Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Выберите язык По-русски
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
  • Etusivu Etusivu
  • Vastuualueet
    • Perusoikeudet Kielelliset oikeudet, yhdenvertaisuus ja saamelaisasiat
    • Rikos ja rangaistus Kriminaalipolitiikka, rikosten ennaltaehkäisy
    • Oikeusvaltio ja oikeusturva Oikeusturvan toteutuminen, perustuslaki ja hyvä hallinto
    • EU- ja kansainväliset asiat EU-säädösten valmistelu, kansainvälinen ja pohjoismainen yhteistyö
    • Demokratia ja vaalit Äänestäminen, vaikuttaminen, vapaaehtoistyö
    • Lainvalmistelun kehittäminen Kuuleminen, vaikutusten arviointi, osaaminen
    • Arjen asiat Kuluttajat, perheet, yhteisöt
    • Kansainvälinen oikeusapu Kansainvälinen oikeudenhoito
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Oikeusministeriö
  • fi
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Hanke

Itämeren maiden parhaat käytännöt lapsiin kohdistuvaa ihmiskauppaa ja väkivaltaa vastaan (IBA-rahoitus)

OM160:00/2023 Kehittäminen

Osana Suomen puheenjohtajuuskautta Itämeren valtioiden neuvostossa (CBSS) toteutetaan hanke, jossa kartoitetaan parhaita käytäntöjä lapsiin kohdistuvan ihmiskaupan torjumiseksi sekä uhrien tunnistamiseksi ja tukemiseksi. Hankkeesta päävastuussa on OM ja se toteutetaan yhteistyössä STM:n ja TEM:n kanssa CBSS:n tuella.

Hankkeen perustiedot Päättynyt

Hankenumero OM160:00/2023

Asianumerot VN/14381/2023 , VN/27034/2023

Asettaja oikeusministeriö

Toimikausi/aikataulu 1.9.2023 – 31.7.2024

Asettamispäivä 1.9.2023

  • väkivalta
  • rikoksen uhrit
  • hyväksikäyttö
  • lapset (ikäryhmät)
  • Itämeren alue
  • rikosoikeudellinen vastuu
  • ihmiskauppa
  • lapsikauppa

Hankkeen vaiheet

Tavoitteet ja tuotokset

Tavoitteet

Hankkeen päättyessä:
1. Lapsiin kohdistuvan ihmiskaupan ja väkivallan ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi Itämeren maiden välinen yhteistyö on tiivistynyt, osaaminen vahvistunut, sekä ihmiskaupan vastaiseen toimintaan osallistuvien tahojen käytännön toiminta on kehittynyt.

2. Lapsiin kohdistuvan ihmiskaupan ja väkivallan vastaisista parhaista käytännöistä on tarjottu uutta tietoa asiantuntijatyöryhmille ja sitä kautta Itämeren maille päätöksenteon ja konkreettisten toimenpidesuunnitelmien pohjaksi.

3. Kokemusten ja parhaiden käytäntöjen jakamisen seurauksena Itämeren alueen maiden tietotaitoa on lisätty Ukrainasta paenneiden perheiden ja lasten vastaanottamisesta, kotouttamisesta ja maahan asettautumisen tuesta sekä niiden suhteesta ihmiskaupan ennaltaehkäisyyn.


Keskeisimmät toimenpiteet:

- Kuullaan Itämeren maiden asiantuntijoita käytännön toiminnan kautta kertyneen osaamisen kokoamiseksi (työpajat, työryhmät, verkkopohjainen asiantuntijakysely ja asiantuntijahaastattelut).
- Kootaan tutkimustietoa alaikäisiin kohdistuneen ihmiskaupan ja väkivallan vastaisista parhaista käytännöistä (kirjallisuuskatsaus).
- Jaetaan kootun tiedon kautta saadut parhaat käytännöt Itämeren maiden toimijoiden tietoon (selvitys Itämeren maiden parhaista käytännöstä lapsiin kohdistuvan ihmiskaupan ja väkivallan ennaltaehkäisemiseksi, tunnistamiseksi ja lasten auttamiseksi, kansainvälinen konferenssi keväällä 2024).
- Kootaan ja jaetaan osaamista, jota Itämeren maiden asiantuntijoille on kertynyt Ukrainasta paenneiden perheiden ja lasten vastaanotosta, kotoutumisesta sekä maahan asettautumisesta (työpaja).

Lähtökohdat

Suomessa esiintyy lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa ihmiskauppaa, mutta se jää usein piiloon. Ihmiskauppa on vakava rikos ja termi ilmiölle, johon voi kuulua monenlaista hyväksikäyttöä kuten seksuaalista tai työperäistä hyväksikäyttöä, pakkoavioliittoja ja rikosten tekoon pakottamista. Suomessa on tullut tietoon tapauksia, joissa nuori on pakotettu tai painostettu omaisuus-, huumausaine-, väkivalta- tai muunlaisten rikosten tekoon.

