Arbetsgrupp föreslår att domaransvaret effektiveras
Den arbetsgrupp som funderat på hur domaransvaret skall genomföras föreslår att de övervakningsmetoder som för närvarande används mot domare effektiveras. Arbetsgruppen anser att det inte är nödvändigt att inrätta en separat nämnd som skulle övervaka domarna. Arbetsgruppen för domaransvaret överlämnade sitt betänkande till justitieminister Leena Luhtanen i dag. Ordförande för arbetsgruppen har varit justitierådet Erkki-Juhani Taipale.
Med domaransvar avses att domarens tjänsteutövning och uppträdande är korrekt med avseende på domarens tjänsteställning. Det anses nödvändigt att utveckla formerna för genomförandet av domaransvaret, eftersom domarnas ställning och ansvar har framhävts ytterligare när den samhälleliga betydelsen av domstolarnas uppgifter har ökat.
Domarnas verksamhet övervakas av riksdagens justitieombudsman, justitiekanslern i statsrådet och på allmän nivå även av de högre domstolarna. Domarna är tjänstemän, men för att trygga domstolarnas oavhängighet intar de i vissa avseenden en självständigare ställning än andra tjänstemän.
En domare har rätt att kvarstå i tjänsten, vilket betyder att domaren inte kan skiljas från sitt uppdrag på annat sätt än genom ett domstolsbeslut. Avsättning är möjlig, om domaren döms till fängelse för ett uppsåtligt brott. En domare kan också beviljas avsked utan ansökan genom domstolens beslut om domaren på grund av sitt hälsotillstånd har blivit oförmögen att sköta sin tjänst.
Avsättning möjlig vid lindrigare brott
För att effektivera de övervakningsmetoder som hänför sig till domarnas verksamhet föreslår arbetsgruppen att en domare som gjort sig skyldig till ett brott skall kunna dömas förlustig sin tjänst för lindrigare brott än nu. En domare skall kunna förlora sin tjänst redan om domaren gjort sig skyldig till en uppsåtlig gärning som bestraffas med böter. Förutsättningen är att brottets art, upprepade brott eller någon annan omständighet visar att domaren är uppenbart olämplig som domare.
Arbetsgruppen föreslår dessutom att även en domare skall kunna tilldelas en varning enligt statstjänstemannalagen, om domaren handlar i strid med sina tjänsteförpliktelser eller försummar dem. En domare som fått en varning skall ha möjlighet att söka ändring i chefsdomarens beslut. Domaren skall också på samma sätt som för närvarande kunna tilldelas en anmärkning, som är en lindrigare påföljd än varning.
En varning som tilldelats en domare skall också delges en högre domstol. Uppgifter om alla övervakningsåtgärder som riktats mot en domares verksamhet skall ges till domarförslagsnämnden som gör utnämningsframställningar.
Separat övervakningsnämnd behövs inte
Arbetsgruppen skulle i synnerhet överväga inrättandet av en separat nämnd som övervakar domarna. Arbetsgruppen ansåg att det inte är nödvändigt att inrätta någon nämnd, utan ansåg att de förslagna åtgärderna för att effektivera övervaknings- och påföljdssystemen är tillräckliga för att åtgärda de problempunkter som hänför sig till domaransvaret.
Enligt arbetsgruppen skulle det vara svårt att förena en separat nämnds befogenheter med justitiekanslern i statsrådets och riksdagens justitieombudsmans övervakningsbefogenheter, varom föreskrivs i grundlagen. Domstolarnas verksamhet övervakas också av högsta domstolen, högsta förvaltningsdomstolen och hovrätterna.
Det nuvarande övervakningssystemet utgör en del av den långvariga finländska laglighetstraditionen. En separat nämnd som fungerar parallellt med den skulle få ett mycket smalt uppgiftsområde. Om man ändå anser det vara nödvändigt att inrätta nämnden, borde den enligt arbetsgruppen i första hand vara ett yrkesetiskt organ som till övervägande del består av domarmedlemmar.
Till betänkande hänför sig advokat Marjaliisa Starckjohanns avvikande mening, enligt vilken det skulle vara nödvändigt att inrätta en särskild domarövervakningsnämnd.
Domare döms rätt sällan
Arbetsgruppen ställde en fråga till domstolarna om fall där domare har gjort sig skyldiga till brottsligt förfarande eller utnyttjat sin ställning och sitt uppdrag i strid med sina förpliktelser.
Av svaren framgick att tingsrätterna hade dömt tio domare till bötes- eller fängelsestraff för brott under 2001-2004. Domarna har inte lett till avsättningar. Andra problem i anslutning till uppförandet i tjänsten eller utanför tjänsten hade under samma tid förekommit i fråga om ungefär 20 domare.
Domaransvaret har behandlats tidigare bl.a. i den arbetsgrupp som utredde det disciplinära systemet för domarna. Den ansåg 2000 att utanför övervakningen står i första hand endast olämpligt uppförande från domarnas sida utanför tjänsteutövningen. Domstolsväsendets utvecklingskommitté å sin sida föreslog 2003 att en särskild domarövervakningsnämnd skulle inrättas.
Ytterligare upplysningar:
justitierådet Erkki-Juhani Taipale, tfn (09) 43656 930 eller 0400-121 1696
kanslichef Tomi Vistilä, Vasa hovrätt, tfn 010 36 41600 eller 050 413 3832
regeringsrådet Heikki Liljeroos, justitieministeriet, tfn (09) 1606 7608