Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Выберите язык По-русски
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
  • Etusivu Etusivu
  • Vastuualueet
    • Perusoikeudet Kielelliset oikeudet, yhdenvertaisuus ja saamelaisasiat
    • Rikos ja rangaistus Kriminaalipolitiikka, rikosten ennaltaehkäisy
    • Oikeusvaltio ja oikeusturva Oikeusturvan toteutuminen, perustuslaki ja hyvä hallinto
    • EU- ja kansainväliset asiat EU-säädösten valmistelu, kansainvälinen ja pohjoismainen yhteistyö
    • Demokratia ja vaalit Äänestäminen, vaikuttaminen, vapaaehtoistyö
    • Lainvalmistelun kehittäminen Kuuleminen, vaikutusten arviointi, osaaminen
    • Arjen asiat Kuluttajat, perheet, yhteisöt
    • Kansainvälinen oikeusapu Kansainvälinen oikeudenhoito
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Oikeusministeriö
  • fi
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Hanke

Nuoriso- ja jengirikollisuutta ehkäisevä ja torjuva toimenpideohjelma

OM083:00/2023 Kehittäminen

Nuoriso- ja jengirikollisuuden lisääntymistä torjutaan. Valtioneuvosto laati laajan toimenpideohjelman (OM 2024:13), jolla ehkäistään ja torjutaan nuoriso- ja jengirikollisuuden lisääntymistä Suomessa. Valtioneuvosto teki toimenpideohjelmasta periaatepäätöksen 25.4.2024. Toimenpideohjelman toimeenpano ja seuranta on käynnistynyt.

Hankkeen perustiedot Käynnissä

Hankenumero OM083:00/2023

Asianumerot VN/24165/2023

Asettaja oikeusministeriö

Hankkeen vaihe Valmistunut

Toimikausi/aikataulu 1.9.2023 – 25.4.2024

Asettamispäivä

  • kestävyys
  • SDG 16
  • nuorisorikollisuus
  • rikoksentorjunta
  • Agenda 2030
  • SDG 10
  • vastuullisuus

Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita

Orpo

Luku 10 Turvallinen ja kriisinkestävä oikeusvaltio

Alaluku 10.1 Kansallista turvallisuutta ja yhteiskunnan kriisinkestävyyttä vahvistetaan

Hankkeen vaiheet

1.9.2023 – 31.12.2023 NUORISO- JA JENGIRIKOLLISUUDEN ENNALTAEHKÄISY JA TORJUNTA Työryhmän asettaminen

Työryhmä

Työryhmän tehtävänä on hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti valmistella toimenpideohjelma nuoriso- ja jengirikollisuuden ennaltaehkäisemiseksi ja torjumiseksi Suomessa. Ohjelman tulee olla valmis vuoden 2023 loppuun mennessä. Hallitus tekee toimenpideohjelmasta periaatepäätöksen.

Asiakirjat
  1. Allekirjoitettu työryhmän asettamispäätös PDF

    1.9.2023

    Oikeusministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan toimenpideohjelman, jolla torjutaan nuoriso- ja jengirikollisuuden lisääntyminen Suomessa.

25.4.2024 Valtioneuvoston periaatepäätös

Raportointi

Valtioneuvoston periaatepäätöstoimenpideohjelmasta nuoriso- ja jengirikollisuuden ehkäisemiseksi ja torjumiseksi on valmistunut 25.4.2024. Ohjelman toimeenpano ja seuranta käynnistyy.