Erityinen riski ihmiskaupan tai muun hyväksikäytön kohteeksi joutumiselle voi olla nuorilla, joilla on elämässään haasteita, kuten vaikeat kotiolot, aiemmat hyväksikäytön tai väkivallan kokemukset, mielenterveyden häiriöt, päihteiden käytön ongelmat, syrjäytyneisyys tai luvattomat poissaolot kotoa tai sijaishuoltopaikasta.

Tiedossa olevissa epäillyissä ihmiskauppatapauksissa nuori on ollut hyväksikäytön hetkellä oppivelvollisuuden piirissä ja monissa tapauksissa myös lastensuojelun asiakkaana. Ihmiskauppatilannetta ei kuitenkaan ole tunnistettu sen tapahtuessa, vaan tapahtumat ovat tulleet ilmi vasta, kun nuori on vuosia myöhemmin oma-aloitteisesti tuonut ne jonkun luotettavana pitämänsä aikuisen tietoon. Osaltaan tunnistamista ja hyväksikäytön tiedostamista on vaikeuttanut myös se, että usein hyväksikäyttäjä on ollut joku uhrin tuttu, hänen luotettavaksi kokemansa henkilö.

Asiantuntijat ovat tuoneet esiin tarpeen vahvistaa esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten, opetushenkilöstön sekä poliisin osaamista tunnistaa ihmiskaupan lapsiuhrit ja heidän erityistarpeensa. Vastaavanlaisia haasteita on tunnistettu myös muissa Itämeren maissa.

Lisätietoja

  • Hankkeessa julkaistu selvitys: Parhaat käytännöt lapsiin ja nuoriin kohdistuvan ihmiskaupan torjumiseksi sekä uhrien tunnistamiseksi ja auttamiseksi - Selvitys Itämeren alueen maista
  • Best Practices for Combating Trafficking in Children and Young People and for Identifying and Supporting Victims : Report on countries in the Baltic Sea region

Julkaisut ja raportit

  1. Best Practices for Combating Trafficking in Children and Young People and for Identifying and Supporting Victims - Report on countries in the Baltic Sea region PDF

    31.5.2024 Saara Pihlaja

    This report examines trafficking in children and youth in the Baltic Sea states. The purpose of the report is to support the work of professionals encountering potential victims and to provide up-to-date information that can serve as a basis for decision-making and concrete action plans. According to the report, the data on how and to what extent trafficking affects children is inadequate. Based on the report, it appears that the actual number of victims is larger and the range of exploitation is wider than the actual number of cases identified or progressed in the criminal proceedings. According to the report, it is probable that the child or young person has likely been subjected to some other ill-treatment even before becoming a victim to trafficking. The identification of human trafficking should be improved especially in situations where it is likely that the child or young person has been the victim of abuse or is suspected of having committed crimes themselves. In order to develop effective means of combating human trafficking and assisting victims and to identify best practices, it is necessary to 1) develop the collection of reliable and comparable data on the volumes and characteristics of trafficking in children and on the needs of the victims, and 2) improve the monitoring and assessment of the effectiveness of the anti-trafficking measures and victim support.

  2. Parhaat käytännöt lapsiin ja nuoriin kohdistuvan ihmiskaupan torjumiseksi sekä uhrien tunnistamiseksi ja auttamiseksi - Selvitys Itämeren alueen maista PDF

    14.5.2024 Saara Pihlaja

    Selvityksessä tarkastellaan alle 18-vuotiaisiin lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa ihmiskauppaa ja siihen liittyviä käytäntöjä Itämeren alueen maissa. Selvitys on tarkoitettu työn tueksi alaikäisiä kohtaaville ammattilaisille, ja se tarjoaa ajantasaista tietoa päätöksenteon ja konkreettisten toimenpidesuunnitelmien pohjaksi. Selvityksen mukaan tilannekuva siitä, miten ja missä laajuudessa alaikäisiin kohdistuva ihmiskauppa ilmenee, on puutteellinen. Selvityksen perusteella näyttää siltä, että uhrien todellinen määrä on suurempi ja hyväksikäytön kirjo laajempi kuin mitä varsinaisesti tunnistettujen tai rikosprosessiin edenneiden tapausten määrä on. Selvityksen mukaan näyttää siltä, että lapseen tai nuoreen on todennäköisesti kohdistettu jotakin muuta kaltoinkohtelua jo ennen kuin hän on joutunut ihmiskaupan uhriksi. Ihmiskaupan tunnistamista tulisi parantaa erityisesti tilanteissa, joissa lapsen tai nuoren arvioidaan joutuneen jonkin hyväksikäyttörikoksen uhriksi tai hänen epäillään itse tehneen rikoksia. Tehokkaiden ihmiskaupan torjunnan ja uhrien auttamisen keinojen kehittämiseksi ja parhaiden käytäntöjen tunnistamiseksi on välttämätöntä kehittää 1) luotettavan ja vertailukelpoisen tiedon keräämistä alaikäisiin kohdistuvan ihmiskaupan määrästä, piirteistä ja uhrien tarpeista sekä parantaa 2) ihmiskaupan vastaisten ja uhreja tukevien toimien vaikuttavuuden seurantaa ja arviointia.

