Oikeusturva-asiain neuvottelukunta
OM0626:00/06/07/2000 Säädösvalmistelu
Neuvottelukunnan tehtävänä on
- arvioida oikeusturvan toteutumista eri oikeudenaloilla
- tuoda esiin mahdollisia epäkohtia oikeusturvan toteutumisessa
- laatia aloitteita ja esityksiä oikeusturvan parantamiseksi
- tehdä aloitteita oikeusturvan kehittämistä palvelevaksi tutkimukseksi
- edistää tiedotusta tuomioistuinten ja muun oikeuslaitoksen toiminnasta ja kansalaisten mahdollisuudesta saada apua oikeudellisiin ongelmiinsa
- osallistua yleiseen oikeus- ja yhteiskuntapoliittiseen keskusteluun muun muassa järjestämällä seminaareja ja keskustelutilaisuuksia
- pitää yhteyttä sellaisiin järjestöihin, yhdistyksiin ja neuvottelukuntiin, joiden toimenkuvaan liittyy oikeusturvanäkökohtia
- antaa vuosittain kertomus toiminnastaan oikeusministeriölle.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OM0626:00/06/07/2000
Asianumerot
Asettaja oikeusministeriö
Toimikausi/aikataulu 5.10.2000 – 31.10.2003
Asettamispäivä 5.10.2000
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös-
Tavoitteet ja tuotokset
Oikeusturva-asioiden neuvottelukunnan tavoitteena on oikeusturvan toteutumisen seuraaminen ja pyrkimys oikeusturvan kokonaisvaltaiseen kehittämiseen. Oikeusturvalla tarkoitetaan tällöin kansalaisten perusoikeuksia ja erityisesti kansalaisen pääsyä oikeuksiinsa tehokkaasti käytännössä oikeudellisen elämän alalla. Näin määriteltynä oikeusturvan keskeisimmän ytimen muodostavat oikeusjärjestyksen laatu, oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin edellytykset ja oikeuden toteutuminen tuomioistuimissa ja muissa oikeushallinnon viranomaisissa. Neuvottelukunta voisi tarkastella oikeusturvaa käytännön menettelyissä, esimerkiksi oikeudenkäynnissä kustannusten ja keston sekä oikeudenkäyntiin osallistuvien turvattomuuden kannalta. Se voisi myös pohtia oikeusturvanäkökohtia tuomioistuinmenettelylle vaihtoehtoisissa riidanratkaisumenettelyissä. Neuvottelukunta voisi lisäksi selvittää julkiselle oikeusapujärjestelmälle asetettavia vaatimuksia oikeusturvan kannalta.
Neuvottelukunta valitsee oma-aloitteisesti käsittelemänsä aiheet tarkoituksenaan tuoda tuoreita näkökulmia yleiseen oikeudelliseen keskusteluun ja saada aikaan yhteiskunnallista keskustelua, jossa erilaiset näkemykset pääsevät esiin. Oikeusturva-asioiden neuvottelukunta on aloitteiden tekijä, virikkeiden ja kannanottojen antaja sekä oikeusturvaa vaarantavien epäkohtien ja puutteiden esiin tuoja. Neuvottelukunta voi toiminnallaan edistää oikeusturvaa käsittelevien yhteisöjen ja viranomaisten yhteistyötä ja se voi tuoda oikeusturvaa koskevaan keskusteluun myös kansainvälisiä näkökohtia. Lisäksi neuvottelukunta voisi antaa lausuntoja oikeusturvaa koskevissa asioissa.
Lähtökohdat
Yhteiskunnan perustehtävä on huolehtia kansalaisten oikeusturvasta. Se edellyttää jatkuvia toimenpiteitä, joilla kansalaisten oikeusturva lainsäädännöllisesti määritellään oikealla tavalla. Sen lisäksi se edellyttää hallituksen ja viranomaisten toimenpiteitä, joilla huolehditaan siitä, että kansalaisten oikeusturva myös käytännössä toteutuu. Yhteiskunnan ja oikeudellisten olojen muuttuessa nopeassa tahdissa on tärkeätä seurata kehityksen kulkua ja suunnata sitä niin, että kansalaisten oikeusturva kohenee käytännössäkin. Tämän tavoitteen toteutumiseen tarvitaan monipuolista tietoa todellisuudesta niin lähellä tapahtumia ja ilmiöitä kuin mahdollista.
Kansainvälistymisen ja Euroopan Unioniin liittymisen myötä suomalaista lainsäädäntöä on mukautettu eurooppalaisiin kehyksiin. Suomessa on yhdeksänkymmentäluvulta lähtien toteutettu ja edelleen vireillä monia oikeuslaitosta koskevia laajoja uudistuksia. Näitä ovat esimerkiksi oikeudenkäyntimenettelyjen muutokset käräjäoikeudessa, hovioikeudessa ja hallintolainkäytössä, ja myös ulosottomenettelyä on uudistettu. Menettelyuudistuksen lisäksi lähes koko oikeuslaitoksessa on toteutettu organisaatiouudistuksia.
