Direktiivi maksukyvyttömyyslainsäädäntöjen harmonisoinnista (varhaisen vaiheen saneeraus ja toinen mahdollisuus)
OM028:00/2017 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Direktiivi (EU) 2019/1023 koskee ennaltaehkäisevää uudelleenjärjestelyä (yrityssaneeraus), uuden mahdollisuuden antamista maksukyvyttömille yrittäjille poistamalla näiden henkilökohtainen velkavastuu (velkajärjestely) sekä toimenpiteitä kaikkien maksukyvyttömyysmenettelyjen tehostamiseksi.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OM028:00/2017
Asianumerot OM 2/472/2016
Asettaja oikeusministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.1.2017 –
Asettamispäivä 1.1.2017
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös-
Yhteyshenkilö
Mari Aalto, lainsäädäntöneuvos
[email protected]
Tavoitteet ja tuotokset
Euroopan komissio antoi 22. päivänä marraskuuta 2016 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi ennaltaehkäiseviä uudelleenjärjestelyjä koskevista puitteista, uudesta mahdollisuudesta ja toimenpiteistä uudelleenjärjestelyä, maksukyvyttömyyttä ja veloista vapauttamista koskevien menettelyjen tehostamiseksi sekä direktiivin 2012/30/EU muuttamisesta (KOM(2016) 723 lopullinen). Ehdotus edellyttää mahdollisuutta yritysten saneeraamiseen varhaisessa vaiheessa ja sisältää vähimmäissäännöt eräistä saneeraukseen liittyvistä menettelyllisistä ja aineellisista kysymyksistä (mm. rauhoitusaika, saneerausohjelmasta äänestäminen, tuomioistuimen rooli ja uusi rahoitus). Lisäksi ehdotus edellyttää, että rehellisesti toimineet maksukyvyttömät yrittäjät voivat lähtökohtaisesti vapautua velkavastuusta kolmen vuoden kuluessa takaisinmaksuohjelman alkamisesta. Kaikkien maksukyvyttömyysmenettelyjen tehostamiseen liittyvät toimenpiteet koskevat muun muassa selvittäjien valintaa ja kouluttamista, sähköisten viestintäkeinojen käyttämistä sekä tilastotietojen keräämistä menettelyistä.
Suomen neuvottelutavoite ilmenee valtioneuvoston U-kirjelmästä ja sen johdosta annetuista eduskunnan kannanotoista (U 13/2017 vp, LaVL 5/2017 vp, TaVL 13/2017 vp, SuVEK 33/2017 vp). Direktiivi on hyväksytty ja julkaistu kesäkuussa 2019, minkä jälkeen hankkeessa on siirrytty direktiivin kansalliseen täytäntöönpanoon.
Tiivistelmä
Direktiivi (EU) 2019/1023 koskee ennaltaehkäisevää uudelleenjärjestelyä (yrityssaneeraus), uuden mahdollisuuden antamista maksukyvyttömille yrittäjille poistamalla näiden henkilökohtainen velkavastuu (velkajärjestely) sekä toimenpiteitä kaikkien maksukyvyttömyysmenettelyjen tehostamiseksi.
Lähtökohdat
Komissio antoi vuonna 2012 tiedonannon uudesta eurooppalaisesta lähestymistavasta yritystoiminnan epäonnistumiseen ja maksukyvyttömyyteen (KOM(2012) 742 lopullinen) ja vuonna 2014 suosituksen saneerausmenettelyistä ja veloista vapauttamisesta (C(2014) 1500 lopullinen). Maksukyvyttömyyslainsäädännön harmonisointi mainitaan osana pääomamarkkinaunionin luomista koskevaa toimintasuunnitelmaa (KOM(2015) 468 lopullinen). Myös viiden puheenjohtajan kertomuksessa ”Euroopan talous- ja rahaliiton viimeistely” (22.6.2015) todetaan, että todellinen pääomamarkkinaunioni edellyttää pääomamarkkinoiden yhdentymistä muun muassa maksukyvyttömyyslainsäädännön osalta.
