Etäpalveluiden käyttö lisääntynyt oikeusavussa ja edunvalvonnassa
Videoneuvottelua hyödynnetään yhä useammin oikeusavussa ja edunvalvonnassa. Jotta käyttöä saataisiin lisättyä vielä nykyisestä, tarvitaan kuitenkin lisää henkilökunnan kannustusta ja koulutusta.
Oikeusministeriö asetti vuonna 2016 hankkeen oikeusapu- ja edunvalvontatoimistojen etäpalvelujen kehittämiseksi. Hankkeen tavoitteena oli kehittää ja lisätä Skypen käyttöä oikeusapu- ja edunvalvontatoimistojen asiakaspalvelussa sekä jalkauttaa etäpalvelu osaksi toimistojen päivittäistä toimintaa. Kaksi ja puolivuotinen hanke päättyi vuoden 2018 lopulla.
Etäpalvelun kehittämishankkeen loppuraportin mukaan etäpalvelun käyttö lisääntyi selvästi hankkeen aikana: kun vuonna 2016 oikeusapu- ja edunvalvontatoimistojen työntekijät käyttivät etäpalvelua asiakastapaamisissa reilut 500 kertaa, vuonna 2017 käyttö lisääntyi noin 800 kertaan ja vuonna 2018 yhteensä 1251 kertaan.
Hyvästä kehityksestä huolimatta toimistot tarvitsevat edelleen kannustusta ja koulutusta etäpalvelujen tarjoamiseen. Loppuraportin mukaan erityistä huomiota on kiinnitettävä toimistojen johdon kouluttamiseen ja uusien työntekijöiden perehdyttämiseen.
Lisätietoja:
johtava julkinen oikeusavustaja Juha Kärki puh. 050 368 2279, [email protected],
hallitusneuvos Maaria Rubanin, puh. 0295 150 140, [email protected]
Etäpalvelut oikeusavussa ja edunvalvonnassa. Etäpalvelun kehittämishankkeen loppuraportti