Yleisavustukset rauhantyön valtakunnallisten järjestöjen toimintaan vuodelle 2023
Avustukset on tarkoitettu valtakunnallisille kansalaisjärjestöille, joiden tehtävänä on rauhan edistäminen pääsääntöisesti Suomessa. Avustuksen tavoitteena on rauhantyön avulla tukea rauhaa, yhteiskunnallista vakautta ja konfliktien ehkäisyä.
Avustus on tarkoitettu kansalaisjärjestöjen varsinaiseen toimintaan. Avustusta voi hakea myös yhteen varsinaisen toiminnan osa-alueeseen. Toiminnan tulee olla ammattimaista, ympärivuotista ja jatkuvaa. Avustuksia ei myönnetä yksinomaan tapahtumien tai tilaisuuksien järjestämiseen tai matka-avustuksiin.
Avustusta voivat saada oikeuskelpoiset yhteisöt ja säätiöt. Avustusta ei voida myöntää työryhmille, yksityishenkilöille, oppilaitoksille, kunnille tai kuntayhtymille eikä yhtiöille.
Hakuaika alkaa 25.11.2022 ja päättyy 28.12.2022 klo 16.15. Haussa käytetään tätä hakulomaketta.
Päivitys 22.12.2022: Eduskunta päätti (21.12.2022) 350.000 euron lisäyksestä rauhantyön järjestöjen toimintaan vuodelle 2023. Näin ollen oikeusministeriö voi käyttää rauhantyön avustuksiin 850.000 euroa.
Päätökset pyritään tekemään alkuvuodesta 2023. Hakijat saavat ilmoituksen päätöksestä hakemuslomakkeessa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.
Avustukseen sovelletaan valtionavustuslakia (688/2001).
Lisätietoja
Edellisen vuoden avustuksista tulee jättää selvitykset oikeusministeriöön viimeistään 31.3. tällä lomakkeella: selvityslomake
Hallitussihteeri Pamela Sarasmo, [email protected], puh. 02951 50077
Lisätietoja
Pamela Sarasmo, hallitussihteeri
oikeusministeriö, Demokratia- ja julkisoikeusosasto, Itsehallinto ja yhdenvertaisuus Puhelin:0295150077 [email protected]
Avustuksen tavoitteena on rauhantyön avulla tukea rauhaa, yhteiskunnallista vakautta ja konfliktien ehkäisyä pääasiassa Suomessa.
Avustusta haetaan hakemuslomakkeella. Hakemuslomakkeeseen liitetään lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet. Hakija toimittaa hakemuslomakkeen liitteineen oikeusministeriön kirjaamoon ([email protected]) tai Oikeusministeriö Ritarikatu 2 B, 00170 Helsinki) määräaikaan mennessä. Hakija vastaa hakemuksen toimittamisesta määräaikaan mennessä. HUOM! Kirjaamo voi vastaanottaa korkeintaan 20 megatavun suuruisia sähköpostiviestejä. Mikäli viestin liitetiedostot ovat tätä suurempia, tulee lähetys jakaa useampaan viestiin.
Oikeusministeriö lähettää avustuspäätöksen hakemuksessa ilmoitettuun osoitteeseen.
Hakija tekee mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt sähköpostitse tai kirjeitse oikeusministeriön kirjaamoon.
Myönnettyjä valtionavustuksia koskevat selvitykset tehdään omalla lomakkeella. Selvitykset lähetetään oikeusministeriön kirjaamoon päätöksessä ilmoitetulla diaarinumerolla.
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin. Avustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että hakija täyttää valtionavustuslain yleiset edellytykset ja avustuksen hakukohtaiset myöntöperusteet (4 kpl, ks. alta). Hakemusten keskinäisessä vertailussa huomioidaan se, miten hyvin valtionavustuslain yleiset edellytykset, hakukohtaiset myöntöperusteet sekä yleiset perusteet (ihmisoikeudet, demokratia tasa-arvo, yhdenvertaisuus, kestävä kehitys) täyttyvät.
Hakukohtaiset myöntöperusteet
1) Toiminnan tulee olla ammattimaista, ympärivuotista ja jatkuvaa sekä sen tulee täyttää avustuksen tavoitteet
Toiminnan ammattimaisuutta ja jatkuvuutta arvioitaessa huomioidaan suunniteltujen toimenpiteiden monipuolisuus ja tavoitteellisuus (tavoitteellisuuden osalta huomioidaan arvioidut tulokset ja niiden seuranta). Lisäksi arvioidaan sitä, miten hakijan henkilöstöresursseja kohdennetaan toiminnan eri osa-alueisiin ja suunniteltuihin toimenpiteisiin. Avustettava toiminta ei voi perustua pelkästään vapaaehtoisvoimin toteutettavaan toimintaan.
Avustuksen tavoitteena on rauhantyön avulla tukea rauhaa, yhteiskunnallista vakautta ja konfliktien ehkäisyä pääasiassa Suomessa. Arvioinnissa otetaan huomioon, miten hakijan toiminta konkreettisten toimenpiteiden kautta vastaa avustuksen tavoitteisiin. Jos toimenpiteisiin sisältyy asioita, joita myös muut rauhanjärjestöt toteutettavat tai ovat niissä osallisia, tulee hakijan osoittaa, onko hakija näissä päävastuullinen toteuttaja vai osatoteuttaja ja millainen vaikutus näillä on toimintavuoden kustannusarviossa.
