Tillsynen över näringsförbud skall effektiviseras
Det föreslås att tillsynen över näringsförbud skall effektiviseras. Det är polisen som utövar tillsyn över att näringsförbudet efterlevs men också andra myndigheter skall uppmärksamma efterlevnaden av näringsförbud. I fortsättningen skall t.ex. skatte-, tull- och utsökningsmyndigheterna samt andra myndigheter som beviljar förmåner och tillstånd av olika slag underrätta polisen om de misstänker brott mot näringsförbud.
Statsrådet godkände propositionen och avsikten är att den skall avlåtas till riksdagen vid presidentföredragningen den 29 juni 2006. Förslaget ansluter sig till programmet för statsminister Matti Vanhanens regering. Enligt regeringsprogrammet utvecklas lagstiftningen samt myndigheternas samarbete i syfte att förebygga ekonomiska brott och verksamhet i den ekonomiska gråzonen.
I syfte att effektivisera övervakningen av näringsförbud föreslås att myndigheterna med hjälp av en teknisk anslutning skall kunna få upplysningar ur näringsförbudsregistret så att de alltid skall ha tillgång till tidsenliga uppgifter om näringsförbud.
Domstolen kan belägga den som vid drivandet av rörelse väsentligen har åsidosatt de lagstadgade skyldigheter som hänför sig därtill eller gjort sig skyldig till brottsligt förfarande med näringsförbud. Syftet med näringsförbud är att förhindra att otillbörlig eller skadlig näringsverksamhet kan fortgå. Ett näringsförbud kan meddelas för minst tre och högst sju år. Rättsregistercentralen för ett offentligt register över näringsförbud. För närvarande är ca 720 personer belagda med näringsförbud.
Kringgående av näringsförbud skall förhindras
Enligt propositionen får inte den som meddelats näringsförbud driva rörelse i Finland i en sådan sammanslutnings namn som grundats i en annan stat.
Polisen har kännedom om fall där personer som är belagda med näringsförbud i Finland har grundat företag i Estland. Företagen bedriver dock inte någon verksamhet i Estland och de misstänks agera som mellanhänder för att näringsverksamheten i Finland skall kunna fortgå.
De nya bestämmelserna skall dock inte gälla dem som meddelats näringsförbud innan lagreformen träder i kraft. Den föreslagna lagen skall alltså inte han någon retroaktiv verkan på domstolsbeslut i vilka innehållet i näringsförbudet har specificerats separat för varje person som belagts med näringsförbud.
Ytterligare upplysningar:
lagstiftningsrådet Liisa Lehtimäki, tfn (09) 1606 7719
e-post: fö[email protected]