Lisäksi yleismaailmallinen ihmisoikeusajattelu on tullut osaksi suomalaista lainkäyttöä. Hallitusmuotomme perusoikeuksia koskevan osan uudistaminen loi pohjaa myös oikeusturvan kehittämiselle. Myös kansalaisten tietoisuus oikeuksistaan on lisääntynyt, mikä ilmenee esimerkiksi tuomioistuinten ratkaisujen perusteluihin kohdistuvista laatuvaatimuksista. Koko suomalainen oikeusyhteisö on joutunut omaksumaan ja soveltamaan käytäntöön tämän kehityksen mukanaan tuomat muutokset.
Oikeusministeriö ja sen hallinnonala ovat erityisesti vastuussa siitä, että toisaalta lainsäädäntö vastaa kansalaisten oikeusturvan edellyttämiä vaatimuksia ja toisaalta tuomioistuimet ja muut oikeusviranomaiset toiminnassaan täyttävät niille asetetut tavoitteet. Varsinaisen lainkäyttötoiminnan ohella on tärkeätä, että viranomaisella on kyky havannoida yhteiskunnan muutoksia ja mukautua kansalaisten, yhteisöjen ja muiden viranomaisten toimintaan, niiden oikeusviranomaisille asettamiin vaatimuksiin sekä toimintansa avoimuudella hankkia oikeusturvan edellyttämä luottamus oikeuslaitosta kohtaan.
Lisätietoja
14.12.2002 Oikeuturva-asiain neuvottelukunnan kertomus toiminnastaan vuonna 2002, oikeusministeriön lausuntoja ja selvityksiä 2002:24.
13.11.2003 Oikeusturva-asiain neuvottelukunnan kertomus toiminnastaan vuosilta 2002-2003.
Julkaisut ja raportit
Oikeusturva-asiain neuvottelukunnan kertomus toiminnastaan vuonna 2002
Oikeusministeriö
Julkaisunumero: 2002:24; Julkaisuvuosi: 2002; WWW-osoite: www.oikeusturva-asiainneuvottelukunta.fi/13663.htm;
Oikeusturva-asiain neuvottelukunnan kertomus toiminnastaan vuosilta 2002-2003
Oikeusministeriö
Julkaisunumero: 2003:4; Julkaisuvuosi: 2003; WWW-osoite: http://www.om.fi/22303.htm;
Oikeusturva-asiain neuvottelukunnan kertomus toiminnastaan vuonna 2002
4.12.2002 Oikeusturva-asiain neuvottelukunta
Oikeusturva-asiain neuvottelukunnan kertomus toiminnastaan 2000-2001
18.12.2001 Oikeusturva-asiain neuvottelukunta
Asettaminen ja organisointi
Jukka Sarhimaa pyytää eroa neuvottelukunnan sihteerin tehtävistä 27.6.2003 lukien
3.6.2003 Suomen lakimiesliitto, Sarhimaa, Jukka
Kirje jakelussa mainituille, muutos oikeusturva-asiain neuvottelukunnan kokoonpanossa prof. Aulis Aarnion tilalle vararehtori Teuvo Pohjalainen puheenjohtajaksi jäljellä olevaksi kaudeksi 25.10.2001-31.10.2003
25.10.2001 Oikeusministeriö
Prof. Aulis Aarniolle ero neuvottelukunnan puheenjohtajan tehtävästä.
25.10.2001 Oikeusministeriö
Määräys vararehtori Teuvo Pohjalaiselle toimia neuvottelukunnan puheenjohtajana 25.10-31-10.2003.
25.10.2001 Oikeusministeriö
Päätös Anna-Liisa Tapion ero.
25.10.2001 Oikeusministeriö
Chydenius-Seura ry:n esitysehdotus, prof. Aulis Aarnion tilalle hallintotieteiden tohtori Jouko Hovi.
11.10.2001 Chydenius-Seura ry.
Prof. Aulis Aarnio pyytää vapautusta tehtävästään 1.10.2001 lukien
31.8.2001 Oikeusturva-asiain neuvottelukunnan puheenjohtaja
Anna Liisa Tapio ilmoittaa luopuvansa neuvottelukunnan teknisen sihteerin tehtävästä 31.8.2001
24.8.2001 Anna-Liisa Tapio
Muutospäätös oikeusturva-asiain neuvottelukunnan kokoonpanossa.
2.3.2001 Oikeusministeriö
Kokoonpanon muutosesitys, prof. Mika Hemmon tilalle jäseneksi valittaisiin prof. Jarno Tepora
26.2.2001 Suomen lakimiesliitto ry
Oikeusturva-asiain neuvottelukunta asetettu
5.10.2000 Oikeusministeriö
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
Suomen oikeusapulakimiehet ry:n kannanotto lastensuojelulain uudistamisesta
19.2.2003 Suomen oikeusapulakimiehet ry
Muut asiakirjat ja muistiot
Auvo Melingin kirje/aineisto tiedoksi ja pohdittavaksi oikeusturvan toteutumattomuudesta sekä ehdotuksia ongelmien ennaltaehkäisemiseksi
18.12.2002 Meling, Auvo Toimittaja, Suomen Potilasliiton Potilaskohteluryhmän vetäjä
Oikeusministeriö tiedottaa; Oikeusturva-asiain neuvottelukunta toivoo selkeyttä hallintolainkäytön järjestelmään
4.12.2002 Oikeusministeriö
MTK:n kommentti/toimenpide ehdotuksia neuvottelukunnalle
18.6.2002 Maatalouden keskusliitto
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet