Totalreformen av beredskapslagen
Syftet med beredskapslagen är att under undantagsförhållanden trygga befolkningens försörjning och landets näringsliv, upprätthålla rättsordningen, de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna samt trygga rikets territoriella integritet och självständighet. För att detta syfte ska uppnås under undantagsförhållanden kan det behövas exceptionella befogenheter för myndigheterna. I beredskapslagen föreskrivs det om befogenheter som avviker från det normala till exempel för att avvika från de grundläggande fri- och rättigheterna, för att sköta statsfinanserna och ordna förvaltningen under undantagsförhållanden.
I totalreformen av beredskapslagen bedöms hur tidsenlig beredskapslagen är, hur lagen fungerar och hur den behöver utvecklas. Avsikten är också att bereda de förslag till lagändringar som behövs för att nå målen. Syftet är att revidera beredskapslagen så att den motsvarar en modern syn på samhällets övergripande säkerhet och de faktorer som hotar den.
Genom reformen eftersträvas en tydligare och effektivare lagstiftning än för närvarande. Beredskapslagen ska
- göra det möjligt att identifiera allvarliga hot och incidenter
- erbjuda lämpliga och tillräckliga befogenheter för att hantera undantagssituationer
- göra det möjligt att fatta beslut i rätt tid i undantagssituationer.
Målet är konsekventa och uppdaterade bestämmelser som överensstämmer med grundlagen.
För beredningen av totalreformen har det tillsatts en arbetsgrupp bestående av företrädare för ministerierna och republikens presidents kansli, juridiska sakkunniga samt en parlamentarisk uppföljningsgrupp som ska följa och stödja dess arbete. Den parlamentariska uppföljningsgruppen består av riksdagsledamöter som riksdagspartierna har utsett till gruppen.
I projektet har man under hösten 2022 och våren 2023 behandlat bland annat behoven av att utveckla bestämmelserna om beredskapsskyldigheten och definitionen av undantagsförhållanden samt förhållandet mellan beredskapslagen och den lagstiftning som tillämpas under normala förhållanden. Under hösten 2023–2024 har projektet behandlat bland annat förfarandebestämmelser som gäller konstaterande av undantagsförhållanden och ibruktagande av befogenheter enligt beredskapslagen. Hösten 2023 inleddes arbetet med att revidera befogenhetsbestämmelserna med hjälp av separata sektioner vars mandatperiod gick ut i november 2023. Våren 2024 behandlades dessutom bland annat eventuella regleringsbehov i beredskapslagen i fråga om krisledning. Beredningen och samordningen av lagstiftningshelheten har fortsatt under 2024.
Reformen av beredskapslagen kommer att ta 3,5 - 4 år i sin helhet. Avsikten är att regeringens proposition ska lämnas till riksdagen under höstsessionen 2025. Avsikten är att utkastet till regeringsproposition ska sändas på offentlig remiss i början av 2025.
Frågor och svar
Behovet av en övergripande reform av beredskapslagen har lyfts fram från flera olika håll. Den gällande beredskapslagen är för det första en så kallad undantagslag, det vill säga den har stiftats i grundlagsordning. Riksdagens grundlagsutskott har konstaterat att det i konstitutionellt hänseende inte är en tillfredsställande lösning att en lag som ska tillämpas vid undantagsförhållanden införs som undantagslag. Av detta följer ett behov att få beredskapslagen att överensstämma med grundlagen.
På basis av erfarenheterna av att tillämpa beredskapslagen har de högsta statsorganen och de högsta laglighetsövervakarna dessutom lyft fram behovet att bedöma beredskapslagens tidsenlighet och mekanismerna för dess ibruktagande. Även samhällsutvecklingen och förändringarna i den internationella omvärlden förutsätter att man ser över hur tidsenlig beredskapslagen är, hur lagen fungerar och huruvida befogenheterna enligt lagen är tillräckliga. Behovet att revidera beredskapslagen har också identifierats i Olycksutredningscentralens rapport om hanteringen av coronaepidemin samt i flera akademiska och andra utredningar som gäller bestämmelserna om undantagsförhållanden.
Finland har en relativt uppdaterad och fungerande gällande beredskapslag som senast har uppdaterats under det innevarande året i fråga om hybridhot. Det finns dock skäl att kontinuerligt utveckla den centrala lagstiftningen i samhället och på så sätt säkerställa att den är aktuell och fungerande även i framtiden. Beredskapslagens ställning som en central författning om undantagsförhållanden förutsätter att dess innehåll och funktion utvärderas på ett heltäckande sätt både i förhållande till den rådande samhällsmässiga och rättsliga utvecklingen. Även förändringarna i den internationella omvärlden förutsätter att man ser över hur tidsenlig beredskapslagen är, hur lagen fungerar och huruvida befogenheterna enligt lagen är tillräckliga.
Finlands och Europas säkerhetspolitiska miljö förändrades plötsligt och på ett exceptionellt sätt i februari 2022 när Ryssland invaderade Ukraina. Med anledning av invasionen konstaterades det att vissa ändringar som ursprungligen var planerade som en del av totalreformen av beredskapslagen måste beredas enligt en snabbare tidtabell. Justitieministeriet beredde därför våren 2022 synnerligen brådskande en mindre ändring av beredskapslagen särskilt i fråga om hybridhot, som trädde i kraft den 15 juli 2022. Denna snabbrevidering omfattade dock endast en liten del av beredskapslagens revideringsbehov och i samband med den var det inte möjligt att bedöma beredskapslagen eller dess tidsenlighet till övriga delar, och därför undanröjer den inte behovet av en totalreformen av lagen.
Totalreformen av beredskapslagen är ett mycket omfattande och juridiskt krävande lagberedningsprojekt som utöver en omfattande sakkunnigberedning förutsätter parlamentariskt samarbete över regerings- och oppositionsgränserna. En omsorgsfull och adekvat lagberedning förutsätter tillräckligt med tid för beredningen.
Aktuellt
Skyldigheten att vidta förberedelser i beredskapslagen på remiss
Framsteg i reformen av beredskapslagen: Ny parlamentarisk uppföljningsgrupp inleder sin verksamhet
Valsystemets resiliens analyseras i färsk utredning
Kontakt
Marietta Keravuori-Rusanen, lagstiftningsråd
justitieministeriet, Avdelningen för demokrati och offentlig rätt, Offentlig rätt förvaltningsrätt beredskapslagstiftning statsförfattning Telefon:0295150060 E-postadress: [email protected]
Timo Makkonen, lagstiftningsråd
justitieministeriet, Avdelningen för demokrati och offentlig rätt, Offentlig rätt Telefon:0295150230 E-postadress: [email protected]