Asiakirjat
  1. Valtioneuvoston periaatepäätös nuoriso- ja jengirikollisuuden ehkäisemisen ja torjumisen toimenpideohjelmasta vuosille 2024-2027 DOCX

    25.4.2024 Järvinen Saija

  2. Statsrådets principbeslut om ett åtgärdsprogram för förebyggande och bekämpning av ungdoms- och gängbrottslighet för åren 2024-2027 DOCX

    25.4.2024 Järvinen Saija

  3. Toimenpideohjelma nuoriso- ja jengirikollisuuden ehkäisemiseksi ja torjumiseksi PDF

    25.4.2024 Järvinen Saija, Alanko Markus ja Piispa Minna

Tavoitteet ja tuotokset

Toimenpideohjelman tavoitteena on katkaista nuoriso- ja jengirikollisuuden lisääntyminen. Ohjelma sisältää toimia tehokkaaseen nuoriso- ja jengirikollisuuden ennaltaehkäisyyn, rikoskierteen katkaisuun, rikosten selvittämiseen, rangaistusten kiristämiseen ja rikosvastuun toteutumiseen. Lisäksi ohjelmassa on toimia muun muassa viranomaisten välisen tietojenvaihdon helpottamiseen sekä nuorten palveluissa tunnistettuihin aukkoihin vastaamiseen, seuraamusjärjestelmän, tutkimuksen ja alueellisen työn kehittämiseen.

Ohjelman toteuttamiseksi ja tavoitteiden saavuttamiseksi hallitus toteuttaa siis laajan joukon sekä niin sanottuja kovia että pehmeitä toimenpiteitä. Muutokseen otetaan mukaan koko yhteiskunta, lähtien kotien ja vanhempien kasvatusvastuun tuesta sekä syrjäytymisen ja syrjinnän vastaisesta työstä aina kotoutumis- ja maahanmuuttopolitiikkaan saakka. Ilmiöön puuttuminen vaatii moniammatillista otetta.

Toimenpideohjelman toteutusta seurataan kaikkien toimenpiteiden osalta. Sen toimeenpanoa tukee muissa kuin lainsäädäntöasioissa rikoksentorjuntaneuvosto ja sen alla toimiva nuoriso- ja jengijaosto. Ohjelma sisältää toimia, joilla tuetaan kuntia, hyvinvointialueita ja järjestöjä levittämällä niille rikoksia ehkäiseviä ja rikoskierteestä irrottautumista tukevia hyviä käytäntöjä. Eri viranomaisille on varattu rahoitusta primaari-, sekundaari- ja tertiaaritason ehkäisevien toimien kehittämiseen. Ilmiön torjuntaa ja tiedon jakamista on tarkoitus tehostaa myös sisäministeriöön perustettavalla määräaikaisella koordinaatio- ja yhteistyöryhmällä.


Ohjelman taustavalmisteluissa on hyödynnetty Ruotsin ja Tanskan vaikuttavia jengirikollisuuden ehkäisyn toimia ja niiden soveltumista Suomeen selvitetään. Julkaisu löytyy toimenpideohjelman linkit-osiosta.

Lähtökohdat

Toimenpideohjelman lähtökohtana on ollut rikollisuustilanteessa havaitut ilmiöt, jotka on kuvattu yksityiskohtaisemmin toimenpideohjelman 2. luvussa.

Pitkällä aikavälillä nuorten rikoskäyttäytyminen on eri tietolähteiden mukaan vähentynyt. Viime vuosien aikana nuorten ja erityisesti alle 15-vuotiaiden rikosepäilyjen määrä on kuitenkin lisääntynyt useissa rikoslajeissa huomattavasti. Nuorten hyvinvoinnissa ja rikollisuudessa on myös nähtävissä polarisoitumista. Rikokset keskittyvät pienelle ryhmälle nuoria, joka tekee toistuvasti vakavia rikoksia.

