Valtionavustukset talousosaamisen edistämiseen
Oikeusministeriö myöntää määrärahaa talousosaamisen edistämisen hankkeisiin ja tutkimukseen.
Määrärahaa oli vuonna 2024 käytettävissä 650 000 euroa. Rahoitusta myönnettiin yhdeksälle hankkeelle, joilla edistetään valtakunnallisesti laajojen väestö- ja ikäryhmien talousosaamista Suomessa ja talousosaamisen tutkimusta.
Hakemusten arvioinnissa huomioidaan erityisesti hankkeiden yhteiskunnallinen ja taloudellinen vaikuttavuus sekä hankkeiden yleinen merkitys talousosaamisen edistämistyössä. Lisäksi arvioidaan hankkeissa tehtävää yhteistyötä. Avustusta saavat tahot täyttävät valtionavustuslain mukaiset valtionavustuksen myöntämisen yleiset edellytykset sekä haussa määritellyt myöntöperusteet. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu oikeusministeriössä perustuu kokonaisharkintaan, jossa on huomioitu hankesuunnitelma ja käytettävissä oleva määräraha.
Valtionavustus perustuu kansallisen talousosaamisen strategiaan, ja avustusta myönnetään vuodeksi kerrallaan. Vuoden 2024 talousosaamisen edistämisen valtionavustuksilla toteutettiin Orpon hallituksen hallitusohjelmakirjaus velkaantumisilmiön kokonaistarkastelusta. Lisäksi valtionavustuksissa painotettiin talousosaamisen strategian toteuttamisen tavoitteita, joita oli valmisteltu yhdessä talousosaamisen toimijaverkoston kanssa.
Lisätietoja:
johtava asiantuntija Sanna Helesuo, p. 0295 150 005, [email protected]
erityisasiantuntija Mette Ranta, p. 0295 150 201, [email protected]
Valtionavustusta saaneet hankkeet tutkiavustuksia.fi -verkkopalvelussa.
Talousosaamisen edistäminen ja talousosaamisen strategia
Talousosaamisen edistämisen avustushaku
Valtionavustukset talousosaamisen edistämistä toteuttaville hankkeille (erityisavustus).
Avustuslaji on hankeavustus (erityisavustus).
Hausta vastaava valtionapuviranomainen on oikeusministeriö. Avustuksiin voidaan käyttää yhteensä enintään 650 000 euroa.
Kansallisen talousosaamisen strategian tavoitteena on lisätä talousosaamista kaikissa ikäryhmissä. Valtionavustus on tarkoitettu talousosaamista edistävän työn tehostamiseksi ja siihen liittyvään tutkimustyöhön.
Avustus on tarkoitettu talousosaamisen edistämistyöhön ja tutkimukseen.
Avustus voidaan myöntää järjestöille, yhdistyksille, säätiöille, tutkijoille ja tutkimuslaitoksille. Avustuksia ei voida myöntää viranomaisille tai yrityksille, mutta ne voivat toimia hankkeiden yhteistyötahoina.
Avustus voidaan myöntää hankeavustuksena ajallisesti rajattuun hankkeeseen. Avustus voidaan myöntää uuden hankkeen aloittamiseen tai olemassa olevan hankkeen laajentamiseen.
Valtionavustushaku talousosaamista edistäville hankkeille on käynnistynyt Haeavustuksia.fi-palvelussa. Hakuaika on 1.3-4.4.2024.
Sovellettavat säädösperusteet
Valtionavustuslaki (668/2001)
Yleiset myöntöperusteet ja strategiset tavoitteet
Oikeusministeriön avustus talousosaamisen edistämistä toteuttaville hankkeille. Avustusta myönnetään hankkeisiin, jotka edistävät kansallisen talousosaamisen strategiaa.
Yleiset edellytykset avustuksen myöntämiselle
Avustukset ovat harkinnanvaraisia ja hakemukset arvioidaan avustushakemuksessa annettujen tietojen perusteella. Hakemukset arvioidaan hankkeen tavoitteiden ja toteuttamisedellytysten, kustannusarvion ja rahoitussuunnitelman realistisuuden perusteella. Lisäksi hakemuksia arvioitaessa otetaan huomioon hankkeiden tarkoituksenmukaisuus.
Oikeusministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuslain 7 §:n 1 momentin mukaan valtionavustusta voidaan myöntää valtion talousarvion tai talousarvion ulkopuolella olevan valtion rahaston varojen puitteissa, jos:
- tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä;
- valtionavustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta;
- valtionavustuksen myöntämistä on pidettävä tarpeellisena valtionavustuksen hakijan saama muu julkinen tuki sekä valtionavustuksen kohteena olevan hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus huomioon ottaen; sekä
- valtionavustuksen myöntämisen ei arvioida aiheuttavan muita kuin vähäisiä kilpailua ja markkinoiden toimintaa vääristäviä vaikutuksia Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa.
Avustuksen myöntämisen edellytyksenä on myös avustuksensaajan toimittama vakuutus, jonka perusteella ei ole valtionavustuslain 7 §:n 2 momentista johtuvaa estettä.
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemukset arvioidaan hankkeen tavoitteiden ja toteuttamisedellytysten, kustannusarvion ja rahoitussuunnitelman realistisuuden perusteella. Lisäksi hakemuksia arvioitaessa otetaan huomioon hankkeiden tarkoituksenmukaisuus.
Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarvioon. Hakemusten keskinäisessä vertailussa otetaan huomioon, miten hyvin hakukohtaiset perusteet sekä valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Avustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että hakija täyttää kaikki alla olevat hakukohtaiset myöntökriteerit.
- Rahoitus voidaan myöntää uuden hankkeen aloittamiseen tai olemassa olevan hankkeen laajentamiseen.
- Hankesuunnitelmassa on kuvattava riittävällä selkeydellä ja tarkkuudella suunniteltu toiminta siten, että sen toteutuskelpoisuutta voidaan arvioida. Hankesuunnitelmassa tulee esimerkiksi kuvata tarkkaan toiminnan kohde ja perustellusti esittää siihen kohdistettavat toimenpiteet.
Hankkeen arvioinnissa ja vertailussa katsotaan eduksi, jos toiminta tai hanke edistää kansallisen talousosaamisen strategiaa. Lisäksi arvostamme eri tahojen yhteistyöhankkeita.
Jos hakijalle on aiemmin myönnetty avustuksia oikeusministeriöstä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa oikeusministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se saapuu määräajan jälkeen.
Avustusta ei voida myöntää (muuta kuin painavasta syystä) hakijalle, jos:
- valtionavustuksen hakija tai tämän rikoslain (39/1889) 47 luvun 8 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu edustaja on lainvoimaisella tuomiolla tuomittu rangaistukseen mainitun lain 47 luvun 6 a §:ssä tarkoitetusta rikoksesta valtionavustuksen myöntövuonna tai sitä edeltäneiden kahden vuoden aikana;
- valtionavustuksen hakija tai tämän rikoslain 47 luvun 8 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu edustaja on lainvoimaisella tuomiolla tuomittu rangaistukseen ulkomaalaislain (301/2004) 186 §:ssä tarkoitetusta rikoksesta valtionavustuksen myöntövuonna tai sitä edeltäneiden kahden vuoden aikana; tai
- valtionavustuksen hakijalle on lainvoimaisella päätöksellä määrätty työsopimuslain (55/2001) 11 a luvun 3 §:ssä tarkoitettu seuraamusmaksu valtionavustuksen myöntövuonna tai sitä edeltäneiden kahden vuoden aikana.
Avustuksen käyttöaika
Avustus on tarkoitettu käytettäväksi myöntövuonna ja sitä seuraavana vuonna. Käyttöaika tarkennetaan avustuspäätöksessä.
Avustuksen edelleen välittäminen
Avustusta voidaan välittää edelleen seuraavin ehdoin:
Valtionavustuslain 7.3 §:n mukaan avustus voidaan myöntää käytettäväksi valtionavustuspäätöksessä määritellyn käyttötarkoituksen mukaan joko saajan omaan toimintaan tai hankkeeseen taikka käytettäväksi valtionavustuspäätöksen mukaista käyttötarkoitusta toteuttavan muun kuin saajan toiminnan tai hankkeen avustamiseen.
Kuinka suuri osa kustannuksista enintään voidaan kattaa avustuksella?
- Oikeusministeriön myöntämä avustus voi kattaa pääsääntöisesti enintään 90 prosenttia avustettavan toiminnan hyväksyttävistä kustannuksista. Hankkeella on siten oltava vähintään 10 prosentin omarahoitusosuus (myös henkilöresurssia voidaan käyttää omarahoitusosuuteen). (Valtionavustuslaki 6 §)
- Yksityishenkilöinä toimivalle tutkijalle ei vaadita omarahoitusosuutta. (Valtionavustuslaki 5.3 §:n 3-kohta)
Täydennykset, päätöksen muutospyynnöt ja selvitykset tehdään sivuston Haeavustuksia.fi kautta.
Myönnetyt avustukset 2024:
- Aivoliitto ry
Koppi arjesta - kuntouttavat taloustaidot, 85 000 euroa - Helsingin yliopisto
Lapsiperheen vahvat rahataidot (VaRa)-interventiotutkimus pääkaupunkiseudulla, 162 755 euroa - Helsingin yliopisto
Kohtuullinen ja kestävä kulutus: kohtuullisen minimin viitebudjettien päivitys, 23 529 euroa - Laurea-ammattikorkeakoulu Oy
WorryEscape – talouspakopeli, 81 568 euroa - Nuorten yrittäjyys ja talous NYT ry
Nuorten taloudellisen hyvinvoinnin edistäminen, 63 937 euroa - Nyyti ry
Taloudenhallinnalla hyvinvointia amiksille –hanke, 89 910 euroa - Tutkijat Salo Jussipekka ja Tahvonen Ossi
Ylivelkaantumisilmiön syyt, 30 000 euroa - Takuusäätiö sr
Digiajan talousosaamisen vahvistaminen Penno.fi-verkkosovelluksen avulla, 53 301 euroa - Tiedekeskussäätiö sr
Vuorovaikutteinen talousaiheinen tiedekeskusnäyttely ja vaikuttavuusohjelmakokonaisuus Heurekassa, 60 000 euroa
Määräaikaan mennessä hakemuksia saapui yhteensä 30 ja haettu kokonaismäärä oli 2 106 636 euroa.
Myönnetyt avustukset 2023:
- Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteen osasto
Talousosaamisen edistämistä toteuttavan Koti ja koulu nuorten kuluttaja- ja talousosaamisen mahdollistajana –hankkeen (CONFIN-SKILLS) tueksi, 141 868 euroa - Helsingin yliopisto, Riippuvuuksien, yhteiskunnallisen sääntelyn ja hallinnan tutkimuskeskus (CEACG)
Talousosaamisen edistämistä toteuttavan Rahapelaamiseen liittyvän velkaantumisen ehkäiseminen yhteiskunnallisella tasolla (RAVE) –hankkeen tueksi, 45 000 euroa - Kuluttajaliitto ry
Nuorten ja nuorten aikuisten talousosaamisen lisäämiseksi sosiaalisen median kautta, 70 000 euroa - Marttaliitto ry
Toiminnallisten ryhmämuotoisten talousosaamisen kurssisarjojen järjestämiseen Lounais-Suomen, Kymenlaakson, Savon, Keski-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan ja Hämeen marttapiirien alueilla vuosien 2023–2024 aikana, 59 200 euroa - Pikassos Oy
Lapsiperheiden taloustilanteen parantamiseen tähtäävän, taloudellisia toimintamahdollisuuksia ja perheen yhtenäisyyttä lisäävän ja valintojen tekemisen mahdollisuutta vahvistavan työskentelyotteen kehittämiseen, 160 425 euroa - Suomen Pörssisäätiö sr
Pörssilähettiläsohjelman laajentamiseen maantieteellisesti sekä pörssilähettiläsohjelman koulutusmateriaalien täydentämiseen uudella ”Pörssilähettilään käsikirjalla”, 115 000 euroa - Suomen Tilastoseura ry
Talousaiheisen tilastojulistekilpailun järjestämiseen, 18 500 euroa - Tiedekeskussäätiö ry
Taloutta ja taloudellista päätöksentekoa käsittelevän vuorovaikutteisen tiedekeskusnäyttelyn ja oppimateriaalien suunnitteluun, 40 000 euroa.
Määräaikaan mennessä hakemuksia saapui yhteensä 30 ja haettu kokonaismäärä oli 2 530 573 euroa. Valtionavustuksia myönnettiin yhteensä 649 993 €.