Besöksförbud avseende gemensam bostad möjligt

justitieministeriet
Utgivningsdatum 20.11.2003 12.24
Typ:Pressmeddelande -

Avsikten är att det skall bli möjligt att meddela besöksförbud också när den som skall skyddas genom förbudet och den som åläggs förbudet bor i samma bostad. För närvarande kan besöksförbud inte meddelas om parterna bor tillsammans.

Samtidigt upphävs strafflagens bestämmelse om åtalseftergift vid misshandel, dvs. paragrafen som kallas av egen fast vilja. Enligt den kan åklagaren låta bli att väcka åtal, om brottsoffret av egen fast vilja begär det.

Regeringen fattade beslut om innehållet i en proposition gällande saken i dag. Avsikten är att republikens president skall avlåta propositionen till riksdagen fredagen den 21 november.

Målet är att förebygga familjevåld

Syftet med ändringarna är att effektivisera insatserna mot familjevåld. Då förövaren hindras från att återvända till offret genom besöksförbud avseende gemensam bostad, kan offret skyddas från sannolika framtida våldsgärningar på ett effektivt och snabbt sätt. Härigenom förbättras också ställningen för barn som tvingas att uppleva familjevåld.

De nya bestämmelserna om besöksförbud avseende gemensam bostad kan också tillämpas när personer bor tillsammans av andra skäl än en parrelation. Det skall vara möjligt att meddela förbud t.ex. när en förälder utsätts för våld från ett fullvuxet barn som bor i samma bostad som föräldern.

Att bestämmelsen om åtalseftergift vid misshandel slopas bidrar till att de som gör sig skyldiga till misshandel kan ställas till svars för sina gärningar. Ändringen förbättrar skyddet för offren genom att minska de misstänktas möjligheter att förhindra åtal genom att utöva påtryckning på offret.

Strikta förutsättningar för förbud

En person som ålagts besöksförbud avseende gemensam bostad måste avlägsna sig från den gemensamma bostaden och får inte återvända dit. Han eller hon får inte heller träffa eller på något annat sätt ta kontakt med den person som förbudet avses skydda. Det skall också vara förbjudet att följa efter och hålla den skyddsbehövande under uppsikt. Det skall också vara möjligt att meddela utvidgat besöksförbud som gäller vistelse på vissa andra platser, t.ex. i närheten av den gemensamma bostaden.

Eftersom ett åläggande att avlägsna sig från det egna hemmet innebär ett kraftigare ingrepp i en persons rättigheter än ett vanligt besöksförbud, är förutsättningarna för besöksförbud avseende gemensam bostad striktare än för vanligt besöksförbud.

Förbud kan meddelas endast för att förhindra brott eller hot om brott mot liv, hälsa eller frihet, däremot inte när det är fråga om brott mot frid eller om trakasserier. Dessutom förutsätts det att sannolikheten är större för att ett ovan nämnt brott begås, om förbud inte meddelas. Besöksförbud avseende gemensam bostad skall också alltid kräva en helhetsbedömning av situationen.

Förbudet i kraft högst tre månader

Besöksförbud avseende gemensam bostad kan meddelas för högst tre månader. Giltighetstiden bör bedömas från fall till fall. Enligt propositionen kan under den tid som förbudet gäller parterna var och en på sitt håll tänka över de omständigheter som lett till förbudet och möjligheterna att fortsätta att bo tillsammans. Förbudet kan vid behov förnyas för högst tre månader.

Förbud påverkar inte de ekonomiska skyldigheterna

Genom besöksförbudet avseende gemensam bostad kommer man inte att ingripa i parternas ekonomiska skyldigheter och inte heller i vare sig ägo- eller hyresförhållandena avseende bostaden eller delningen av lös egendom i hemmet. Förbudet skall inte heller ha rättsliga verkningar på vare sig vården av eller umgängesrätten och underhållet till parternas gemensamma barn. Man bör särskilt komma överens om hur umgänget med barnen skall ordnas. I krissituationer sker detta vanligen med de sociala myndigheternas hjälp.