Ohjelmassa tunnistetaan kaksi ilmiötä, jotka antavat erityistä aihetta toimenpiteille:
1) Poliisin tietoon tullut nuorten väkivaltarikollisuus on viime vuosina kasvanut. Ilmiö on valtakunnallinen eikä paikannu jollekin tietylle alueelle tai johonkin tiettyyn väestöryhmään. Siihen sisältyy myös uusia ilmiöitä, kuten tekojen kuvaaminen ja jakaminen sosiaalisessa mediassa, uhrin nöyryyttäminen ja esimerkiksi teräaseiden käyttö.
2) Suomessa on viime vuosina tehty havaintoja nuorten aikuisten muodostamista paikallisista katujengeistä. Poliisin mukaan katujengeillä on verraten pysyvä rakenne, yhteinen identiteetti sekä rikollisuudelle myönteinen arvomaailma ja niiden rikollinen toiminta on ainakin jossain määrin tavoitteellisesta ja suunnitelmallista. Suomen poliisi on tunnistanut noin 10 katujengiksi luokiteltua ryhmää. Näihin ryhmiin on yhdistetty kaikkiaan noin 350 henkilöä, joista noin 150 on poliisin arvion mukaan ryhmien keskeisiä henkilöitä tai jäseniä. Henkilöt ovat pääasiassa 18–30-vuotiaita ulkomaalaistaustaisia miehiä, jotka kuuluvat useisiin eri kansallisuuksiin. Suuri osa ryhmiin kuuluvista on Suomen kansalaisia. Katujengien vaikutusalueet painottuvat pääasiassa pääkaupunkiseudun ja Lounais-Suomen alueille, usein joillekin tietyille asuinalueille.

Ohjelman taustalla on ollut myös mm. oikeusministeriön asettaman työryhmän (VN/32847/2022) tunnistamat aukkokohdat ja kehittämistarpeet toistuvan ja vakavan nuorisorikollisuuden ehkäisemiseksi (OM 2023:30), joiksi työryhmä tunnisti mm. viranomaisten välisen tietojenvaihdon ja yhteistyömuotojen helpottamisen, palvelujen ja tuen piiriin ohjautumisen, laajentamisen ja niiden vakiinnuttamisen kehittämisen, vaihtoehtoisten konfliktinratkaisukeinojen ja seuraamusjärjestelmän kehittämisen, yhteisöissä ja alueilla tehtävän työn kehittämisen sekä tiedolla johtamisen ja tutkimuksen kehittämisen.

Ohjelman toimeenpano ja seuranta on käynnissä.

Lisätietoja

  • Rikoksentorjuntatyön tehostaminen Suomessa : Esitys rikoksentorjunnan organisoinnista ja nuorisorikollisuuden vähentämisen koordinoinnista
  • Ohjelmatyö ja moniammatillinen tuki rikosten ehkäisyssä Rikosten ennaltaehkäisyhankkeen 2020–2022 loppuraportti
  • Toimenpideohjelma nuoriso- ja jengirikollisuuden ehkäisemiseksi ja torjumiseksi vuosille 2024-2027
  • Nuorten vakavan rikollisuuden ja jengiväkivallan ehkäisy Ruotsissa ja Tanskassa. Katsaus arviointitutkimuksista

Poliisin tietoon on tullut erityisen paljon alaikäisten tekemiä vakavia väkivaltarikoksia. Rikokset keskittyvät pienelle joukolle nuoria, joilla voi olla taustalla monenlaisia riskitekijöitä ja näköalattomuutta. Jossain määrin voimistuvia ilmiöitä ovat nuorten aikuisten muodostamien ns. katujengien tekemät vakavat väkivalta- ja huumerikokset. Vaarana on katujengien ympärillä olevien, rikollisuutta ja väkivaltaisia toimintatapoja ihailevien lasten ja nuorten liittyminen niihin.

Nuoriso- ja jengirikollisuutta ehkäisevän ja torjuvan toimenpideohjelman myötä viranomaisten välinen yhteistyö ja tiedonvaihto paranee. Alle rikosoikeudellisen vastuuiän olevien sekä nuorten rikoksiin syyllistyneiden syrjäytyminen, rikollisuus ja päihteidenkäyttö vähenevät suhteessa muuten ennakoituun kehityskulkuun. Nuorten ohjautuminen oikea-aikaisiin palveluihin tehostuu. Moniammatillinen työote tehostuu kunnissa ja hyvinvointialueilla. Vakavan väkivaltarikollisuuden tai uhkailujen määrän vähentyessä uhrikokemukset vähenevät. Nuorten rikoskierteestä irrottautumista tuetaan ja pyritään vähentämään alaikäisenä vankilaan päätyvien määrää ja pitkällä aikavälillä syntyy säästöjä. Sovittelun käytön lisääntyminen antaa mahdollisuuden nuorelle ottaa vastuun teostaan ja korvata aiheuttamansa vahingot. Tämä kuormittaa vähemmän rikosprosessia ja voi vähentää nuorten uusia rikoksia. Kansalaisten turvallisuuden tunne lisääntyy. Toimenpideohjelman seuranta ja koordinaatio tukee myös hyvinvointialueiden ja kuntien työtä. Ohjelman seurannan aikana voidaan kehittää mittareita työn etenemisen seurantaan.

Oikeusministeriö asetti syyskuussa 2023 poikkihallinnollisen työryhmän valmistelemaan toimenpideohjelmaa nuoriso- ja jengirikollisuuden lisääntymisen torjumiseksi Suomessa. Ohjelma jatkovalmisteltiin valtioneuvostossa. Periaatepäätös nuoriso- ja jengirikollisuuden ehkäisemisen ja torjumisen toimenpideohjelmasta vuosille 2024-2027 (OM 2024:13) tehtiin valtioneuvostossa 25.4.2024.

Toimenpideohjelma rakentuu ensisijaisesti nuoriso- ja jengirikollisuutta koskevista hallitusohjelmakirjauksista huomioiden ne kirjaukset, joissa tuodaan esille kotoutumisen, nuorten syrjäytymisen ehkäisemisen ja mahdollisimman varhaisen puuttumisen ja tuen tärkeys.

Toimenpideohjelma sisältää yhdeksän toimenpidekokonaisuutta:
1) Tuetaan lapsia, nuoria ja perheitä jo varhaisessa vaiheessa.
2) Puututaan nuorten rikolliseen käyttäytymiseen nopeasti ennen rikosprosessia, sen aikana ja sen jälkeen.
3) Lisätään nuorten ja huoltajien vastuuta rikoksella aiheutetuista vahingoista.
4) Parannetaan viranomaisyhteistyötä ja tiedonvaihtoa viranomaisten välillä.
5) Tehostetaan rikosprosessia nuoriso- ja katujengirikollisuuden torjumiseksi.
6) Kiristetään rangaistuksia.
7) Lisätään nuorten rikosseuraamuksiin velvoittavuutta.
8) Ehkäistään katujengeihin liittymistä yhteisöissä ja alueilla.
9) Hyödynnetään tutkimustietoa.

Toimenpiteitä ohjelmassa on kaikkiaan 43 kappaletta. Osalla toimista ehkäistään nuorisorikollisuutta, mutta ohjelmassa keskitytään kuitenkin riskiryhmiin ja rikoksiin jo syyllistyneisiin. Se sisältää myös kohdennettuja toimia lapsille ja nuorille katujengeihin rekrytoitumisen ehkäisemiseen. Lisäksi ohjelma sisältää toimenpiteitä nuorten aikuisten muodostamien katujengien rikollisuuden torjuntaan, ja näihin kuuluvat mm. toimet rikosten tehokkaaseen paljastamiseen, tutkintaan sekä rikosvastuuseen saattamiseen.

Toimenpideohjelman täytäntöönpano on käynnissä. Kukin ministeriö ja viranomainen vastaa toimialalleen kuuluvien toimenpiteiden valmistelusta ja toteutuksesta. Myös kunnilla, hyvinvointialueilla ja järjestöillä on tärkeä rooli rikollisuuden ehkäisemisessä ja rikoskierteiden katkaisemisessa.

Ohjelman toimeenpanoon on suunnattu rahoitusta 2 miljoonaa euroa vuosittain.

Ohjelman toteutusta seuraa ja koordinoi oikeusministeriö. Oikeusministeriön apuna muissa kuin lainsäädäntöasioissa toimii rikoksentorjuntaneuvosto (OM187:00/2023). Rikoksentorjuntaneuvoston tehtävänä on toimenpiteiden koordinointi sekä seuranta. Neuvostossa ovat edustettuina ohjelman toimeenpanon kannalta keskeiset tahot. Ilmiön torjunta ja tiedon jakaminen tehostuu entisestään, kun sisäministeriöön perustetaan määräaikainen koordinaatio- ja yhteistyöryhmä.

Asettaminen ja organisointi

  1. Valtioneuvoston periaatepäätös nuoriso- ja jengirikollisuuden ehkäisemisen ja torjumisen toimenpideohjelmasta vuosille 2024-2027 DOCX

    25.4.2024 Järvinen Saija

  2. Statsrådets principbeslut om ett åtgärdsprogram för förebyggande och bekämpning av ungdoms- och gängbrottslighet för åren 2024-2027 DOCX

    25.4.2024 Järvinen Saija

  3. Allekirjoitettu työryhmän asettamispäätös PDF

    1.9.2023

    Oikeusministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan toimenpideohjelman, jolla torjutaan nuoriso- ja jengirikollisuuden lisääntyminen Suomessa.

Julkaisut ja raportit

  1. Toimenpideohjelma nuoriso- ja jengirikollisuuden ehkäisemiseksi ja torjumiseksi PDF

    25.4.2024 Järvinen Saija, Alanko Markus ja Piispa Minna

Ryhmittelemättömät

Henkilö

Rooli, Toimikausi

Järvinen, Saija
Neuvotteleva virkamies
oikeusministeriö

Rooli: Vastuuhenkilö
17.8.2023 – 25.4.2024

Järvinen, Saija
Neuvotteleva virkamies
oikeusministeriö

Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
17.8.2023 – 25.4.2024

Yhteydet muihin hankkeisiin

  • Nuoriso- ja jengirikollisuutta ehkäisevä ja torjuva toimenpideohjelma

    OM083:00/2023 Käynnissä

    1.9.2023 – 25.4.2024 oikeusministeriö | Strategiatyö

    • kestävyys
    • SDG 16
    • nuorisorikollisuus
    • rikoksentorjunta
    • Agenda 2030
    • SDG 10
    • vastuullisuus
    • Nuoriso- ja jengirikollisuutta ehkäisevän ja torjuvan toimenpideohjelman ohjausryhmä

      OM025:00/2025 Käynnissä

      5.11.2024 – 31.5.2027 oikeusministeriö | Toimielin

      • nuorisorikollisuus
      • monialainen yhteistyö
      • rikoksentorjunta
      • uusintarikollisuus
      • ennaltaehkäisy
      • jengit

Lisää aiheesta

Hallitus tehostaa nuoriso- ja jengirikollisuuden torjuntaa

OM Tiedote 25.4.2024 13.31

Työryhmä valmistelemaan nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisia toimia

OM Tiedote 4.9.2023 13.10

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet

Sivun alkuun

Meritullinkatu 10, Helsinki
PL 25, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 16001
kirjaamo.om(at)gov.fi

Tietoa helpolla suomen kielellä
Tietoa viittomakielellä
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Tietoa sivustosta
Sivukartta
Kysy tai anna palautetta

