Oikeusavun ja oikeusturvavakuutuksen yhteensovittamistyöryhmä
OM037:00/2001 Säädösvalmistelu
Työryhmän tehtävänä on mm:
-luoda toimintamalleja oikeusapuhakemuksiin liittyvän työn helpottamiseksi, oikeudenkäyntikululaskuihin liittyvien käytännön ongelmien poistamiseksi ja yhteistyön sujumiseksi vakuutusyhtiöiden, oikeusaputoimistojen, asianajajien ja tuomioistuinten välillä.
-ennakoida mm. sopimusehdoiltaan erilaisiin oikeusturvavakuutuksiin liittyviä ongelmatilanteita sekä hakea niihin ratkaisuja
-hakea menettelytapoja oikeusturvavakuutusten etujen myöntämiseen ja hylkäämiseen liittyvien päätösten saamiseksi oikeusaputoimistojen tietoon
-kehittää ratkaisumalleja niihin ongelmiin, jotka liittyvät vakuutusetujen myöntämiseen asian jo tultua lainvoimaiseksi tai asian vireillä ollessa ja kulujen jo tultua maksetuksi
-tehdä esityksensä ohjeen muotoon ja samalla esittää, miltä osin menettelytavoista on mahdollisesti säädettävä asetuksella
Työryhmän jäsenistä Oikarinen hoitaa samalla sihteerin tehtäviä.
Työryhmä voi työnsä aikana kuulla asiantuntijoita.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OM037:00/2001
Asianumerot OM 2535/33/2001
Asettaja oikeusministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.10.2001 – 28.2.2002
Asettamispäivä 1.10.2001
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös-
Lähtökohdat
Oikeusministeriö asetti 16.7.1998 toimikunnan, jonka tehtävänä oli laatia hallituksen esityksen muotoon laadittu ehdotus uudeksi yleiseksi oikeusapujärjestelmäksi. Toimikunta luovutti mietintönsä oikeusministeriölle 29 päivänä lokakuuta 1999. Mietintö koostuu ehdotuksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle uudeksi oikeusapulaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi.
Hallituksen esityksessä (82/2001) ehdotetaan nykyinen oikeusapu ja maksuton oikeudenkäynti korvattavaksi uudella yhtenäisellä oikeusapujärjestelmällä, jonka puitteissa annettaisiin valtion varoin oikeusapupalveluja niitä tarvitseville kansalaisille. Ehdotetun oikeusapulain perusteella oikeusapua voitaisiin antaa sekä tuomioistuimessa käsiteltävissä että muissa oikeudellisissa asioissa sellaisille kansalaisille, joiden ei voida olettaa taloudellisen asemansa vuoksi kykenevän kokonaisuudessaan vastaamaan tarvitsemansa oikeusavun kustannuksia.
Oikeusapuun omavastuuosuutta vastaan oikeutettujen piiriä ehdotetaan laajennettavaksi selvästi nykyisestä. Oikeusapuun oikeuttavia kuukausittaiseen käyttövaraan perustuvia tulorajoja ehdotetaan korotettavaksi 400 eurolla (n 2400markalla), ja oikeusavun suhteellisia omavastuuosuuksia ehdotetaan hieman alennettavaksi nykyisestä. Tämän seurauksena nykyistä selvästi suurempi osa kansalaisista olisi oikeutettu oikeusapuun ainakin osakorvausta vastaan. Esityksen mukaan julkisen oikeusapujärjestelmän piirin pääsisi arviolta kolme neljäsosaa kotitalouksista, kun nykyisin julkiseen oikeusapuun oikeutettuja kotitalouksia on alle puolet kaikista kotitalouksista. Oikeusapuun oikeuttavista tulorajoista ehdotetaan säädettäviksi valtioneuvoston asetuksella.
Oikeusavulle säädettäisiin sadan tunnin katto.
Oikeusapua ei annettaisi, jos hakijalla on asian kattava oikeusturvavakuutus.
