Totalreformen av beredskapslagen
I totalreformen av beredskapslagen bedöms hur tidsenlig beredskapslagen är, hur lagen fungerar och hur den behöver utvecklas. Avsikten är också att bereda de förslag till lagändringar som behövs för att nå målen. Syftet är att revidera beredskapslagen så att den motsvarar en modern syn på samhällets övergripande säkerhet och de faktorer som hotar den.
Genom reformen eftersträvas en tydligare och effektivare lagstiftning än för närvarande. Beredskapslagen ska
- göra det möjligt att identifiera allvarliga hot och incidenter
- erbjuda lämpliga och tillräckliga befogenheter för att hantera undantagssituationer
- göra det möjligt att fatta beslut i rätt tid i undantagssituationer.
Målet är konsekventa och uppdaterade bestämmelser som överensstämmer med grundlagen.
För beredningen av totalreformen tillsattes hösten 2022 en arbetsgrupp bestående av företrädare för ministerierna, republikens presidents kansli och juridiska experter, samt en parlamentarisk uppföljningsgrupp bestående av riksdagsledamöter för att följa och stödja arbetsgruppens arbete. Arbetsgruppen färdigställde den 30 juni 2025 sitt betänkande som innehåller ett förslag till ny beredskapslag.
Arbetsgruppens betänkande har under hösten 2025 varit föremål för politisk behandling, där inrikesministeriet har betonat behovet av att på nytt bedöma vissa förslag som gäller omfattande invandring. Statsrådet har beslutat att tillsätta en ny arbetsgrupp för tiden 20.11–18.12.2025 för att bedöma de ändringsförslag som inrikesministeriet lyft fram. Betänkandet från den arbetsgrupp som avslutade sin mandatperiod i somras utgör grunden för den nya arbetsgruppens arbete och den innehåller inga bedömningar av andra frågor som gäller den fortsatta beredningen av projektet.
Arbetsgruppens betänkande ska sändas på offentlig remiss i början av 2026. Regeringens proposition med förslag till ny beredskapslag överlämnas till riksdagen under 2026.
Beredskapslag (finlex.fi)
Frågor och svar
Behovet av en övergripande reform av beredskapslagen har lyfts fram från flera olika håll. Den gällande beredskapslagen är för det första en så kallad undantagslag, det vill säga den har stiftats i grundlagsordning. Riksdagens grundlagsutskott har konstaterat att det i konstitutionellt hänseende inte är en tillfredsställande lösning att en lag som ska tillämpas vid undantagsförhållanden införs som undantagslag. Av detta följer ett behov att få beredskapslagen att överensstämma med grundlagen.
På basis av erfarenheterna av att tillämpa beredskapslagen har de högsta statsorganen och de högsta laglighetsövervakarna dessutom lyft fram behovet att bedöma beredskapslagens tidsenlighet och mekanismerna för dess ibruktagande. Även samhällsutvecklingen och förändringarna i den internationella omvärlden förutsätter att man ser över hur tidsenlig beredskapslagen är, hur lagen fungerar och huruvida befogenheterna enligt lagen är tillräckliga. Behovet att revidera beredskapslagen har också identifierats i Olycksutredningscentralens rapport om hanteringen av coronaepidemin samt i flera akademiska och andra utredningar som gäller bestämmelserna om undantagsförhållanden.
Finland har en relativt uppdaterad och fungerande gällande beredskapslag som senast har uppdaterats 2022 i fråga om hybridhot. Det finns dock skäl att kontinuerligt utveckla den centrala lagstiftningen i samhället och på så sätt säkerställa att den är aktuell och fungerande även i framtiden. Beredskapslagens ställning som en central författning om undantagsförhållanden förutsätter att dess innehåll och funktion utvärderas på ett heltäckande sätt både i förhållande till den rådande samhällsmässiga och rättsliga utvecklingen. Även förändringarna i den internationella omvärlden förutsätter att man ser över hur tidsenlig beredskapslagen är, hur lagen fungerar och huruvida befogenheterna enligt lagen är tillräckliga.
Finlands och Europas säkerhetspolitiska miljö förändrades plötsligt och på ett exceptionellt sätt i februari 2022 när Ryssland invaderade Ukraina. Med anledning av invasionen konstaterades det att vissa ändringar som ursprungligen var planerade som en del av totalreformen av beredskapslagen måste beredas enligt en snabbare tidtabell. Justitieministeriet beredde därför våren 2022 synnerligen brådskande en mindre ändring av beredskapslagen särskilt i fråga om hybridhot, som trädde i kraft den 15 juli 2022. Denna snabbrevidering omfattade dock endast en liten del av beredskapslagens revideringsbehov och i samband med den var det inte möjligt att bedöma beredskapslagen eller dess tidsenlighet till övriga delar, och därför undanröjer den inte behovet av en totalreformen av lagen.
Totalreformen av beredskapslagen är ett mycket omfattande och juridiskt krävande lagberedningsprojekt som utöver en omfattande sakkunnigberedning förutsätter parlamentariskt samarbete över regerings- och oppositionsgränserna. En omsorgsfull och adekvat lagberedning förutsätter tillräckligt med tid för beredningen.
Aktuellt
Arbetsgrupp fortsätter arbetet med projektet för totalreformen av beredskapslagen
Beredskap och samarbete inom det rättsliga området är temat för de nordiska justitieministrarnas möte i Helsingfors
Arbetsgruppen som bereder beredskapslagen fick förlängd tid
Kontakt
Marietta Keravuori-Rusanen, lagstiftningsråd
justitieministeriet, Avdelningen för demokrati och offentlig rätt, Offentlig rätt förvaltningsrätt beredskapslagstiftning statsförfattning Telefon:0295150060 E-postadress: [email protected]
Timo Makkonen, lagstiftningsråd
justitieministeriet, Avdelningen för demokrati och offentlig rätt, Offentlig rätt Telefon:0295150230 E-postadress: [email protected]