Statsunderstöd för främjande av ekonomiskt kunnande
Justitieministeriet delar ut anslag till projekt och forskning som främjar ekonomiskt kunnande.
Anslaget för understöden uppgick år 2024 till 650 000 euro. Finansiering beviljades sammanlagt nio projekt som främjar förutom ekonomiskt kunnande hos olika befolknings- och åldersgrupper i hela Finland också forskning kring ekonomiskt kunnande.
Vid bedömningen av ansökningarna beaktas i synnerhet projektens samhälleliga och ekonomiska effekter och projektens allmänna betydelse för arbetet med att främja ekonomiskt kunnande. Man bedömer också det samarbete som kommer att bedrivas i projekten. De aktörer som får understöd uppfyller de allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd som anges i statsunderstödslagen och de grunder för beviljandet som angetts i utlysningen. Justitieministeriet bedömer och jämför ansökningarna utifrån en helhetsbedömning med hänsyn till både projektplanerna och det anslag som finns till förfogande.
Statsunderstödet baserar sig på strategin för ekonomiskt kunnande, och det beviljas för ett år åt gången. Genom statsunderstöden för främjande av ekonomiskt kunnande 2024 genomförs föresatsen i regeringsprogrammet för Orpos regering som gäller en helhetsöversyn över skuldsättningsfenomenet. Vid utlysningen betonas också målen för genomförandet av strategin för ekonomiskt kunnande, som har beretts tillsammans med nätverket av aktörer inom ekonomiskt kunnande.
Kontaktpersoner:
Sanna Helesuo, ledande sakkunnig, tel. 0295 150 005, [email protected]
Mette Ranta, specialsakkunnig, tel. 0295 150 201, [email protected]
Projekt som fått statsunderstöd på webbtjänsten tutkiavustuksia.fi (på finska)
Främjande av ekonomiskt kunnande och strategin för ekonomiskt kunnande
Utlysning av understöd för främjande av ekonomiskt kunnande
Statsunderstöd för projekt som främjar ekonomiskt kunnande (specialunderstöd).
Projektunderstöd (särskilt understöd).
Statsbidragsmyndighet som ansvarar för utlysningen är justitieministeriet. Det totala beloppet som delas ut i form av understöd uppgår till högst 650 000 euro.
Målet med den nationella strategin för ekonomiskt kunnande är att människor i alla åldersgrupper ska få större ekonomiskt kunnande. Statsunderstödet är avsett för att effektivisera arbetet för att främja ekonomiskt kunnande och för forskning som har samband med det.
Understödet är avsett för arbete som främjar ekonomiskt kunnande och för forskning om ekonomiskt kunnande.
Understöd kan beviljas organisationer, föreningar, stiftelser, forskare och forskningsinstitut. Understöd kan inte beviljas myndigheter eller företag, men dessa kan vara samarbetspartner i projekten.
Understöd kan beviljas i form av projektunderstöd för tidsmässigt begränsade projekt. Understöd kan beviljas för att inleda ett nytt projekt eller för att utvidga ett pågående projekt.
Ansökan om statsunderstöd för projekt som främjar ekonomisk kunnande har inletts i tjänsten Sokunderstod.fi. Ansökningstiden är 1.3-4.4.2024.
Sokunderstod.fi: Statsunderstöd för projekt som främjar ekonomiskt kunnande (specialunderstöd)
Tillämpliga författningsgrunder
Statsunderstödslagen (668/2001)
Allmänna grunder för beviljande och strategiska mål
Justitieministeriets understöd till projekt som främjar ekonomiskt kunnande. Understöd beviljas projekt som främjar den nationella strategin för ekonomiskt kunnande.
Allmänna förutsättningar för beviljande av understöd
Understöden är behovsprövade och ansökningarna bedöms baserat på de uppgifter som lämnats i ansökan om understöd. Ansökningarna bedöms utifrån projektens mål och förutsättningarna att genomföra projekten och utifrån hur realistiska kostnadsförslaget och finansieringsplanen är. När ansökningarna bedöms, beaktas dessutom hur ändamålsenliga projekten är.