Oikeusavun antamisesta vastaisivat valtion oikeusaputoimistot ja yksityiset lakimiehet. Kuten nykyisinkin muissa kuin tuomioistuimessa käsiteltävinä olevissa asioissa oikeusapua valtion varoin antaisivat pääsääntöisesti valtion oikeusaputoimistoissa työskentelevät oikeusavustajat.
Näiden ammattinimike ehdotetaan muutettavaksi julkiseksi oikeusavustajaksi. Yksityisten lakimiesten oikeutta antaa valtion varoin oikeusapua ehdotetaan laajennettavaksi niin, että nämä voisivat antaa oikeusapua paitsi yleisissä tuomioistuimissa ja hallintotuomioistuimissa myös kaikissa erityistuomioistuimissa.
Oikeusavun antamisesta päätettäisiin valtion oikeusaputoimistoissa. Oikeusaputoimiston päätös voitaisiin saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Pääasiaa käsittelevä tuomioistuin päättäisi käsittelemässään asiassa palkkion määräämisestä yksityiselle avustajalle ja oikeusavun saajan omavastuun määrästä. Muissa kuin tuomioistuimmessa käsiteltävissä asioissa näistä päättäisi julkinen oikeusavustaja.
Oikeusaputoimiston päätökset saatettaisiin sen tuomioistuimen tutkittaviksi, joka on toimivaltainen käsittelemään pääasian. Jos oikeusapuasia ei liity tuomioistuimessa käsiteltävään pääasiaan, se saatettaisiin hallinto-oikeuden tutkittavaksi. Tuomioistuimen oikeusapuratkaisuun haettaisiin muutosta samassa järjestyksessä kuin pääasiaan. Niin sanotuissa ulkoprosessuaalisissa asioista muutosta haettaisiin hallintolainkäytön järjestyksessä.
Oikeudenkäyntiasiamiestä ja -avustajaa koskevia kelpoisuusvaatimuksia ehdotetaan ajanmukaistettavaksi ja yhdenmukaistettaviksi niin, että näissä tehtävissä voisivat pääsääntöisesti toimia vain asianajaja tai muu oikeustieteen kandidaatin tutkinnon suorittanut rehellinen ja muutoin kyseiseen tehtävään sopiva ja kykenevä henkilö, joka ei ole konkurssissa ja jonka toimintakelpoisuutta ei ole rajoitettu.
Esitys sisältää ehdotukset oikeusapulaiksi ja laiksi valtion oikeusaputoimistoista sekä 12 lain muuttamiseksi. Uudistus on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä kesäkuuta 2002. Esitys liittyy vuoden 2002 talousarvioon ja sitä on tarkoitus käsitellä talousarvion yhteydessä.
Ehdotuksesta on pyydetty lausunto 52 eri viranomaiselta ja järjestöltä ja kuudelle taholle on varattu tilaisuus lausunnon antamiseen.
Lausunnoissa on otettu kantaa oikeusavun laajentamiseen puolesta ja vastaan sekä oikeusturvavakuutuksen ensisijaisuuteen, on pelätty mm. työmäärien lisääntymistä. Mielipiteitä on esitetty yksityisen avustajan käytöstä ulkoprosessuaalisissa asioissa. Oikeusavun hakemista on osa pitänyt vaikeana menettelynä ym.
Ym. lausuntojen lisäksi on todettu, että uuden oikeusapulain voimaantulo ehdotuksessa esitetyllä tavalla tulee aiheuttamaan useita tulkintaongelmia siitä, miten oikeusturvavakuutus ja julkinen oikeusapu ovat käytännössä yhteensovitettavissa.
Työryhmän loppuraportti Oikeusavun käsikirja 18.3.2002.
Julkaisut ja raportit
Oikeusavun käsikirja
Oikeusministeriö
Julkaisunumero: 2002:4; Julkaisuvuosi: 2002; WWW-osoite: www.om.fi/13896.htm;
Työryhmän raportti: Oikeusavun käsikirja
18.3.2002 Oikeusministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
Työryhmän raportin luovutuskirje oikeusministeriölle
18.3.2002
Asettaminen ja organisointi
Oikeusavun ja oikeusturvavakuutuksen yhteensovittamistyöryhmän asettaminen RTF
1.10.2001 Oikeusministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet