien koordinointi, sovittelun laadunvarmistus ja koulutuksen kehittäminen ovat jääneet jälkeen sovittelun sovellusten kehityksestä. Sovittelun lupausten – kuten riitojen reilumman, joustavamman ja halvemman käsittelyn tai kansalaisten ongelmanratkaisun ja osallisuuden lisääntymisen – lunastaminen edellyttää kokonaisvaltaisempaa strategista otetta yhteistyössä julkisen vallan ja sovittelun toimijakentän välillä. Sovittelu voitaisiin näin integroida paremmin erilaisiin oikeudenkäytön, turvallisuuden ja hyvinvoinnin palvelujärjestelmiin.

Raportti sisältää kymmenen yleistä toimenpidesuositusta sovittelun laadunvarmistuksen, koordinaation, koulutuksen ja tietopohjan kehittämiseksi sekä yksityiskohtaisempia suosituksia sovittelun eri osa-alueita koskien.

Lisätietoa
  • Suomalaisen sovittelun tila ja mahdollisuudet

1.3.2021 – 28.2.2023 Tutkimus Lähisuhdeväkivallan sovittelu : Yleiset piirteet ja osapuolten kokemukset prosessista

Raportointi

Sovittelutoimintaa edistävän työryhmän yhtenä tehtävänä oli arvioida lähisuhdeväkivallan sovittelun jatkamista. Tätä varten varten käynnistettiin TEAS- rahoituksella selvitys, jonka toteutti Kuntoutussäätiön ja Maria Akatemian konsortio. Tutkimuksella selvitettiin 1) lähisuhdeväkivallan sovittelun yleisiä piirteitä sekä 2) osapuolten kokemuksia sovitteluprosessista ja sen vaikutuksista. Aineistoina olivat SOPU-tietokanta sekä sovittelun osapuolten haastattelut ja kysely.

Sovitteluprosessi toimi pääsääntöisesti hyvin. Suurin osa haastatteluun tai kyselyyn vastanneista oli ollut erittäin motivoitunut ja saanut hyvin tietoa sovittelusta, eikä kukaan ollut kokenut painostusta osallistumiseen. SOPU-aineisto osoittaa, että mahdollisuutta kieltäytyä tai keskeyttää sovittelu käytetään. Lähes kaikki kokivat tapaamiset hyödyllisiksi, sovittelijat taitaviksi ja saivat näkemyksensä kuulluksi. Lähes kaikki pitivät hyvänä, että tapaustaan soviteltiin ja suosittelisivat sovittelua. Lopputulokseen oltiin tyytyväisiä ja sitä pidettiin oikeudenmukaisena. Sovittelusta saatiin välineitä väkivallan ehkäisyyn ja väkivalta oli lakannut tai vähentynyt suhteessa.

Aineistossa oli myös joitain sovitteluun tyytymättömiä ja lopputuloksen epäoikeudenmukaiseksi kokevia. He kokivat puutteita sovittelijoiden kyvyssä ohjata prosessia tai toisen osapuolen vastuunotossa.

Sovittelua tulisi kehittää koulutuksen avulla siten, että pystyttäisiin aiempaa paremmin huomioimaan eri tapausten luonne ja väkivallan moninaisuus. Sovittelusopimusten hyödyntämistä, sovittelun vaikutusten seurantaa sekä sovittelun yhteyttä tukipalveluihin tulisi vahvistaa.

Lisätietoa
  • Lähisuhdeväkivallan sovittelu : Yleiset piirteet ja osapuolten kokemukset prosessista

1.7.2022 – 31.3.2023 Selvitys Digitaalisten työvälineiden käyttö sovittelun laadun tukena

Raportointi

Selvitys tarkastelee sovittelun digitalisaatiota ja sovitteluteknologioiden nykytilaa sekä niiden mahdollisuuksia ja rajoitteita Suomessa ja kahdeksassa muussa vertailumaassa. Selvitys vastaa tavoitteeseen oikeudenhoidon ja digitaalisten palveluiden kehittämisestä tutkimuslähtöisesti, oikeusvaltioperiaatetta mukaillen. Tavoite on etsiä keinoja eri teknologioiden hyödyntämiseen sovittelussa ja kartoittaa eri vaihtoehtoihin liittyviä oikeudellisia, kokemuksellisia ja hallinnollisia riskejä.

