Riktlinjer för justitieministeriets EU-verksamhet och internationella verksamhet
Justitieministeriets primära uppgift är att trygga en fungerande rättsstat. Genom EU-verksamheten och den internationella verksamheten stöds uppnåendet av ministeriets effektmål – lika rätt att delta, en rättsordning som säkrar handlingsmöjligheterna och bidrar till stabilitet, högklassig lagberedning, högklassigt rättsskydd, förebyggande av brottslighet och realiseringen av straffansvaret samt systematisk förnyelse.
Målet för justitieministeriets EU-verksamhet och internationella verksamhet är att stärka EU-samarbetet och det internationella samarbetet för att stärka rättsstatsutvecklingen och främja det globala ansvaret. Genom samarbetet främjas också justitieministeriets vision om hållbar utveckling 2030.
Riktlinjer för EU-verksamheten och den internationella verksamheten
Rättsstatsprincipen, demokratin och de grundläggande fri- och rättigheterna och mänskliga rättigheterna är grunden för all verksamhet i EU. Ett villkor för medlemskap i unionen är ett engagemang i gemensamma värderingar. Vi medverkar till att trygga rättsstaten i EU och utveckla EU:s instrument för rättsstaten. Vi främjar demokrati, genomförandet av EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna och utnyttjandet av EU:s byrå för grundläggande rättigheter (FRA) fullt ut.
Europarådet är den främsta organisationen i världsdelen som främjar mänskliga rättigheter, demokrati och rättsstaten och har därför en central roll i justitieministeriets internationella verksamhet. Europarådet får en allt större roll i demokratifrågor. Vi deltar i det europeiska och internationella samarbetet för att stärka demokratin.
Vi bekämpar korruption med hjälp av EU- och internationellt samarbete och främjar genomförandet av internationella avtal mot korruption på bred front.
Vi främjar den internationella rättsstatsutvecklingen, delar vår rättsstatskompetens och byter god praxis. Vi samarbetar intensivt med rättsstatscentrumet vid Helsingfors universitet.
En stor del av Finlands rättsordning är knuten till EU, och justitieministeriet prioriterar EU-inflytande i rätt tid med målet att bestämmelserna ska stärka förtroendet, rättssäkerheten och att de ska vara proportionerliga och högklassiga.
Vi utövar inflytande på att EU-bestämmelserna grundar sig på verkliga behov och högklassiga konsekvensbedömningar och att medlemsstaterna hörs på behörigt sätt i beredningen. Vi strävar efter att säkerställa att lagstiftningen är konsekvent inom alla rättsområden.
Vi sörjer för beredningen och genomförandet av EU-bestämmelser inom vårt område och stöder med vår expertis även EU-beredningen vid andra ministerier.
De nordiska länderna är Finlands närmaste referensgrupp och ett nära nordiskt samarbete är viktigt för Finland. Vi utvecklar och intensifierar fortsättningsvis samarbetet med de nordiska och baltiska länderna.
Centrala internationella organisationer på rättsområdet är Europarådet, HCCH, FN (UNODC, UNCITRAL) och UNIDROIT. Vi deltar i dessa organisationers arbete i frågor som är viktiga för Finland. Vi främjar en bred tillämpning av de multilaterala internationella avtalen och prioriterar multilaterala avtal framför bilaterala avtalsarrangemang.
Med hjälp av globala modellagar och mekanismer stöds utvecklingsländernas möjligheter till handel och utveckling.
Vi utnyttjar den information som tas fram av internationella organisationer (t.ex. OECD och Europarådet) samt internationell forskningsinformation i det internationella utvecklingsarbetet och i utvecklingen av författningspolitiken.
Rättssäkerheten ska garanteras även i gränsöverskridande ärenden. Vi ser till att människornas rättigheter tillgodoses och att företagens rättsskydd genomförs i internationella sammanhang. Vi fäster särskild uppmärksamhet vid att brottsoffers rättigheter tillgodoses i internationella situationer.
Justitieministeriet ansvarar i egenskap av centralmyndighet för de viktigaste internationella konventionerna för uppgifterna i anslutning till internationell rättsvård. Vi ser till att man får effektiv internationell rättshjälp i civil- och brottmål.
I kampen mot gränsöverskridande organiserad brottslighet och vid realiseringen av straffansvaret krävs internationellt samarbete och informationsutbyte. Vi är för att det straffrättsliga samarbetet i EU i första hand grundar sig på principen om ömsesidigt erkännande i stället för en alltför långtgående harmonisering av straffrätten. Vi främjar koherensen och sistahandsprincipen inom EU:s straffrätt.
Vi främjar förebyggandet av brottslighet och motverkar gränsöverskridande människohandel.
Eurojust, Europeiska åklagarmyndigheten (EPPO) och det europeiska straffrättsliga samarbetsnätverket (EJN) har en central roll i myndighetssamarbetet.
För en effektiv EU-beredning och ett effektivt internationellt samarbete krävs kontinuerliga satsningar på den internationella kompetensen och i synnerhet på att upprätthålla EU-kompetensen. Vi utvecklar och genomför utbildning om EU-lagberedning vid statsrådet och ser till att anvisningarna om EU-lagberedningen är uppdaterade för att vi ska uppnå lagberedning av hög kvalitet.
Genom att delta i arbetet inom EU-nätverk och internationella nätverk på rättsområdet utvecklar vi vår egen internationella kompetens.
De ständiga förändringarna i den internationella omvärlden måste följas noggrant och prognostiseringskompetensen utvecklas. Vi identifierar och förutser fenomen som utgör hot mot eller som stöder omvärlden.
Genomförande och uppföljning
EU-verksamheten och den internationella verksamheten genomförs i enlighet med justitieministeriets vision om hållbar utveckling 2030. För samordningen och uppdateringen av genomförandet av riktlinjerna ansvarar Stabens enhet för EU-ärenden och internationella ärenden. Riktlinjerna genomförs med stöd av ministeriets anslag för internationellt samarbete.
- Styrgruppen för EU-verksamhet och internationell verksamhet följer och styr genomförandet av riktlinjerna.
- Genomförandet av riktlinjerna rapporteras vid avdelnings-chefernas möte.
- Riktlinjerna uppdateras vid behov.