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet

Sivun alkuun

Meritullinkatu 10, Helsinki
PL 25, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 16001
kirjaamo.om(at)gov.fi

Tietoa helpolla suomen kielellä
Tietoa viittomakielellä
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Tietoa sivustosta
Sivukartta
Kysy tai anna palautetta

LinkedIn
Instagram
X (Twitter)​
Youtube​

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Perusoikeudet
      • Kielelliset oikeudet
        • Suomen ja ruotsin kieli
        • Saamen kielet
        • Viittomakielet
        • Muut kielet
        • Kielellisten oikeuksien seuranta
        • Kansalliskielistrategia ja kielipoliittinen ohjelma
      • Yhdenvertaisuus
        • Syrjinnän seuranta
        • Hyvät väestösuhteet
      • Perus- ja ihmisoikeudet
        • Perus- ja ihmisoikeuspolitiikka
        • Perus- ja ihmisoikeusverkosto
        • Saamelaisasiat
        • Kuurojen ja viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessi
      • EU:n perusoikeusvirasto (FRA)
    • Rikos ja rangaistus
      • Kriminaalipolitiikka
      • Rikoksentorjunta
      • Korruptio
      • Rikosoikeus
        • Seksuaalirikoslaki
      • Rikosoikeudellinen menettely
      • Rikosoikeudellinen seuraamusjärjestelmä
        • Armahdusanomus
      • Rikoksen uhrit
    • Oikeusvaltio ja oikeusturva
      • Oikeusvaltio Suomi
      • Oikeusturvan toteutuminen
      • Perustuslaki
        • Esite perustuslaista
        • Perustuslaki selkokielellä
      • Julkisuuslaki
        • Esite julkisuuslaista
      • Hallintolaki
      • Turvallisuusselvityslaki
        • Kysymyksiä ja vastauksia turvallisuusselvityslaista
    • EU- ja kansainväliset asiat
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Pohjoismainen säädöstietohaku
      • Oikeusasiat EU:ssa
      • Kansainvälinen yhteistyö
    • Demokratia ja vaalit
      • Demokratia ja osallistuminen
        • Demokratiapalkinto
        • Vaikuttaminen valmisteluun
        • Aloiteoikeudet
        • Kansalaisyhteiskunta ja vapaaehtoistoiminta
      • Vaalit ja äänestäminen
      • Demokratiapolitiikka
      • Demokratiaindikaattorit
    • Lainvalmistelun kehittäminen
      • Lainvalmistelun yhteistyöryhmä
      • Vaikutusten arviointi
      • Kuuleminen
      • Lainvalmisteluohjeet
      • Osaamisen kehittäminen
      • Seuranta ja jälkiarviointi
    • Arjen asiat
      • Asunto-osakeyhtiölaki
        • Taloyhtiöiden hyvä hallintotapa -suositus
        • Asunto-osakeyhtiölakiopas
        • Kunnossapito- ja muutostöiden ilmoitusvelvollisuus
        • Hissin jälkiasennus
        • Lait ja muita tietolähteitä
        • Purkava uusrakentaminen
      • Etu- ja sukunimi
    • Kansainvälinen oikeusapu
      • Rikosasiat
        • Keskinäinen rikosoikeusapu
        • Rikoksen johdosta tapahtuva luovuttaminen
        • Tuomittujen siirtäminen
      • Siviiliasiat
        • Asiakirjojen tiedoksianto
        • Todisteiden vastaanottaminen
        • Tuomioiden täytäntöönpano
        • Muu oikeusapu
        • Yhteistyöverkostot siviilioikeuden alalla
      • Perheoikeudelliset asiat
        • Lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevien päätösten tunnustaminen ja täytäntöönpano
        • Tapaamisoikeuden järjestäminen ja turvaaminen Haagin lapsikaappaussopimuksen mukaan
        • Lastensuojelu rajat ylittävissä tilanteissa
        • Lapsikaappaus
        • Elatusavun kansainvälinen perintä
      • Yhteystietoja
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Vuosiarkisto
    • Oikeusministeriö sosiaalisessa mediassa
    • Kolumnit
    • Tiedotusvälineille
    • Tiedotteiden tilaaminen
    • Päätökset
    • Rahoitusohjelmat ja valtionavustukset
      • Saamen kielilain mukaiset avustukset