Komissio arvioi, että harmonisoinnilla voidaan muun muassa vähentää rajat ylittävien investointien esteitä, edistää elinkelpoisen liiketoiminnan jatkumista sekä parantaa velkojen takaisinmaksuastetta.
Suomen maksukyvyttömyysjärjestelmä on kansainvälisessä vertailussa todettu erittäin toimivaksi, eikä kansallisen lainsäädännön muuttamisesta arvioida olevan välitöntä taloudellista hyötyä suomalaisille yrityksille. Direktiiviehdotuksen hyödyt liittyvät Suomen osalta pääasiassa unionin sisämarkkinoiden tehostumiseen erityisesti rajat ylittävän sijoitus-, rahoitus- ja yritystoiminnan osalta.
Direktiivi tulee vaikuttamaan erityisesti yrityssaneerausta koskevaan kansalliseen lainsäädäntöön. Vaikutusta on jossain määrin myös velkajärjestelyä koskevaan sääntelyyn sekä aineelliseen yksityisoikeuteen. Direktiivi jättää jäsenvaltion päätettäväksi sen, saatetaanko olemassa oleva kansallinen yrityssaneerausmenettely direktiivin vaatimusten mukaiseksi vai luodaanko tässä tarkoituksessa uusi menettely. Samoin direktiivi jättää jäsenvaltion päätettäväksi, toteutetaanko maksukyvyttömän yrittäjän veloista vapauttaminen konkurssimenettelyn yhteydessä vai erillisessä velkajärjestelymenettelyssä.
Direktiiviehdotusta koskevat neuvottelut aloitettiin neuvoston työryhmässä tammikuussa 2017. Neuvoston ja Euroopan parlamentin välillä saavutettiin yhteisymmärrys direktiivin sisällöstä joulukuussa 2018. Direktiivi (EU) 2019/1023 on hyväksytty kesäkuussa 2019. Kansalliselle täytäntöönpanolle varattu aika on kaksi vuotta, mutta jäsenvaltio voi ilmoituksella saada täytäntöönpanoa varten yhden lisävuoden (täytäntöönpano 17.7.2022 mennessä).
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
-
Lausunto PDF
30.12.2016 Konkurssiasiamies
-
Lausunto DOCX
23.12.2016 Finanssialan keskusliitto
-
Lausunto DOCX
23.12.2016 Finnvera
-
Lausunto DOCX
23.12.2016 Insolvenssioikeudellinen Yhdistys ry
-
Lausunto PDF
23.12.2016 Verohallinto
-
Lausunto DOCX
23.12.2016 Keskuskauppakamari
-
Lausunto DOCX
23.12.2016 Suomen Yrittäjät
-
Lausunto DOC
23.12.2016 Yrityssaneerausyhdistys ry
-
Lausunto ODT
22.12.2016 Helsingin käräjäoikeus
-
Lausunto PDF
22.12.2016 Työeläkevakuuttajat TELA ry
-
Lausunto DOCX
22.12.2016 Velkaneuvonta ry
-
Lausunto DOCX
22.12.2016 Suomen pääomasijoitusyhdistys ry
-
Lausunto DOCX
21.12.2016 Osuuspankki ryhmä
-
Lausunto DOCX
21.12.2016 Suomen Asianajajaliitto
-
Lausunto PDF
21.12.2016 Elinkeinoelämän keskusliitto
-
Lausunto PDF
21.12.2016 Valtiovarainministeriö
-
Lausunto DOCX
21.12.2016 Espoon käräjäoikeus
-
Lausunto PDF
13.12.2016 Keski-Suomen käräjäoikeus
-
Lausuntopyyntö Komission direktiiviehdotuksesta maksukyvyttömyyslainsäädäntöjen harmonisoimiseksi PDF
24.11.2016 Oikeusministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Aalto, Mari
lainsäädäntöneuvos
oikeusministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
1.1.2017 –