Hyppää sisältöön
Media

Justitieministeriet inleder kampanj för att öka valdeltagandet

justitieministeriet
Utgivningsdatum 17.1.2007 11.05
Pressmeddelande -

Justitieministeriet inleder en kampanj för att öka valdeltagandet i riksdagsvalet 18.3.2007. I kampanjen satsas det i synnerhet på unga samt områden med lågt valdeltagande.

- Kampanjen för att öka valdeltagandet 2007 inleds i dag i Joensuu med en skolturné. I morgon startar också de regionala tillställningarna, varav den första ordnas i Tammerfors. Målet är att öka valdeltagandet men också engagemanget i samhällsfrågor i allmänhet, sade justitieminister Leena Luhtanen när hon öppnade kampanjen.

Kampanjen grundar sig på politikprogrammet för medborgarinflytande, där det konstateras att det finns ett behov att öka valdeltagandet. Valdeltagandet har minskat i Finland sedan 1970-talet, med de senaste åren har den fallande tendensen avstannat.

- Kampanjen för att öka valdeltagandet kommer att utvärderas efter valet. Hur har den synats, vad har man tyckt om den och har aktiveringen haft någon betydelse. På grundval av utvärderingen är det möjligt att ur ministeriets synvinkel pröva behovet av olika kampanjer i kommande val, konstaterade Luhtanen.

Brev till unga och skolturné

Kampanjen riktas till sådana grupper och områden där valdeltagandet är rätt passivt utan specialåtgärder. För inriktningen av kampanjen har man sammanställt Statistikcentralens uppgifter om föregående riksdagsval, kommersiell information samt analyser av värderingar och attityder.

De unga utgör ungefär 70 % av målgruppen för kampanjen, dvs. väljare som röstar sällan. Gruppen består av under 29 år gamla invånare i medelstora och stora städer, i synnerhet unga män. Till gruppen hör även invandrare.

Under kampanjen skickas ett brev till 18-29 år gamla röstberättigade. I de 17 städer som valts ut för kampanjen genomförs en skolturné tillsammans med rapartisten Paleface och Allians rf. Till yrkesläroanstalter och gymnasier skickas affischer och det görs reklam för kampanjen i medier som når de unga.

De unga påminns om valet med nummerserien 18.3.2007. Det andra centrala budskapet är att man kan rösta på vilket förhandsröstningsställe som helst 7 – 13.3 och att det räcker om man har identitetsbevis. Produkter som hör ihop med kampanjen är bl.a. glasunderlägg som levereras till kampanjstädernas restauranger för att påminna om valdagen och väcka diskussion.

Forskarturné till tio orter

I kampanjen är områden med lågt valdeltagande kommuner, där valdeltagandet under det föregående riksdagsvalet var under 65 %. Dessutom ingår i målgruppen städer, där valdeltagandet var ungefär lika lågt i vissa delar av staden. I målgruppen finns sammanlagt 141 städer och tio städer.

För att nå människorna i dessa områden informeras det om kampanjen i lokal- och regiontidningarna samt i tidskrifter. Kampanjaffischer skickas till bibliotek samt medborgar- och arbetarinstitut.

Förutom till unga och områden med lågt valdeltagande riktas kampanjens budskap även till sådana områden där valdeltagandet har varit tämligen bra eller bra.

På tio orter (Tammerfors, Rovaniemi, Tavastehus, Uleåborg, Björneborg, Kuopio, Joensuu, Vanda, Jyväskylä och Åbo) genomförs forskarledda tillställningar, där man försöker väcka lokal och även mera allmän debatt om valdeltagandet i området. I turnén deltar de politiska forskarna Sami Borg, Hanna Wass, Kimmo Grönlund och Mika Helander. Turnén inleds den 18 januari i Tammerfors och avslutas den 15 februari i Åbo.

Information om röstningen åt ryskspråkiga

Den största invandrargruppen, de ryskspråkiga, skickas information om röstningen i riksdagsvalet i form av en bilaga till tidningen Spektr. Antalet röstberättigade ryskspråkiga är över 10 000.

Informationsmaterial om röstningen produceras också tillsammans med de dövas och synskadades förbund. Det kommer att publiceras en lättläst broschyr om röstningen i riksdagsvalet och dessutom utkommer en mera omfattande lättläst demokratiguide.

Budgeten för kampanjen för att öka valdeltagandet uppgår till ungefär en miljon euro.

Informationskampanj till alla

I samband med riksdagsvalet genomförs också en traditionell valinformationskampanj som riktar sig till alla röstberättigade. Den har beretts i arbetsgruppen Jubileumsval 2007, i vilken ingår företrädare för justitieministeriet, riksdagen och Allians rf. Under temat ”Viktiga röster i livet” har arbetsgruppen låtit göra bl.a. informationsinslag för tv och radio, kampanjsidor och webbreklam, en lättläst broschyr samt affischer.

Informationskampanjen börjar synas i offentligheten från slutet av februari. Budgeten för den uppgår till 200 000 euro, varav justitieministeriet bekostar hälften och riksdagen hälften.

Ytterligare upplysningar:
projektchef Sirpa Eronen (kampanjen för att öka valdeltagandet), tfn (09) 1606 7582,
valdirektör Arto Jääskeläinen (informationskampanjen), tfn (09) 1606 7572,
e-post: fö[email protected]

Leena Luhtanen
Sivun alkuun