Justitieministeriet kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Ministeriet beaktar de allmänna förutsättningarna även vid prövningen av beloppet på understödet.
Enligt 7 § 1 mom. i statsunderstödslagen kan understöd beviljas inom ramen för statsbudgeten eller medlen i en statlig fond utanför statsbudgeten om
- det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart,
- beviljandet av statsunderstöd är motiverat med avseende på de mål som satts för användningen av statsunderstödet,
- beviljandet av statsunderstöd ska anses vara nödvändigt med beaktande av annat offentligt stöd som sökanden erhållit samt arten och omfattningen av det projekt eller den verksamhet som är föremål för statsunderstödet, samt
- beviljandet av statsunderstöd inte bedöms orsaka mer än ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden i en stat som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
En förutsättning för att bevilja understöd är även att understödstagaren har lämnat in en försäkran om att det enligt 7 § 2 mom. i statsunderstödslagen inte föreligger något hinder för att bevilja statsunderstöd.
Om sökanden tidigare har beviljats understöd av justitieministeriet, ska sökanden se till att de redovisningar för användningen av understödet som krävs i understödsbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Ministeriet avslår ansökan om sökanden väsentligt har försummat sin skyldighet att lämna uppgifter till ministeriet för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås om den lämnas in efter utsatt tid.
Understöd kan inte beviljas (utom av vägande skäl) ifall:
- en sökande av statsunderstöd eller sökandens representant som avses i kap. 47, 8 § 1 mom. 2 punkten i strafflagen (39/1889) har med lagakraftvunnen dom dömts till straff för ett brott som avses i 47 kap. 6 a § det år som statsunderstödet beviljats eller de två föregående åren,
- en sökande av statsunderstöd eller sökandens representant som avses i 47 kap. 8 § 1 mom. 2 punkten i strafflagen har med lagakraftvunnen dom dömts till straff för ett brott som avses i 186 § i utlänningslagen (301/2004) det år som statsunderstödet beviljats eller de två föregående åren eller om
- en sökande av statsunderstöd genom ett lagakraftvunnet beslut har påförts sådan påföljdsavgift som avses i 11 a kap. 3 § i arbetsavtalslagen (55/2001) det år som statsunderstödet beviljats eller de två föregående åren.
Understöden är behovsprövade. Ansökningarna bedöms utifrån projektens mål och förutsättningarna att genomföra projekten och utifrån hur realistiska kostnadsförslaget och finansieringsplanen är. När ansökningarna bedöms, beaktas dessutom hur ändamålsenliga projekten är.
Bedömningen av ansökningarna och den inbördes jämförelsen av ansökningarna är baserad på en helhetsbedömning. När ansökningarna jämförs sinsemellan, beaktas hur väl de understödsspecifika villkoren och de allmänna förutsättningar för beviljande av understöd som anges i statsunderstödslagen uppfylls. Den sökande ska uppfylla alla de ansökningsspecifika villkor som anges nedan.
- Finansiering kan beviljas för att inleda ett nytt projekt eller för att utvidga ett pågående projekt.
- Projektplanen ska innehålla en tillräckligt tydlig och noggrann beskrivning av den planerade verksamheten så att man kan bedöma om projektet är genomförbart. I projektplanen ska det till exempel ingå en noggrann beskrivning av objektet och ett förslag till projektåtgärder med motiveringar.
Vid bedömningen och jämförelsen av ett projekt betraktas det som en fördel om verksamheten eller projektet främjar den nationella strategin för ekonomiskt kunnande. Vi uppskattar dessutom samarbetsprojekt mellan olika aktörer.
Användningstid för understödet
Understödet är avsett att användas under det år understödet beviljas och det därpå följande året. Användningstiden preciseras i understödsbeslutet.