Aineisto koostuu kahdeksasta asiantuntijahaastattelusta, viranomaisraporteista, uutislähteistä ja tieteellisistä artikkeleista. Selvityksen mukaan digitaalisten työvälineiden käyttö sovittelutoiminnassa on pääsääntöisesti vähäistä, vaikka Covid-pandemia lisäsi hetkellisesti etäyhteyden käyttöä sovitteluistunnoissa. Digitaalisten sovittelumenettelyjen kehittämishaasteet ovat vakiintuneiden menettelytapojen uudistamisen haastavuus sekä aiheeseen liittyvien tutkimusten ja kokemusten vähäisyys. Selvityksessä suositellaan, että digitalisaatiota edistetään osana sovittelutoiminnan ja sen rakenteiden laajempaa kehittämistä. Tavoitteenasettelun tulee painottaa laatua eikä ensisijaisesti taloudellista tehokkuutta. Sovittelun digitalisaation kehittämisen ohjaavina periaatteina on oltava osapuolten itsemääräämisoikeus ja oikeudenmukaisuuden kokemukset sekä käyttäjäystävällisyys.

Lisätietoa
  • Digitaalisten työvälineiden käyttö sovittelun laadun tukena

Tavoitteet ja tuotokset

Oikeusministeriön asettaman työryhmän tehtävänä on

1. Kartoittaa sovittelun ja vaihtoehtoisten konfliktinratkaisukeinojen tämänhetkinen tilanne, rakenteet ja mahdolliset lainsäädännölliset ja muut kehittämistarpeet oikeusministeriön hallinnonalalla,
2. Edistää sovittelutoiminnan käyttöalan laajentamista ja laadun kehittämistä,
3. Selvittää tarvetta sovittelutoiminnan kansalliseksi koordinoimiseksi,
4. Arvioida lähisuhdeväkivallan sovittelun jatkamista sekä
5. Selvittää digitalisaation tuomia mahdollisuuksia sovittelumenettelyjen kehittämisessä.

Työryhmä huomioi Rikosketjun Lean-hankkeen raportissa esitetyt kehittämisehdotukset sekä käynnistyvän valtioneuvoston TEAS-tutkimushankkeen sovittelun ja muiden vaihtoehtoisten konfliktinratkaisukeinojen käytön vahvistamiseksi.

Lähtökohdat

Oikeusministeriön hallinnonalalla on sovittelutoiminnan kehittämiseksi nähty tarpeelliseksi kartoittaa sovittelun ja vaihtoehtoisten konfliktinratkaisukeinojen tämänhetkistä tilannetta, olemassa olevia rakenteita ja lainsäädännön toimivuutta sekä edistää sovittelun käyttöä.

Sovittelun eri muotoja toteutetaan lähes kaikilla hallinnonaloilla. Sovittelun toimijoiden kenttä on kuitenkin hyvin hajanainen eikä synergiaetuja ole pystytty hyödyntämään, vaikka sovittelun perusmenetelmät ovat usein saman tyyppisiä. Sovittelijoiden koulutus on jokseenkin epäyhtenäistä. Tarve sovittelutoiminnan kansalliseksi koordinoimiseksi on syytä selvittää. Rikosketjun Lean –hankkeen raportissa (Tolvanen 2019) on esitetty keinoja, joilla rikossovittelua hyödynnettäisiin rikosprosessissa nykyistä enemmän.

Laki rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelusta (1015/2005) tuli voimaan vuoden 2006 alussa. Rikos- ja riita-asioiden sovittelun yleinen johto, ohjaus ja valvonta kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriölle (STM). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on ollut palveluiden jär-jestämisvastuussa vuodesta 2016 lähtien. OM yhdessä STM:n ja THL:n kanssa käynnistää erillisen hankkeen, jossa selvitetään mahdollisuutta siirtää rikos- ja eräiden riita-asioiden sovittelu OM:n hallinnonalalle.

Sovittelun käyttöä halutaan vahvistaa oikeudenkäyntien määrä vähentämiseksi. Työryhmä selvittää myös mahdollisuuksia sovittelutoiminnan käyttöalan laajentamiseksi ja laadun kehittämiseksi, digitalisaation tuomia mahdollisuuksia sovittelumenettelyjen kehittämisessä, lähisuhdeväkivallan sovittelua ja tarvetta sovittelutoiminnan kansalliseksi koordinoimiseksi.

Pääministeri Marinin hallitusohjelmassa todetaan, että sovittelun käyttöä vahvistetaan oikeudenkäyntien määrän vähentämiseksi. Sovittelua ei käytetä tilanteessa, jossa se saattaa uhata uhrin oikeusturvaa. Lähi-suhdeväkivallan sovittelun jatkamista arvioidaan. Lisäksi selvitetään mahdollisuudet tuoda sovittelun kaltaisia menettelyjä joihinkin hallintoprosesseihin ja selvitetään pienten yksityisten, mukaan lukien yritysten, välisten riita-asioiden ratkaisua kevyemmillä menettelyillä, esimerkiksi lautakunnilla.

Selvitystyötä organisoi oikeusministeriön 1.3.2020 asettama työryhmä.

