Det föreslås att förmögenhet inte längre skall höja beloppet på dagsböter
Det föreslås att höjningen av dagsbotens belopp på grund av förmögenhet frångås, eftersom det efter slopandet av förmögenhetsskatten inte längre är möjligt att få de uppgifter om en persons beskattningsbara förmögenhet som används för fastställande av dagsbotens belopp. Regeringen har för avsikt att lämna en proposition om saken till riksdagen vid presidentföredragningen den 1 juni.
Enligt gällande strafflag kan den bötfälldes förmögenhet höja beloppet på dagsboten. Grunden för utvärdering av förmögenheten är i första hand förmögenheten vid den senast verkställda beskattningen. Om den bötfällde har skattepliktig förmögenhet på minst 85 000 euro, höjs bötesbeloppet med 3 euro. Om den skattepliktiga förmögenheten uppgår till minst 170 000 euro, höjs bötesbeloppet med 6 euro. Uppgifter för bötfällningen fås genom den s.k. bötesräknaren, dvs. den tekniska förbindelsen mellan skatteförvaltningen och polis- och justitieförvaltningen.
Förmögenhetsskatten slopades dock vid ingången av detta år och vid beskattningen för 2006 fastställer skatteförvaltningen inte längre den skattepliktiga förmögenheten för de skattskyldiga. I fortsättningen kommer sålunda inte övergripande, elektroniskt tillgängliga uppgifter i användbar form om beloppet och värdet på fysiska personers förmögenhet att fås för bötfällning från skatteförvaltningen. Uppgifter om skattepliktig förmögenhet vid 2005 års beskattning fås till slutet av oktober i år.
Den praktiska betydelsen av att bötesbeloppet höjs på grund av förmögenhet har varit liten. Enligt polisens bedömning höjer för närvarande den bötfälldes förmögenhet bötesbeloppet i 1–2 procent av fallen. Också med tanke på att behandlingen av olika inkomstgrupper skall vara rättvis är höjningens betydelse förhållandevis liten. Även om det föreslås att höjningen på grund av förmögenhet frångås, kommer avkastningen av förmögenheten fortfarande att påverka bötesbeloppet, eftersom kapitalinkomster också i fortsättningen räknas som inkomster som påverkar dagsbotens belopp.
I propositionen konstateras att om förmögenhet också i fortsättningen utgör grund för höjning så att polisen eller åklagaren utreder den bötfälldes förmögenhet eller uppskattningen baserar sig på den bötfälldes egen uppgift, kommer svårigheterna med det praktiska genomförandet att bli betydande. Att vid bötfällningen på ett tillförlitligt sätt uppskatta gängse värde på förmögenheten eller den bötfälldes skulder är så gott som omöjligt. Svårigheten i att bedöma de bötfälldas uppgifter om sin förmögenhet och avsaknaden av tillräckliga kontrollmedel kan lätt leda till ökat bötesfusk. Detta i sin tur kan resultera i att allmänhetens tilltro till systemet och dess benägenhet att acceptera det minskar.
Ytterligare upplysningar:
lagstiftningsrådet Lena Andersson, tfn 09-160 677 25, e-post: fö[email protected]