Oikeusministeriön EU- ja kansainvälisen toiminnan linjaukset
Oikeusministeriön perustehtävänä on huolehtia oikeusvaltion toimivuudesta. EU- ja kansainvälisen toiminnalla tuetaan ministeriön vaikuttavuustavoitteiden – yhdenvertaisten osallistumisoikeuksien, toimintamahdollisuuksia ja vakautta edistävän oikeusjärjestyksen, laadukkaan lainvalmistelun, korkealaatuisen oikeusturvan, rikollisuuden ehkäisyn ja rikosvastuun toteutumisen sekä suunnitelmallisen uudistumisen – saavuttamista.
Oikeusministeriön EU- ja kansainvälisen toiminnan tavoitteena on voimistaa EU- ja kansainvälistä yhteistyötä oikeusvaltiokehityksen vahvistamiseksi sekä globaalin vastuun edistämiseksi. Yhteistyöllä edistetään myös oikeusministeriön kestävän kehityksen vision 2030 toteutumista.
EU- ja kansainvälisen toiminnan linjaukset
Oikeusvaltioperiaate, demokratia sekä perus- ja ihmisoikeudet ovat koko EU:n toiminnan perusta. Yhteisiin arvoihin sitoutuminen on unionin jäsenyyden edellytys. Osallistumme EU:ssa oikeusvaltion turvaamiseen ja EU:n oikeusvaltiovälineiden kehittämiseen. Edistämme demokratiaa, EU:n perusoikeuskirjan toimeenpanoa ja EU:n perusoikeusviraston (FRA) täysimääräistä hyödyntämistä.
Euroopan neuvosto (EN) on maanosan keskeisin ihmisoikeuksia, demokratiaa ja oikeusvaltiota edistävä järjestö, ja siksi oikeusministeriön kansainvälisen toiminnan keskiössä. EN:n rooli demokratiakysymyksissä on kasvamassa. Osallistumme eurooppalaiseen ja kansainväliseen yhteistyöhön demokratian vahvistamiseksi.
Torjumme korruptiota EU- ja kansainvälisellä yhteistyöllä ja edistämme kansainvälisten korruptionvastaisten sopimusten laajaa toimeenpanoa.
Edistämme kansainvälistä oikeusvaltiokehitystä, jaamme oikeusvaltio-osaamistamme ja vaihdamme hyviä käytäntöjä. Teemme tiivistä yhteistyötä Helsingin yliopiston yhteydessä toimivan Oikeusvaltiokeskuksen kanssa.
Merkittävä osa Suomen oikeusjärjestystä on EU-liitännäistä, ja oikeusministeriö panostaa prioriteettinaan oikea-aikaiseen EU-vaikuttamiseen pyrkien siihen, että sääntelyllä vahvistetaan luottamusta, oikeusvarmuutta, ja että sääntely on oikeasuhtaista ja laadukasta.
Vaikutamme siihen, että EU-sääntely pohjautuu todellisiin tarpeisiin ja laadukkaisiin vaikutusarviointeihin, ja että valmistelussa kuullaan jäsenvaltioita asianmukaisesti. Pyrimme varmistamaan sääntelyn johdonmukaisuuden kaikilla oikeuden aloilla.
Huolehdimme oman toimialamme EU-säädösten valmistelusta ja toimeenpanosta ja tuemme asiantuntijuudellamme myös muiden ministeriöiden EU-valmistelua.
Pohjoismaat ovat Suomen läheisin viiteryhmä, ja tiivis pohjoismainen yhteistyö on Suomelle tärkeää. Kehitämme ja tiivistämme edelleen yhteistyötä Pohjoismaiden ja Baltian maiden kanssa.
Oikeusalan kansainvälisistä järjestöistä keskeisiä ovat EN, HCCH, YK (UNODC, UNCITRAL) ja UNIDROIT. Osallistumme näiden järjestöjen työhön Suomelle keskeisissä asioissa. Edistämme monenvälisten kansainvälisten sopimusten mahdollisimman laajaa soveltamista ja priorisoimme monenvälisiä sopimuksia kahdenvälisten sopimusjärjestelyjen sijaan.
Globaaleilla mallilaeilla ja mekanismeilla tuetaan kehittyvien maiden mahdollisuuksia kauppaan ja kehitykseen.
Hyödynnämme kansainvälisten järjestöjen (esim. OECD ja EN) tuottamaa tietoa sekä kansainvälistä tutkimustietoa kansallisessa kehittämistyössä ja säädöspolitiikan kehittämisessä.
Oikeusturvan tulee toteutua myös rajat ylittävissä asioissa. Edistämme ihmisten pääsyä oikeuksiinsa ja yritysten oikeussuojan toteutumista kansainvälisissä yhteyksissä. Erityistä huomiota kiinnitämme rikosten uhrien oikeuksien toteutumiseen kansainvälisissä tilanteissa.
Oikeusministeriö vastaa keskeisten kansainvälisten yleissopimusten keskusviranomaisena kansainväliseen oikeudenhoitoon liittyvistä tehtävistä. Huolehdimme tehokkaasta kansainvälisestä oikeusavusta siviili- ja rikosasioissa.
Rajat ylittävän, järjestäytyneen rikollisuuden torjuminen ja rikosvastuun toteutuminen edellyttää kansainvälistä yhteistyötä ja tiedonvaihtoa. Edistämme EU:n rikosoikeudellisen yhteistyön perustumista ensisijaisesti vastavuoroisen tunnustamisen periaatteeseen tarpeettoman pitkälle menevän rikosoikeudellisen harmonisoinnin sijaan. Edistämme EU-rikosoikeuden koherenssia ja viimesijaisuutta.
Edistämme rikollisuuden ennaltaehkäisyä ja ehkäisemme rajat ylittävää ihmiskauppaa.
Eurojustin, Euroopan syyttäjänviraston (EPPO) ja eurooppalaisen rikosoikeudellisen yhteistyön verkoston (EJN) rooli viranomaisyhteistyössä on keskeinen.
Vaikuttava EU-valmistelu ja kansainvälinen yhteistyö edellyttävät jatkuvaa panostusta kansainväliseen osaamiseen ja erityisesti EU-osaamisen ylläpitämiseen. Kehitämme ja toteutamme EU-lainvalmistelukoulutusta valtioneuvostossa sekä huolehdimme EU-säädösvalmisteluohjeiden ajantasaisuudesta tavoitteenamme laadukas lainvalmistelu.
Osallistumalla EU- ja kansainvälisten oikeusalan verkostojen työhön kehitämme omaa kansainvälistä osaamistamme.
Kansainvälisen toimintaympäristön jatkuvaa muuttumista on seurattava tarkoin ja ennakointiosaamista on kehitettävä. Tunnistamme ja ennakoimme toimintaympäristöä uhkaavia sekä tukevia ilmiöitä.
Toimeenpano ja seuranta
EU- ja kansainvälistä toimintaa toteutetaan oikeusministeriön kestävän kehityksen vision 2030 mukaisesti. Linjausten toimeenpanon koordinoinnista sekä päivittämisestä vastaa Esikunnan EU- ja kansainvälisten asioiden yksikkö. Linjausten toimeenpanoon on osoitettu ministeriön kv. yhteistyön määrärahaa.
- Ministeriön EU- ja kansainvälisten asioiden ohjausryhmä seuraa ja ohjaa linjausten toimeenpanoa.
- Linjausten toimeenpanosta raportoidaan osastopäällikkökokoukselle.
- Linjauksia päivitetään tarpeen mukaan.