Hankkeen asettaminen

  1. asettamispäätös_sovittelutoimintaa edistävä työryhmä PDF

    11.3.2020 Oikeusministeriö

Työryhmä

Henkilö

Rooli, Toimikausi

Sambou, Saija
Erityisasiantuntija
oikeusministeriö

Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
1.3.2020 – 30.4.2023

Lisää aiheesta

Selvitys: Digitalisaatiota tulee edistää sovittelussa

OM Tiedote 6.7.2023 10.37

Ehdotuksia sovittelun kehittämiseksi ja laajentamiseksi

OM Tiedote 25.5.2023 13.17

Ministerityöryhmä: sovittelun käyttöä vahvistetaan

OM Tiedote 28.5.2020 13.02

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet

Sivun alkuun

Meritullinkatu 10, Helsinki
PL 25, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 16001
kirjaamo.om(at)gov.fi

Tietoa helpolla suomen kielellä
Tietoa viittomakielellä
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Tietoa sivustosta
Sivukartta
Kysy tai anna palautetta

LinkedIn
Instagram
X (Twitter)​
Youtube​

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Perusoikeudet
      • Kielelliset oikeudet
        • Suomen ja ruotsin kieli
        • Saamen kielet
        • Viittomakielet
        • Muut kielet
        • Kielellisten oikeuksien seuranta
        • Kansalliskielistrategia ja kielipoliittinen ohjelma
      • Yhdenvertaisuus
        • Syrjinnän seuranta
        • Hyvät väestösuhteet
      • Perus- ja ihmisoikeudet
        • Perus- ja ihmisoikeuspolitiikka
        • Perus- ja ihmisoikeusverkosto
        • Saamelaisasiat
        • Kuurojen ja viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessi
      • EU:n perusoikeusvirasto (FRA)
    • Rikos ja rangaistus
      • Kriminaalipolitiikka
      • Rikoksentorjunta
      • Korruptio
      • Rikosoikeus
        • Seksuaalirikoslaki
      • Rikosoikeudellinen menettely
      • Rikosoikeudellinen seuraamusjärjestelmä
        • Armahdusanomus
      • Rikoksen uhrit
    • Oikeusvaltio ja oikeusturva
      • Oikeusvaltio Suomi
      • Oikeusturvan toteutuminen
      • Perustuslaki
        • Esite perustuslaista
        • Perustuslaki selkokielellä
      • Julkisuuslaki
        • Esite julkisuuslaista
      • Hallintolaki
      • Turvallisuusselvityslaki
        • Kysymyksiä ja vastauksia turvallisuusselvityslaista
    • EU- ja kansainväliset asiat
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Pohjoismainen säädöstietohaku
      • Oikeusasiat EU:ssa
      • Kansainvälinen yhteistyö
    • Demokratia ja vaalit
      • Demokratia ja osallistuminen
        • Demokratiapalkinto
        • Vaikuttaminen valmisteluun
        • Aloiteoikeudet
        • Kansalaisyhteiskunta ja vapaaehtoistoiminta
      • Vaalit ja äänestäminen
      • Demokratiapolitiikka
      • Demokratiaindikaattorit
    • Lainvalmistelun kehittäminen
      • Lainvalmistelun yhteistyöryhmä
      • Vaikutusten arviointi
      • Kuuleminen
      • Lainvalmisteluohjeet
      • Osaamisen kehittäminen
      • Seuranta ja jälkiarviointi
    • Arjen asiat
      • Asunto-osakeyhtiölaki
        • Taloyhtiöiden hyvä hallintotapa -suositus
        • Asunto-osakeyhtiölakiopas
        • Kunnossapito- ja muutostöiden ilmoitusvelvollisuus
        • Hissin jälkiasennus
        • Lait ja muita tietolähteitä
        • Purkava uusrakentaminen
      • Etu- ja sukunimi
    • Kansainvälinen oikeusapu
      • Rikosasiat
        • Keskinäinen rikosoikeusapu
        • Rikoksen johdosta tapahtuva luovuttaminen
        • Tuomittujen siirtäminen
      • Siviiliasiat
        • Asiakirjojen tiedoksianto
        • Todisteiden vastaanottaminen
        • Tuomioiden täytäntöönpano
        • Muu oikeusapu
        • Yhteistyöverkostot siviilioikeuden alalla
      • Perheoikeudelliset asiat
        • Lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevien päätösten tunnustaminen ja täytäntöönpano
        • Tapaamisoikeuden järjestäminen ja turvaaminen Haagin lapsikaappaussopimuksen mukaan
        • Lastensuojelu rajat ylittävissä tilanteissa
        • Lapsikaappaus
        • Elatusavun kansainvälinen perintä
      • Yhteystietoja
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Vuosiarkisto