LinkedIn
Instagram
X (Twitter)​
Youtube​

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Perusoikeudet
      • Kielelliset oikeudet
        • Suomen ja ruotsin kieli
        • Saamen kielet
        • Viittomakielet
        • Muut kielet
        • Kielellisten oikeuksien seuranta
        • Kansalliskielistrategia ja kielipoliittinen ohjelma
      • Yhdenvertaisuus
        • Syrjinnän seuranta
        • Hyvät väestösuhteet
      • Perus- ja ihmisoikeudet
        • Perus- ja ihmisoikeuspolitiikka
        • Perus- ja ihmisoikeusverkosto
        • Saamelaisasiat
        • Kuurojen ja viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessi
      • EU:n perusoikeusvirasto (FRA)
    • Rikos ja rangaistus
      • Kriminaalipolitiikka
      • Rikoksentorjunta
      • Korruptio
      • Rikosoikeus
        • Seksuaalirikoslaki
      • Rikosoikeudellinen menettely
      • Rikosoikeudellinen seuraamusjärjestelmä
        • Armahdusanomus
      • Rikoksen uhrit
    • Oikeusvaltio ja oikeusturva
      • Oikeusvaltio Suomi
      • Oikeusturvan toteutuminen
      • Perustuslaki
        • Esite perustuslaista
        • Perustuslaki selkokielellä
      • Julkisuuslaki
        • Esite julkisuuslaista
      • Hallintolaki
      • Turvallisuusselvityslaki
        • Kysymyksiä ja vastauksia turvallisuusselvityslaista
    • EU- ja kansainväliset asiat
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Pohjoismainen säädöstietohaku
      • Oikeusasiat EU:ssa
      • Kansainvälinen yhteistyö
    • Demokratia ja vaalit
      • Demokratia ja osallistuminen
        • Demokratiapalkinto
        • Vaikuttaminen valmisteluun
        • Aloiteoikeudet
        • Kansalaisyhteiskunta ja vapaaehtoistoiminta
      • Vaalit ja äänestäminen
      • Demokratiapolitiikka
      • Demokratiaindikaattorit
    • Lainvalmistelun kehittäminen
      • Lainvalmistelun yhteistyöryhmä
      • Vaikutusten arviointi
      • Kuuleminen
      • Lainvalmisteluohjeet
      • Osaamisen kehittäminen
      • Seuranta ja jälkiarviointi
    • Arjen asiat
      • Asunto-osakeyhtiölaki
        • Taloyhtiöiden hyvä hallintotapa -suositus
        • Asunto-osakeyhtiölakiopas
        • Kunnossapito- ja muutostöiden ilmoitusvelvollisuus
        • Hissin jälkiasennus
        • Lait ja muita tietolähteitä
        • Purkava uusrakentaminen
      • Etu- ja sukunimi
    • Kansainvälinen oikeusapu
      • Rikosasiat
        • Keskinäinen rikosoikeusapu
        • Rikoksen johdosta tapahtuva luovuttaminen
        • Tuomittujen siirtäminen
      • Siviiliasiat
        • Asiakirjojen tiedoksianto
        • Todisteiden vastaanottaminen
        • Tuomioiden täytäntöönpano
        • Muu oikeusapu
        • Yhteistyöverkostot siviilioikeuden alalla
      • Perheoikeudelliset asiat
        • Lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevien päätösten tunnustaminen ja täytäntöönpano
        • Tapaamisoikeuden järjestäminen ja turvaaminen Haagin lapsikaappaussopimuksen mukaan
        • Lastensuojelu rajat ylittävissä tilanteissa
        • Lapsikaappaus
        • Elatusavun kansainvälinen perintä
      • Yhteystietoja
  • Ajankohtaista
    • Uutiset ja tiedotteet
      • Vuosiarkisto
    • Oikeusministeriö sosiaalisessa mediassa
    • Kolumnit
    • Tiedotusvälineille
    • Tiedotteiden tilaaminen
    • Päätökset
    • Rahoitusohjelmat ja valtionavustukset
      • Saamen kielilain mukaiset avustukset
      • Rikoksia ehkäisevät hankkeet
        • Väkivalta- ja seksuaalirikollisten kuntoutusohjelmat
        • Rikoksilla oireilevien nuorten toimintamalli
        • Radikalisaatiota ennalta ehkäisevät hankkeet
