Oikeudenhoidon sähköisen tiedoksiannon alatyöryhmä

Oikeudenhoidon sähköisen tiedoksiannon alatyöryhmä

OM051:00/2024 Säädösvalmistelu

Ensisijaisesti digitaalisen viranomaisviestinnän lainsäädäntötyöryhmä on asettanut oikeudenhoidon sähköisen tiedoksiannon alatyöryhmän arvioimaan oikeusministeriön hallinnonalan tiedoksiantoa koskevaa sääntelyä siten, että sähköisen tiedoksiantotavan käyttöä lisättäisiin merkittävästi nykyisestä ja paperipostia vähennettäisiin oikeudenhoidon alalla

Hankkeen perustiedot Käynnissä

Hankenumero OM051:00/2024

Asianumerot VN/13744/2024

Asettaja oikeusministeriö

Tehtäväluokka Hallituksen esityksen valmistelu

Toimikausi/aikataulu 2.5.2024 – 31.3.2025

Asettamispäivä 23.5.2024

Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita

Orpo

Luku 6 Kasvun kaava

Alaluku 6.4 Kasvua datataloudesta ja digitalisaatiosta

Lainvalmistelu

Hallituksen esitys-

Hyväksytty säädös-

Yhteyshenkilö
Kari Hämäläinen, Erityisasiantuntija
puh. +358 295 150 278
[email protected]

Yhteyshenkilö
Eerika Majamaa, Erityisasiantuntija
puh. +358 295 150 157
[email protected]

Tavoitteet ja tuotokset

Alatyöryhmän tehtävänä on arvioida tiedoksiantoa koskevan lainsäädännön muutostarpeita oikeusministeriön hallinnonalalla erityisesti lainkäytön osalta. Lisäksi työryhmän on tarpeellisilta osin arvioitava tiedoksiantosääntelyn osalta myös muita oikeusministeriön hallinnonalan säädöksiä.

Tavoitteena on, että tarvittavat lainsäädäntömuutokset tulisivat voimaan siten, että ne mahdollistavat digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuuden ja sitä kautta syntyvien kustannussäästöjen toteutumisen vuoden 2026 alusta lukien.

Tiivistelmä

Ensisijaisesti digitaalisen viranomaisviestinnän lainsäädäntötyöryhmä on asettanut oikeudenhoidon sähköisen tiedoksiannon alatyöryhmän arvioimaan oikeusministeriön hallinnonalan tiedoksiantoa koskevaa sääntelyä siten, että sähköisen tiedoksiantotavan käyttöä lisättäisiin merkittävästi nykyisestä ja paperipostia vähennettäisiin oikeudenhoidon alalla

Lähtökohdat

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa todetaan, että Suomi siirtyy asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasiointikanavana. Hallituskauden aikana lainsäädäntöä muutetaan siten, että viranomaisen lähettämät tiedoksiannot lähetetään ensisijaisesti sähköisesti niille hallinnon asiakkaille, joille se on mahdollista. Nykyisin viranomaiset lähettävät tiedoksiannot asiakkaalle pääsääntöisesti postitse paperilla, ellei asiakas ei ole antanut erikseen suostumusta sähköiseen tiedoksiantoon. Samalla, kun sähköisen asioinnin ensisijaisuutta edistetään, on huolehdittava, että vaihtoehtoisia asiointi- ja viestintäkanavia on tarjolla niille, jotka eivät pysty käyttämään sähköisiä palveluita. Lainsäädännön valmistelussa on huomioitava oikeusturvan ja yhdenvertaisuuden toteutuminen. Vaihtoehtoisia asiointi- ja viestintäkanavia on jatkossakin tarjottava niille, jotka eivät pysty käyttämään sähköisiä palveluita.

Ensisijaisesti sähköisen viranomaisviestinnän edistäminen on myös osa hallitusohjelmaan sisältyvän valtionhallinnon tuottavuusohjelman toimeenpanoa.