Undergrupp för elektronisk delgivning inom rättsvården
Undergrupp för elektronisk delgivning inom rättsvården
OM051:00/2024 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Lagstiftningsarbetsgruppen för programmet för att prioritera digitala myndighetstjänster har tillsatt en undergrupp för elektronisk delgivning inom rättsvården för att bedöma regleringen av delgivningen inom justitieministeriets förvaltningsområde så att användningen av elektroniska delgivningssätt ökas avsevärt från nuvarande nivå och papperspost minskas inom rättsvården.
Projektets framskridande
Underarbetsgruppens första möte
4.6.2024 Möte
Underarbetsgruppens andra möte
6.8.2024 Möte
Underarbetsgruppens tredje möte
26.8.2024 Möte
Underarbetsgruppens fjärde möte
17.9.2024 Möte
Underarbetsgruppens femte möte
7.10.2024 Möte
Diskussionsmöten
23.10.2024 – 24.10.2024 Informationsmöte
Underarbetsgruppens sjätte möte
19.11.2024 Möte
Underarbetsgruppens sjunde möte
11.12.2024 Möte
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OM051:00/2024
Ärendenummer VN/13744/2024
Projektets arrangör justitieministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 2.5.2024 – 31.3.2025
Datum för tillsättande 23.5.2024
Förhållande till regeringsprogrammet
Orpo
Luku 6 Nyckeln till tillväxt
Alaluku 6.4 Tillväxt från dataekonomi och digitalisering
Lagberedning
Regeringsproposition-
Antagen författning-
Kontaktperson
Kari Hämäläinen, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 150 278
[email protected]
Kontaktperson
Eerika Majamaa, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 150 157
[email protected]
Mål och resultat
Undergruppens uppgift är att bedöma behovet av ändringar i lagstiftningen om delgivning inom justitieministeriets förvaltningsområde, särskilt med avseende på rättskipningen. Dessutom ska arbetsgruppen vid behov också utvärdera andra författningar gällande justitieministeriets förvaltningsområde med avseende på regleringen av delgivning.
Syftet är att de nödvändiga lagändringarna ska träda i kraft på ett sådant sätt att de gör det möjligt att prioritera digitala delgivningar och att kostnadsbesparingarna som uppstår därigenom börjar realiseras från början av 2026.
Sammandrag
Lagstiftningsarbetsgruppen för programmet för att prioritera digitala myndighetstjänster har tillsatt en undergrupp för elektronisk delgivning inom rättsvården för att bedöma regleringen av delgivningen inom justitieministeriets förvaltningsområde så att användningen av elektroniska delgivningssätt ökas avsevärt från nuvarande nivå och papperspost minskas inom rättsvården.
Utgångspunkter
Enligt programmet för statsminister Petteri Orpos regering ska Finland stegvis övergå till att prioritera digitala tjänster som kanal för kommunikation med myndigheter. Under regeringsperioden ändras lagstiftningen så att förvaltningens kunder som utnyttjar e-tjänster i första hand ska få de delgivningar som myndigheterna skickar elektroniskt. I nuläget skickar myndigheterna i regel sina delgivningar som papperspost till kunden om kunden inte gett något separat samtycke till elektronisk delgivning. Samtidigt måste det säkerställas att det finns alternativa service- och kommunikationskanaler för dem som inte kan använda e-tjänster. Vid lagberedningen bör man beakta att kraven på rättssäkerhet och jämlikhet uppfylls. Även framöver måste man erbjuda alternativa service- och kommunikationskanaler till dem som inte kan använda e-tjänster.
Främjandet av prioriteringen av elektroniska myndighetstjänster är också en del av genomförandet av statens produktivitetsprogram som ingår i regeringsprogrammet.
Med lagstiftningsändringarna kommer man att uppnå besparingar och effektivisera myndighetsprocesserna. Suomi.fi-meddelanden är också en snabb, pålitlig och säker delgivningsmetod med tanke på förvaltningens kunder eller parter. Minskningen av postningskostnaderna kommer att resultera i direkta kostnadsbesparingar, eftersom en betydligt större andel av delgivningarna levereras i elektronisk form som Suomi.fi-meddelanden eller på annat sätt i elektronisk form i stället för som brev. Postningskostnaderna inom justitieministeriets förvaltningsområde uppgick till cirka 8,3 miljoner euro år 2022. De eftersträvade årliga besparingarna uppgår till cirka 5,135 miljoner euro.
Den 27 mars 2024 inrättade finansministeriet programmet för att prioritera digitala myndighetstjänster och tillsatte en styrgrupp för programmet. För att uppnå programmets mål tillsatte finansministeriet den 13 maj 2024 lagstiftningsarbetsgruppen för programmet för att prioritera digitala myndighetstjänster, som har i uppgift att bereda nödvändiga lagändringar i bland annat den allmänna lagstiftningen om elektronisk delgivning och lagstiftningen om Suomi.fi-meddelanden.
Lagstiftningsarbetsgruppen har tillsatt en oberoende undergrupp för elektronisk delgivning inom rättsvården som verkar under ledning av justitieministeriet för att bereda nödvändiga ändringar i lagstiftningen gällande justitieministeriets förvaltningsområde.
Under beredningen kommer de myndigheter och domstolar som berörs av den lagstiftning som bereds att höras.
En remissrunda om propositionen kommer att hållas i början av 2025.
Avsikten är att propositionen överlämnas hösten 2025.
Diskussionsmöten
23.10.2024 – 24.10.2024 Informationsmöte
Diskussionsmöten
23.10.2024 – 24.10.2024 Informationsmöte
Tillsättande och organisering
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Hämäläinen, Kari
Erityisasiantuntija
justitieministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
2.5.2024 – 31.3.2025
Majamaa, Eerika
Erityisasiantuntija
justitieministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
2.5.2024 – 31.3.2025
Möller, Tia
EU-asiantuntija
justitieministeriet
Roll: Ansvarig person
2.5.2024 – 31.3.2025