Om den som ålagts förbud inte kan ordna tillfällig inkvartering, är det i sista hand kommunen som ansvarar för att sådan ordnas. Enligt propositionen skall polisen och tingsrätten i samband med att förbud meddelas informera om eventuellt husrum. Den som åläggs besöksförbud skall också aktivt erbjudas stödåtgärder för att komma från våldet samt vid behov vård. På motsvarande sätt skall polisen aktivt erbjuda offer för familjevåld information om var de kan få hjälp och stöd.

Skyndsam behandling

Frågor som gäller besöksförbud avseende gemensam bostad skall behandlas skyndsamt. Tingsrätten skall i regel hålla huvudförhandling inom en vecka från det att polisen överfört sitt beslut om tillfälligt besöksförbud till tingsrätten för behandling. Påföljden av brott mot besöksförbud avseende gemensam bostad skall vara böter eller fängelse i högst ett år liksom vid brott mot vanligt besöksförbud.

Polisen får aktivare roll vid meddelande av tillfälligt besöksförbud

Tillfälligt besöksförbud, som träder i kraft genast, kan för närvarande meddelas av tingsrätten samt av en anhållningsberättigad tjänsteman, dvs. en polis som tillhör befälet, eller åklagaren. Beslutet förs då omedelbart till tingsrätten för prövning.

I de nya bestämmelserna betonas polisens befogenhet att meddela tillfälligt besöksförbud. Befogenheten skall vara densamma oberoende av om det är fråga om vanligt besöksförbud eller besöksförbud avseende gemensam bostad.

Avsikten är att besöksförbud avseende gemensam bostad först skall meddelas som tillfälligt besöksförbud genom ett polisbeslut. Så skall fallet vara t.ex. när polisen har avlägsnat en person som uppträtt hotfullt från hemmet och tagit honom eller henne i förvar och risken för brott fortfarande är sannolik efter det att personen har släppts fri.

Polisen skall kunna meddela tillfälligt besöksförbud även på tjänstens vägnar. Man skall kunna förfara på detta sätt om en person som känner sig hotad inte vågar eller kan framställa en uttrycklig begäran om förbud. Den nya bestämmelsen gäller både tillfälligt besöksförbud och besöksförbud avseende gemensam bostad.

Även tillfälligt besöksförbud skall i fortsättningen antecknas i informationssystemet för polisärenden. I dagens läge försvåras övervakningen av tillfälligt besöksförbud av att förbuden inte syns i registret.

Vanligt besöksförbud kan förnyas för två år

Den maximala giltighetstiden för vanligt besöksförbud är för närvarande ett år, och det kan förnyas för högst ett år. Det föreslås att bestämmelserna ändras så att när förbudet förnyas kan besöksförbud meddelas för högst tvåår i stället för ett år. Denna möjlighet är avsedd för situationer där besöksförbudet inte har haft någon effekt och situationen inte har lugnat ner sig.

Samma prövningsrätt för åklagaren som vid andra brott

Upphävandet av specialbestämmelsen om åtal för misshandel motiveras bl.a. med att det i praktiken är väldigt svårt för åklagaren att reda ut om offret har framställt begäran om åtalseftergift frivilligt och utan påtryckning. Begärans avgörande betydelse för åtalseftergiften har också kunnat öka påtryckningarna på offret.

Trots att bestämmelsen upphävs skall åklagaren fortfarande kunna låta bli att väcka åtal för misshandel med stöd av de allmänna bestämmelserna om åtalseftergift. Målsägandens begäran om åtalseftergift är då en av de grunder som åklagaren beaktar i sin helhetsbedömning. Åtalseftergift kan också medges t.ex. på grund av förlikning mellan gärningsmannen och målsäganden eller därför att gärningsmannen har sökt sig till vård.

Att målsäganden och den misstänkte hör till samma familj är inte i sig en grund åtalseftergift.

Ytterligare upplysningar: lagstiftningsrådet Asko Välimaa, tfn (09) 1606 7708