      • Rikoksia ehkäisevät hankkeet
        • Väkivalta- ja seksuaalirikollisten kuntoutusohjelmat
        • Rikoksilla oireilevien nuorten toimintamalli
        • Radikalisaatiota ennalta ehkäisevät hankkeet
        • Paikalliset rikoksentorjuntahankkeet
        • Naisiin kohdistuvan väkivallan torjunta
        • Ihmiskaupan uhrien auttaminen
      • EU:n rahoitusohjelmat
        • Oikeusalan rahoitusohjelma
        • CERV-rahoitusohjelma
          • Tavoitteet
          • Rahoitushaut
          • Esimerkkejä rahoitetuista hankkeista
          • Tapahtumakalenteri
    • Edustajakanne
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Lausunnolla
    • Hallituksen esitykset
    • Lunastuslaki
    • Yrityslähestymiskielto
    • Aserikoslainsäädännön uudistus
    • Valmiuslaki uudistuu
      • Valmiuslain soveltaminen
      • Tietoa hankkeesta ja asiakirjat
    • Julkisuuslain ajantasaistaminen
    • Kansalaisjärjestöstrategia
      • Tietoa hankkeesta ja asiakirjat
    • Lakihankkeet
      • Ahvenanmaa
      • Esine- ja ympäristöoikeus
      • Hallintomenettely ja hallintolainkäyttö
      • Henkilö-, perhe- ja perintöoikeus
      • Informaatio-oikeus
      • Kansainvälinen prosessioikeus
      • Kielelliset ja kulttuuriset oikeudet
      • Maksukyvyttömyyslainsäädäntö
      • Oikeudenkäynti ja oikeuslaitos
      • Rikosoikeus, rikoslaki
      • Seuraamusjärjestelmä
      • Valtiosääntö
      • Velvoiteoikeus ja kuluttajansuoja
      • Yhtiöoikeus
    • Kansainväliset ja EU-hankkeet
    • Kehittämishankkeet
    • Työryhmät ja toimikunnat
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Tietoa ministeriöstä selkokielellä
    • Strategia
      • EU- ja kansainvälisen toiminnan linjaukset
      • Viestinnän linjaukset
    • Johto ja organisaatio
      • Oikeusministeri
      • Kunta- ja alueministeri, Ahvenanmaa-asiat
      • Virkamiesjohto
      • Osastot ja yksiköt
        • Demokratia- ja julkisoikeusosasto
        • Hallinto- ja ohjausosasto
        • Kriminaalipolitiikka- ja rikosoikeusosasto
        • Yksityisoikeus- ja oikeudenhoito-osasto
        • Esikunta
    • Oikeusministeriö työnantajana
      • Avoimet työpaikat
      • Työskentely ministeriössä
      • Uratarinoita
      • Harjoittelijaksi oikeusministeriöön
      • Henkilöstö lukuina
      • Virkaehtosopimukset ja työehtosopimukset
    • Ilmoittajansuojelu
    • Suunnittelu
      • Suunnittelun asiakirjat
      • Seurannan asiakirjat
    • Tiedolla johtaminen ja tutkimustoiminta
    • Virkapuheenvuoro
    • Kestävyys- ja vastuullisuustyö
    • Valmiusasiat
    • Neuvottelukunnat
      • ETNO
        • Valtakunnallinen neuvottelukunta
        • Alueelliset neuvottelukunnat
        • Toiminta
        • Materiaalit
        • Yhteystiedot
        • Järjestöhaku
      • Henkilövahinkoasiain neuvottelukunta
        • Toiminta
        • Kokoonpano
      • KANE
        • Toiminta ja tavoitteet
        • Aineistot ja kokoonpano
        • KANEn julkaisut
      • Kieliasiain neuvottelukunta
      • Lapsiasianeuvottelukunta
      • Talousosaamisen neuvottelukunta
      • Viittomakieliasioiden neuvottelukunta
      • Yhdenvertaisuusasioiden neuvottelukunta
    • Rikoksentorjuntaneuvosto
    • Lautakunnat
      • Arviointikriteerilautakunta
      • Nimilautakunta
      • Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta
    • Hallinnonala
      • Saamelaiskäräjät
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asiointi oikeusministeriössä
      • Kirjaamo ja asiakirjapalvelut
      • Laskutusohje
    • Henkilö- ja tehtävähaku
    • Tietosuoja
      • Tietosuojaoikeutesi
      • Tietopyynnöt
      • Yhteisrekisterinpitäjien vastuut
      • Evästeet ja kävijäseuranta
      • Tietosuoja selkokielellä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus