Undergrupp för elektronisk delgivning inom rättsvården

Undergrupp för elektronisk delgivning inom rättsvården

OM051:00/2024 Lagstiftningsprojekt

Lagstiftningsarbetsgruppen för programmet för att prioritera digitala myndighetstjänster har tillsatt en undergrupp för elektronisk delgivning inom rättsvården för att bedöma regleringen av delgivningen inom justitieministeriets förvaltningsområde så att användningen av elektroniska delgivningssätt ökas avsevärt från nuvarande nivå och papperspost minskas inom rättsvården.

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer OM051:00/2024

Ärendenummer VN/13744/2024

Projektets arrangör justitieministeriet

Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds

Mandattid 2.5.2024 – 31.3.2025

Datum för tillsättande 23.5.2024

Förhållande till regeringsprogrammet

Orpo

Luku 6 Nyckeln till tillväxt

Alaluku 6.4 Tillväxt från dataekonomi och digitalisering

Lagberedning

Regeringsproposition-

Antagen författning-

Kontaktperson
Kari Hämäläinen, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 150 278
[email protected]

Kontaktperson
Eerika Majamaa, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 150 157
[email protected]

Mål och resultat

Undergruppens uppgift är att bedöma behovet av ändringar i lagstiftningen om delgivning inom justitieministeriets förvaltningsområde, särskilt med avseende på rättskipningen. Dessutom ska arbetsgruppen vid behov också utvärdera andra författningar gällande justitieministeriets förvaltningsområde med avseende på regleringen av delgivning.

Syftet är att de nödvändiga lagändringarna ska träda i kraft på ett sådant sätt att de gör det möjligt att prioritera digitala delgivningar och att kostnadsbesparingarna som uppstår därigenom börjar realiseras från början av 2026.

Sammandrag

Lagstiftningsarbetsgruppen för programmet för att prioritera digitala myndighetstjänster har tillsatt en undergrupp för elektronisk delgivning inom rättsvården för att bedöma regleringen av delgivningen inom justitieministeriets förvaltningsområde så att användningen av elektroniska delgivningssätt ökas avsevärt från nuvarande nivå och papperspost minskas inom rättsvården.

Utgångspunkter

Enligt programmet för statsminister Petteri Orpos regering ska Finland stegvis övergå till att prioritera digitala tjänster som kanal för kommunikation med myndigheter. Under regeringsperioden ändras lagstiftningen så att förvaltningens kunder som utnyttjar e-tjänster i första hand ska få de delgivningar som myndigheterna skickar elektroniskt. I nuläget skickar myndigheterna i regel sina delgivningar som papperspost till kunden om kunden inte gett något separat samtycke till elektronisk delgivning. Samtidigt måste det säkerställas att det finns alternativa service- och kommunikationskanaler för dem som inte kan använda e-tjänster. Vid lagberedningen bör man beakta att kraven på rättssäkerhet och jämlikhet uppfylls. Även framöver måste man erbjuda alternativa service- och kommunikationskanaler till dem som inte kan använda e-tjänster.

Främjandet av prioriteringen av elektroniska myndighetstjänster är också en del av genomförandet av statens produktivitetsprogram som ingår i regeringsprogrammet.