Vidareförmedling av understöd
Understödet kan förmedlas vidare på följande villkor:
Enligt 7 § 3 mom. i statsunderstödslagen kan understöd beviljas för det ändamål som anges i beslutet om statsunderstöd, antingen för mottagarens egen verksamhet eller projekt eller för att understöda en verksamhet eller ett projekt som genomförs av någon annan än understödstagaren och fyller ändamålet enligt statsunderstödsbeslutet.
Hur stor andel av kostnaderna kan högst täckas med understödet?
• Det understöd som justitieministeriet beviljar kan i regel täcka högst 90 procent av de godtagbara totala kostnaderna för den verksamhet som understöds. Projektets självfinansieringsandel ska således uppgå till minst 10 procent (även personalresurser kan ingå i självfinansieringsandelen). (6 § i statsunderstödslagen)
• För forskare som är privatpersoner krävs ingen självfinansieringsandel. (5 § 3 mom. 3 punkten i statsunderstödslagen)
Kompletteringar, begäranden om ändring av beslut och utredningar görs i tjänsten Sokunderstod.fi.
Beviljade understöd 2024
Det kom in 25 ansökningar inom utsatt tid. Det totala understödsbeloppet som söktes var 2 106 636 euro.
- Hjärnförbundet rf, 85 000 euro
- Helsingfors universitet, 162 755 euro
- Helsingfors universitet, 23 529 euro
- Laurea ammattikorkeakoulu Oy, 81 568 euro
- Ung företagsamhet och ekonomi NYT rf, 63 937 euro
- Nyyti rf, 89 910 euro
- Forskarna Salo Jussipekka och Tahvonen Ossi, 30 000 euro
- Garantistiftelse sr, 53 301 euro
- Tiedekeskussäätiö sr, 60 000 euro
Beviljade understöd 2023
Det kom in 30 ansökningar inom utsatt tid. Det totala understödsbeloppet som söktes var 2 530 573 euro.
- Helsingfors universitet, pedagogiska fakulteten, avdelningen för pedagogik
Till projektet Koti ja koulu nuorten kuluttaja- ja talousosaamisen mahdollistajana (CONFIN-SKILLS), som främjar ungas konsument- och ekonomikunskap, 141 868 euro - Helsingfors universitet, forskningscentret CEACG
Till projektet Rahapelaamiseen liittyvän velkaantumisen ehkäiseminen yhteiskunnallisella tasolla (RAVE), som främjar ekonomiskt kunnande genom att förebygga skuldsättning till följd av penningspelande, 45 000 euro - Konsumentförbundet rf
För att öka ungas och unga vuxnas ekonomiska kunnande via sociala medier, 70 000 euro - Marttaliitto ry
För anordnande av funktionella kurser i ekonomiskt kunnande i grupp inom marthadistrikten i Sydvästra Finland, Kymmenedalen, Savolax, Mellersta Finland, Norra Österbotten och Tavastland 2023–2024, 59 200 euro - Pikassos Oy
För utveckling av ett arbetssätt som syftar till att förbättra barnfamiljers ekonomiska situation och det ekonomiska handlingsutrymmet, stärka familjernas sammanhållning och öka valmöjligheterna, 160 425 euro - Börsstiftelsen i Finland sr
För geografisk utvidgning av börsambassadörsprogrammet och för komplettering av programmets utbildningsmaterial med en ny handbok för börsambassadörer, 115 000 euro - Statiska Samfundet i Finland rf
För anordnande av en statistikpostertävling med ekonomi som tema, 18 500 euro - Stiftelsen Vetenskapscentrum sr
För planering av undervisningsmaterial och en interaktiv utställning som gäller ekonomi och ekonomiskt beslutsfattande, 40 000 euro.
Projekten beviljades sammanlagt 649 993 euro i statsunderstöd.