Kuluttajansuojalain uudistus tiukentaa puhelinmyynnin sääntelyä
Kuluttajansuojalaki uudistuu ensi vuoden alussa. Uudistuksella pannaan täytäntöön Euroopan unionin niin sanottu Omnibus-direktiivi. Samassa yhteydessä koti- ja puhelinmyyntiä koskevaa sääntelyä tiukennetaan pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelman mukaisesti. Tasavallan presidentti vahvisti lain tänään.
Jatkossa tietyt kuluttajansuojalain säännökset koskevat myös sopimuksia, joissa kuluttaja on maksun sijaan sitoutunut luovuttamaan yritykselle henkilötietojaan. Kuluttajansuojalaki koskee myös tällaisten sopimusten markkinointia. Lisäksi kun tavaraa myydään alennuksella, markkinoinnissa on jatkossa ilmoitettava myös alin hinta, jolla tuotetta on markkinoitu alennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Kuluttajille on lisäksi annettava tietoa siitä, ovatko verkon kuluttaja-arvostelut sellaisilta kuluttajilta, jotka ovat tuotetta käyttäneet tai ostaneet sen.
Jatkossa kuluttajalla on lisäksi oikeus hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen, jos esimerkiksi markkinointi on ollut aggressiivista tai harhaanjohtavaa.
Puhelimitse tehty tilaus vahvistettava kirjallisesti
Kuluttajansuojan parantamiseksi puhelinmyynnissä otetaan käyttöön kirjallinen vahvistusmenettely. Puhelinmyyjän on toimitettava tekemänsä tarjous kuluttajalle puhelun jälkeen kirjallisesti. Jos kuluttaja ei puhelinkeskustelun jälkeen hyväksy tarjousta kirjallisesti, sopimus ei sido kuluttajaa. Vahvistuksen laiminlyönnistä voidaan määrätä yritykselle seuraamusmaksu. Lainsäädännön vaikutuksia erityisesti lehtien puhelinmyyntiin arvioidaan kahden vuoden kuluttua. Myös peruuttamisoikeus kotimyynnissä laajenee uudistuksessa.
Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee toimia, joilla varmistetaan riippumattoman, moniarvoisen mediakentän toimintaedellytykset ja kilpailukyky Suomessa sekä kansalaisten tasavertaiset mahdollisuudet saada luotettavaa tietoa ja sivistää itseään.
Lisätietoja: yksikönpäällikkö Katri Kummoinen, p. 0295 150 266, [email protected] (paikalla 8.7.2022)