    • Oikeusministeriö sosiaalisessa mediassa
    • Kolumnit
    • Tiedotusvälineille
    • Tiedotteiden tilaaminen
    • Päätökset
    • Rahoitusohjelmat ja valtionavustukset
      • Saamen kielilain mukaiset avustukset
      • Rikoksia ehkäisevät hankkeet
        • Väkivalta- ja seksuaalirikollisten kuntoutusohjelmat
        • Rikoksilla oireilevien nuorten toimintamalli
        • Radikalisaatiota ennalta ehkäisevät hankkeet
        • Paikalliset rikoksentorjuntahankkeet
        • Naisiin kohdistuvan väkivallan torjunta
        • Ihmiskaupan uhrien auttaminen
      • EU:n rahoitusohjelmat
        • Oikeusalan rahoitusohjelma
        • CERV-rahoitusohjelma
          • Tavoitteet
          • Rahoitushaut
          • Esimerkkejä rahoitetuista hankkeista
          • Tapahtumakalenteri
      • Talousosaamisen edistäminen
    • Edustajakanne
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Lausunnolla
    • Hallituksen esitykset
    • Lunastuslaki
    • Yrityslähestymiskielto
    • Aserikoslainsäädännön uudistus
    • Valmiuslaki uudistuu
      • Valmiuslain soveltaminen
      • Tietoa hankkeesta ja asiakirjat
    • Julkisuuslain ajantasaistaminen
    • Kansalaisjärjestöstrategia
      • Tietoa hankkeesta ja asiakirjat
    • Lakihankkeet
      • Ahvenanmaa
      • Esine- ja ympäristöoikeus
      • Hallintomenettely ja hallintolainkäyttö
      • Henkilö-, perhe- ja perintöoikeus
      • Informaatio-oikeus
      • Kansainvälinen prosessioikeus
      • Kielelliset ja kulttuuriset oikeudet
      • Maksukyvyttömyyslainsäädäntö
      • Oikeudenkäynti ja oikeuslaitos
      • Rikosoikeus, rikoslaki
      • Seuraamusjärjestelmä
      • Valtiosääntö
      • Velvoiteoikeus ja kuluttajansuoja
      • Yhtiöoikeus
    • Kansainväliset ja EU-hankkeet
    • Kehittämishankkeet
    • Työryhmät ja toimikunnat
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Tietoa ministeriöstä selkokielellä
    • Strategia
      • EU- ja kansainvälisen toiminnan linjaukset
      • Viestinnän linjaukset
    • Johto ja organisaatio
      • Oikeusministeri
      • Kunta- ja alueministeri, Ahvenanmaa-asiat
      • Virkamiesjohto
      • Osastot ja yksiköt
        • Demokratia- ja julkisoikeusosasto
        • Hallinto- ja ohjausosasto
        • Kriminaalipolitiikka- ja rikosoikeusosasto
        • Yksityisoikeus- ja oikeudenhoito-osasto
        • Esikunta
    • Oikeusministeriö työnantajana
      • Avoimet työpaikat
      • Työskentely ministeriössä
      • Uratarinoita
      • Harjoittelijaksi oikeusministeriöön
      • Henkilöstö lukuina
      • Virkaehtosopimukset ja työehtosopimukset
    • Ilmoittajansuojelu
    • Suunnittelu
      • Suunnittelun asiakirjat
      • Seurannan asiakirjat
    • Tiedolla johtaminen ja tutkimustoiminta
    • Virkapuheenvuoro
    • Kestävyys- ja vastuullisuustyö
    • Valmiusasiat
    • Neuvottelukunnat
      • ETNO
        • Valtakunnallinen neuvottelukunta
        • Alueelliset neuvottelukunnat
        • Toiminta
        • Materiaalit
        • Yhteystiedot
        • Järjestöhaku
      • Henkilövahinkoasiain neuvottelukunta
        • Toiminta
        • Kokoonpano
      • KANE
        • Toiminta ja tavoitteet
        • Aineistot ja kokoonpano
        • KANEn julkaisut
      • Kieliasiain neuvottelukunta
      • Lapsiasianeuvottelukunta
      • Talousosaamisen neuvottelukunta
      • Viittomakieliasioiden neuvottelukunta
      • Yhdenvertaisuusasioiden neuvottelukunta
    • Rikoksentorjuntaneuvosto
    • Lautakunnat
      • Arviointikriteerilautakunta
      • Nimilautakunta
      • Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta
    • Hallinnonala
      • Saamelaiskäräjät
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asiointi oikeusministeriössä
      • Kirjaamo ja asiakirjapalvelut
      • Laskutusohje
    • Henkilö- ja tehtävähaku
    • Tietosuoja
      • Tietosuojaoikeutesi
      • Tietopyynnöt
      • Yhteisrekisterinpitäjien vastuut
      • Evästeet ja kävijäseuranta
      • Tietosuoja selkokielellä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus