Työryhmä ehdottaa tuomarinvastuun tehostamista

oikeusministeriö
Julkaisuajankohta 9.12.2005 9.31
Tyyppi:Tiedote -

Tuomarinvastuun toteuttamista pohtinut työryhmä ehdottaa tuomareihin kohdistuvien nykyisten valvontakeinojen tehostamista. Erillisen tuomareita valvovan lautakunnan perustamista työryhmä ei pidä tarpeellisena. Tuomarinvastuutyöryhmä luovutti mietintönsä tänään oikeusministeri Leena Luhtaselle. Työryhmän puheenjohtajana on toiminut oikeusneuvos Erkki-Juhani Taipale.

Tuomarinvastuulla tarkoitetaan sitä, että tuomarin viranhoito ja käyttäytyminen on asianmukaista hänen virka-asemaansa nähden. Tuomarinvastuun toteuttamismuotojen kehittämistä pidetään tarpeellisena, koska tuomarien asema ja vastuu on entisestään korostunut tuomioistuinten tehtävien yhteiskunnallisen merkityksen kasvaessa.

Tuomarien toimintaa valvovat eduskunnan oikeusasiamies, valtioneuvoston oikeuskansleri ja yleisellä tasolla myös ylemmät tuomioistuimet. Tuomarit ovat virkamiehiä, mutta tuomioistuinten riippumattomuuden turvaamiseksi he ovat eräiltä osin itsenäisemmässä asemassa kuin muut virkamiehet.

Tuomarilla on virassapysymisoikeus, joka merkitsee, ettei häntä voi erottaa tehtävästään muuten kuin tuomioistuimen päätöksellä. Viraltapano on mahdollinen, jos tuomari tuomitaan tahallisesta rikoksesta vankeuteen. Tuomarille voidaan myöntää hakemuksetta ero tuomioistuimen päätöksellä myös, jos hän on tullut terveydentilansa vuoksi kyvyttömäksi hoitamaan virkaansa.

Viraltapano mahdolliseksi lievemmissä rikoksissa

Tuomarien toimintaan liittyvien valvontakeinojen tehostamiseksi työryhmä ehdottaa, että rikokseen syyllistynyt tuomari voitaisiin tuomita virkansa menettäneeksi lievemmästäkin rikoksesta kuin nyt. Tuomari voisi menettää virkansa jo syyllistyttyään sakolla rangaistavaan tahalliseen tekoon. Edellytyksenä olisi, että rikoksen laatu, toistuvuus tai muu seikka osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi olemaan tuomarina.

Työryhmä ehdottaa lisäksi, että tuomarillekin voitaisiin antaa valtion virkamieslain mukainen varoitus, jos hän toimii vastoin virkavelvollisuuksiaan tai laiminlyö niitä. Varoituksen saaneella tuomarilla olisi muutoksenhakumahdollisuus kyseiseen päällikkötuomarin päätökseen. Nykyiseen tapaan tuomarille voitaisiin myös antaa huomautus, joka on varoitusta lievempi seuraamus.

Tuomarin saama varoitus tulisi myös antaa tiedoksi ylemmälle tuomioistuimelle. Kaikista tuomarin toimintaan kohdistuneista valvontatoimista tulisi saattaa tieto nimitysesityksiä tekevälle tuomarinvalintalautakunnalle.

Erillinen valvontalautakunta ei tarpeen

Työryhmän tuli erityisesti pohtia tuomareita valvovan erillisen lautakunnan perustamista. Työryhmä ei katsonut lautakunnan perustamista tarpeelliseksi, vaan piti ehdottamiaan valvonta- ja seuraamusjärjestelmien tehostamistoimia riittävinä puututtaessa tuomarinvastuun ongelmakohtiin.

Erillisen lautakunnan toimivalta olisi työryhmän mukaan huonosti yhteensovitettavissa valtioneuvoston oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen valvontatoimivallan kanssa, josta on säädetty perustuslaissa. Tuomioistuinten toimintaa valvovat myös korkein oikeus, korkein hallinto-oikeus ja hovioikeudet.

Nykyinen valvontajärjestely on osa pitkäaikaista suomalaista laillisuusperinnettä. Sen rinnalla toimivan erillisen lautakunnan tehtävä jäisi hyvin kapea-alaiseksi. Jos lautakunnan perustamista kuitenkin pidetään tarpeellisena, sen tulisi työryhmän mielestä olla lähinnä ammattieettinen, enimmäkseen tuomarijäsenistä koostuva toimielin.

Mietintöön liittyy asianajaja Marjaliisa Starckjohannin eriävä mielipide, jonka mukaan erityisen tuomarinvalvontalautakunnan perustaminen olisi tarpeen.

Tuomareita on tuomittu melko harvoin

Työryhmä teki tuomioistuimille kyselyn tapauksista, joissa tuomari on syyllistynyt joko rikolliseen menettelyyn tai käyttäytynyt asemansa ja tehtävänsä asettamien velvoitteiden vastaisesti.

Vastauksista ilmeni, että kymmenen tuomaria on käräjäoikeudessa tuomittu rikoksesta sakko- tai vankeusrangaistukseen vuosina 2001-2004. Tuomiot eivät ole johtaneet viraltapanoihin. Muita käyttäytymiseen liittyviä ongelmia virassa tai sen ulkopuolella on samana aikana ilmennyt noin 20 tuomarin kohdalla.

Tuomarinvastuuta on käsitelty aiemmin muun muassa tuomarien kurinpitojärjestelmää selvittäneessä työryhmässä. Se katsoi vuonna 2000, että valvonnan katveeseen jää lähinnä vain tuomarin sopimaton käyttäytyminen virantoimituksen ulkopuolella. Tuomioistuinlaitoksen kehittämiskomitea puolestaan esitti vuonna 2003 erillisen tuomareiden valvontalautakunnan perustamista.

Lisätietoja:

oikeusneuvos Erkki-Juhani Taipale, puh. (09) 43656 930 tai 0400-121 1696

kansliapäällikkö Tomi Vistilä, Vaasan hovioikeus, puh. 010 36 41600 tai 050-413 3832

hallitusneuvos Heikki Liljeroos, oikeusministeriö, puh. (09) 1606 7608

>> Mietintö