        • Paikalliset rikoksentorjuntahankkeet
        • Naisiin kohdistuvan väkivallan torjunta
        • Ihmiskaupan uhrien auttaminen
      • EU:n rahoitusohjelmat
        • Oikeusalan rahoitusohjelma
        • CERV-rahoitusohjelma
          • Tavoitteet
          • Rahoitushaut
          • Esimerkkejä rahoitetuista hankkeista
          • Tapahtumakalenteri
      • Talousosaamisen edistäminen
    • Edustajakanne
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Lausunnolla
    • Hallituksen esitykset
    • Lunastuslaki
    • Yrityslähestymiskielto
    • Aserikoslainsäädännön uudistus
    • Valmiuslaki uudistuu
      • Valmiuslain soveltaminen
      • Tietoa hankkeesta ja asiakirjat
    • Julkisuuslain ajantasaistaminen
    • Kansalaisjärjestöstrategia
      • Tietoa hankkeesta ja asiakirjat
    • Lakihankkeet
      • Ahvenanmaa
      • Esine- ja ympäristöoikeus
      • Hallintomenettely ja hallintolainkäyttö
      • Henkilö-, perhe- ja perintöoikeus
      • Informaatio-oikeus
      • Kansainvälinen prosessioikeus
      • Kielelliset ja kulttuuriset oikeudet
      • Maksukyvyttömyyslainsäädäntö
      • Oikeudenkäynti ja oikeuslaitos
      • Rikosoikeus, rikoslaki
      • Seuraamusjärjestelmä
      • Valtiosääntö
      • Velvoiteoikeus ja kuluttajansuoja
      • Yhtiöoikeus
    • Kansainväliset ja EU-hankkeet
    • Kehittämishankkeet
    • Työryhmät ja toimikunnat
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Tietoa ministeriöstä selkokielellä
    • Strategia
      • EU- ja kansainvälisen toiminnan linjaukset
      • Viestinnän linjaukset
    • Johto ja organisaatio
      • Oikeusministeri
      • Kunta- ja alueministeri, Ahvenanmaa-asiat
      • Virkamiesjohto
      • Osastot ja yksiköt
        • Demokratia- ja julkisoikeusosasto
        • Hallinto- ja ohjausosasto
        • Kriminaalipolitiikka- ja rikosoikeusosasto
        • Yksityisoikeus- ja oikeudenhoito-osasto
        • Esikunta
    • Oikeusministeriö työnantajana
      • Avoimet työpaikat
      • Työskentely ministeriössä
      • Uratarinoita
      • Harjoittelijaksi oikeusministeriöön
      • Henkilöstö lukuina
      • Virkaehtosopimukset ja työehtosopimukset
    • Ilmoittajansuojelu
    • Suunnittelu
      • Suunnittelun asiakirjat
      • Seurannan asiakirjat
    • Tiedolla johtaminen ja tutkimustoiminta
    • Virkapuheenvuoro
    • Kestävyys- ja vastuullisuustyö
    • Valmiusasiat
    • Neuvottelukunnat
      • ETNO
        • Valtakunnallinen neuvottelukunta
        • Alueelliset neuvottelukunnat
        • Toiminta
        • Materiaalit
        • Yhteystiedot
        • Järjestöhaku
      • Henkilövahinkoasiain neuvottelukunta
        • Toiminta
        • Kokoonpano
      • KANE
        • Toiminta ja tavoitteet
        • Aineistot ja kokoonpano
        • KANEn julkaisut
      • Kieliasiain neuvottelukunta
      • Lapsiasianeuvottelukunta
      • Talousosaamisen neuvottelukunta
      • Viittomakieliasioiden neuvottelukunta
      • Yhdenvertaisuusasioiden neuvottelukunta
    • Rikoksentorjuntaneuvosto
    • Lautakunnat
      • Arviointikriteerilautakunta
      • Nimilautakunta
      • Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta
    • Hallinnonala
      • Saamelaiskäräjät
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asiointi oikeusministeriössä
      • Kirjaamo ja asiakirjapalvelut
      • Laskutusohje
    • Henkilö- ja tehtävähaku
    • Tietosuoja
      • Tietosuojaoikeutesi
      • Tietopyynnöt
      • Yhteisrekisterinpitäjien vastuut
      • Evästeet ja kävijäseuranta
      • Tietosuoja selkokielellä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus