Varallisuuskorotuksen tekemisestä päiväsakkoihin aiotaan luopua
Varallisuuskorotuksen tekemisestä päiväsakon rahamäärään aiotaan luopua, sillä varallisuuden arvioinnin pohjana käytettyjä verotettavasta varallisuudesta kertovia tietoja ei enää varallisuusveron poiston jälkeen ole saatavissa. Asia koskeva hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle presidentin esittelyssä perjantaina 1.6.
Rikoslain mukaan sakotettavan varallisuus voi nykyisin korottaa päiväsakkoa. Varallisuuden arvioimisen ensisijaisena perusteena on sakotettavan viimeksi toimitetun verotuksen mukainen varallisuus. Jos sakotettavalla on verotettavaa varallisuutta vähintään 85 000 euroa, päiväsakon rahamäärää korotetaan 3 eurolla. Jos verotettavaa varallisuutta on vähintään 170 000 euroa, rahamäärää korotetaan 6 eurolla. Tiedot sakotusta varten saadaan verohallinnon sekä poliisi- ja oikeushallinnon välisen teknisen käyttöyhteyden eli niin sanotun sakkolaskurin avulla.
Varallisuusvero kuitenkin poistettiin tämän vuoden alusta, eikä verohallinto enää vuoden 2006 verotuksessa vahvista verovelvollisen verotettavaa varallisuutta. Verohallinnolta ei siten ole jatkossa kattavasti ja käyttökelpoisessa muodossa sähköisesti saatavissa sakotusta varten luonnollisen henkilön varallisuuden määrää ja arvoa koskevia tietoja. Verotettavaa varallisuutta koskevia tietoja vuoden 2005 verotuksesta on sakotusta varten saatavissa tämän vuoden lokakuun loppuun saakka.
Sakotuksessa varallisuuskorotuksen käytännön merkitys on ollut vähäinen. Poliisin arvion mukaan varallisuus korottaa nykyään päiväsakon rahamäärää 1-2 prosentissa tapauksia. Myös eri tuloryhmien oikeudenmukaisen kohtelun kannalta varallisuuskorotuksen merkitys on suhteellisen pieni. Vaikka varallisuuskorotus ehdotetaan poistettavaksi, varallisuuden tuotto vaikuttaa edelleen sakon määrään, koska pääomatulot otetaan nykyiseen tapaan huomioon päiväsakon rahamäärään vaikuttavina tuloina.
Esityksen mukaan varallisuuskorotuksen säilyttäminen siten, että poliisi tai syyttäjä selvittäisi sakotettavan varallisuuden määrän ja arvon tai että arvio perustuisi sakotettavan omaan ilmoitukseen, olisi käytännössä huomattavan vaikeaa. Sakotustilanteessa omaisuuden arvostaminen käypään arvoon luotettavasti samoin kuin sakotettavan velkojen määrän arvioiminen olisi lähes mahdotonta. Varallisuustietojen arvioinnin vaikeus ja riittävien kontrollikeinojen puute niiden tarkistamiseksi olisivat omiaan lisäämään sakkovilppiä. Tämä vähentäisi sakotusjärjestelmän uskottavuutta ja hyväksyttävyyttä kansalaisten piirissä.
Lisätietoja:
lainsäädäntöneuvos Lena Andersson, puh. (09) 1606 7725, sähköposti: [email protected] (matkalla pe 1.6.2007)