Jos toimintaan sisältyy kansainvälisiä hankkeita, joita on tarkoitus rahoittaa toiminta-avustuksella, tulee hakijan osoittaa, mikä merkitys niillä on Suomessa tehtävän rauhantyön kannalta.
2) Toiminnan tulee olla laajuudeltaan valtakunnallista
Valtakunnallisuudella tarkoitetaan sitä, miten laajalle alueelle toiminta Suomessa ulottuu ja miten laajoja väestöryhmiä toiminta saavuttaa.
Lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon yhteisön henkilö- tai yhteisöjäsenmäärää sekä mahdollinen yhteistyö ja verkostoituminen muiden rauhanjärjestöjen kanssa.
3) Toimenpiteiden tulee olla tarpeellisia ja ajankohtaisiin ilmiöihin kytkeytyviä rauhantyön edistämisen kannalta
Arvioinnissa otetaan huomioon, miten tarpeellisia ja ajankohtaisia suunnitellut toimenpiteet ovat tavoitteiden toteutumisen kannalta. Arviointiin vaikuttavaa myös toimenpiteiden yhteiskunnallinen merkitys. Yhteiskunnallista merkitystä arvioidaan muun muassa siten, millaisia eri väestöryhmiä ja niiden määriä toimenpiteillä tavoitellaan ja miten ryhmien tavoitettavuutta pyritään varmistamaan.
4) Toiminnan taloudelliset edellytykset
Arvioinnissa otetaan huomioon yhteisön taloudellinen kokonaistilanne (tilinpäätös ja tase).
Toimintavuotta koskevaa kustannusarviota (tulot ja menot) ja haettua avustusta arvioidaan suhteessa toimintasuunnitelmaan.
Lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon kustannusarviossa esitettyjen tulojen monipuolisuus (varainhankinta, muut avustukset, muu rahoitus).
Oikeusministeriön myöntämä avustus voi kattaa pääsääntöisesti enintään 90 prosenttia avustettavan toiminnan hyväksyttävistä kustannuksista.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke edistää yhtä tai useampaa seuraavista periaatteista, jotka perustuvat lainsäädäntöön, ministeriön hyväksymiin strategioihin tai sitoumuksiin:
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen, ks. sekä yhdenvertaisuuslaki (1325/2014), joiden periaatteet koskevat myös ministeriön rahoittamaa toimintaa ja hankkeita.
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta
Kestävän kehityksen edistäminen: Ks. Agenda 2030 Suomessa.
Demokratian edistäminen: Valtioneuvoston periaatepäätös suomalaisesta demokratiapolitiikasta 2020-luvulla
Rasismin torjuminen: Yhdenvertainen Suomi Valtioneuvoston toimintaohjelma rasismin torjumiseksi ja hyvien väestösuhteiden edistämiseksi
Oikeusministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään myös, jos se saapuu määräajan jälkeen.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Oikeusministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen hyväksyttävistä kustannuksista. Hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteissä.
Avustus ei saa yhdessä muiden julkisten tukien kanssa ylittää Euroopan yhteisön tai Suomen lainsäädännössä säädettyä valtionavustuksen tai muun julkisen tuen enimmäismäärää.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään avustuspäätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Oikeusministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia. (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Valtioneuvoston kanslia on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 20 000 euroa.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään tällä lomakkeella Selvitykset lähetetään oikeusministeriön kirjaamoon päätöksessä ilmoitetulla diaarinumerolla.
Yleisavustukset rauhantyön valtakunnallisille järjestöille on myönnetty vuodelle 2022.
Oikeusministeriö on varannut vuoden 2022 talousarvion avustusmäärärahasta 600 000 euroa valtakunnallisen rauhan työn tukemiseksi (momentilla 25.01.50 Avustukset).
Määräaikaan mennessä hakemuksia saapui yhteensä 19 ja haettu kokonaismäärä oli 1 414 630 euroa.
Myönnetyillä avustuksilla tuetaan rauhantyön avulla ihmisoikeuksien toteutumista yhteiskunnassa, edistetään demokratiaa ja sosiaalisesti kestävää yhteiskuntaa sekä kestävää kehitystä, erityisesti YK:n Agenda 2030 tavoitetta 16 (Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto).
Myönnetyt avustukset:
- Suomen Rauhanliitto-Finlands Fredsförbund ry 155 000 euroa
- Suomen Rauhanpuolustajat ry 150 000 euroa
- Suomen Sadankomitea ry 87 000 euroa
- Rauhankasvatusinstituutti ry 84 000 euroa
- SaferGlobe 20 000 euroa
- Ålands fredsinstitut sr 20 000 euroa
- Suomen Rauhanturvaajaliitto ry 13 000 euroa
- Suomen Setlementtiliitto ry 12 000 euroa
- USKOT-foorumi 11 000 euroa
- Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr 10 000 euroa
- Suomen YK-liitto ry 10 000 euroa
- Amandamaji ry/Naiset Rauhan Puolesta 7000 euroa
- Aseistakieltäytyjäliitto 5000 euroa
- Pelastakaa Lapset ry 5000 euroa
- Suomen kristillinen rauhanliike ry 4000 euroa
- Pand-Taiteilijat rauhan puolesta ry 3000 euroa
- WILPF Suomen osasto ry 2000 euroa
- Suomen YMCA-liitto 2000 euroa
- Fimigrant Ei myönnetä
Yhteensä 600 000 euroa
Valtionavustus maksetaan yhdessä erässä ja maksatus käynnistetään viikolla 18.