Direktiv om harmonisering av insolvenslagstiftningen (tidig sanering och en andra chans)
OM028:00/2017 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Direktiv (EU) 2019/1023 gäller förebyggande omstrukturering (företagssanering), en andra chans för insolventa företagare genom att de befrias från sitt personliga skuldansvar (skuldsanering) samt åtgärder för att effektivisera alla insolvensförfaranden.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer OM028:00/2017
Ärendenummer OM 2/472/2016
Projektets arrangör justitieministeriet
Mandattid 1.1.2017 –
Datum för tillsättande 1.1.2017
Lagberedning
Regeringsproposition-
Antagen författning-
Kontaktperson
Mari Aalto, lainsäädäntöneuvos
[email protected]
Mål och resultat
Europeiska kommissionen antog den 22 november 2016 ett förslag till Europaparlamentets och rådets direktiv om ramar för förebyggande omstrukturering, en andra chans och åtgärder för att göra förfaranden för omstrukturering, insolvens och skuldavskrivning effektivare och om ändring av direktiv 2012/30/EU (KOM(2016) 723 slutlig). Förslaget förutsätter en möjlighet till sanering av företag i ett tidigt skede och innehåller minimiregler om vissa procedurmässiga och materiella frågor i anslutning till sanering (bland annat fredningstid, omröstning om ett saneringsprogram, domstolens roll och ny finansiering). Förslaget förutsätter dessutom att hederliga insolventa företagare i princip ska få sina skulder avskrivna inom tre år efter det att återbetalningsprogrammet började genomföras. Åtgärderna för att effektivisera alla insolvensförfaranden gäller bland annat valet och utbildning av utredare, användning av elektroniska kommunikationsmedel samt insamling av statistiska uppgifter om förfarandena.
Finlands mål för förhandlingarna framgår av statsrådets U-skrivelse och riksdagens ställningstaganden med anledning av den (U 13/2017 rd, LaUU 5/2017 rd, EkUU 13/2017 rd, StoURS 33/2017 rd). Direktivet antogs och offentliggjordes i juni 2019. Efter det har man i projektet övergått till att genomföra direktivet nationellt.
Sammandrag
Direktiv (EU) 2019/1023 gäller förebyggande omstrukturering (företagssanering), en andra chans för insolventa företagare genom att de befrias från sitt personliga skuldansvar (skuldsanering) samt åtgärder för att effektivisera alla insolvensförfaranden.
Utgångspunkter
År 2012 utfärdade kommissionen meddelandet En ny europeisk strategi för att hantera misslyckade företagssatsningar och insolvens (KOM(2012) 742 slutlig) och år 2014 en rekommendation om en ny strategi för att hantera konkurs och insolvens (C(2014) 1500 slutlig). Åtgärder för att harmonisera insolvenslagstiftningen nämns som en del av kommissionens handlingsplan för en kapitalmarknadsunion (KOM(2015) 468 slutlig). Även i rapporten ”Färdigställandet av EU:s ekonomiska och monetära union”(22.6.2015), som tagits fram av fem ordförande, konstateras det att en verklig kapitalmarknadsunion förutsätter integration av kapitalmarknaderna bland annat när det gäller insolvenslagstiftningen.
Komissio arvioi, että harmonisoinnilla voidaan muun muassa vähentää rajat ylittävien investointien esteitä, edistää elinkelpoisen liiketoiminnan jatkumista sekä parantaa velkojen takaisinmaksuastetta.
Suomen maksukyvyttömyysjärjestelmä on kansainvälisessä vertailussa todettu erittäin toimivaksi, eikä kansallisen lainsäädännön muuttamisesta arvioida olevan välitöntä taloudellista hyötyä suomalaisille yrityksille. Direktiiviehdotuksen hyödyt liittyvät Suomen osalta pääasiassa unionin sisämarkkinoiden tehostumiseen erityisesti rajat ylittävän sijoitus-, rahoitus- ja yritystoiminnan osalta.
Direktiivi tulee vaikuttamaan erityisesti yrityssaneerausta koskevaan kansalliseen lainsäädäntöön. Vaikutusta on jossain määrin myös velkajärjestelyä koskevaan sääntelyyn sekä aineelliseen yksityisoikeuteen. Direktiivi jättää jäsenvaltion päätettäväksi sen, saatetaanko olemassa oleva kansallinen yrityssaneerausmenettely direktiivin vaatimusten mukaiseksi vai luodaanko tässä tarkoituksessa uusi menettely. Samoin direktiivi jättää jäsenvaltion päätettäväksi, toteutetaanko maksukyvyttömän yrittäjän veloista vapauttaminen konkurssimenettelyn yhteydessä vai erillisessä velkajärjestelymenettelyssä.
Förhandlingar om förslaget till direktiv inleddes i en rådsarbetsgrupp i januari 2017. I december 2018 nådde rådet och Europaparlamentet samförstånd om innehållet direktivet. Direktivet antogs i juni 2019. Det har reserverats två år för det nationella genomförandet, men varje medlemsstat kan genom en anmälan få ytterligare ett år för genomförandet (genomförandet senast 17.7.2022).
Remissbehandlingar och höranden
-
Lausunto PDF
30.12.2016 Konkurssiasiamies
-
Lausunto DOCX
23.12.2016 Finanssialan keskusliitto
-
Lausunto DOCX
23.12.2016 Finnvera
-
Lausunto DOCX
23.12.2016 Insolvenssioikeudellinen Yhdistys ry
-
Lausunto PDF
23.12.2016 Verohallinto
-
Lausunto DOCX
23.12.2016 Keskuskauppakamari
-
Lausunto DOCX
23.12.2016 Suomen Yrittäjät
-
Lausunto DOC
23.12.2016 Yrityssaneerausyhdistys ry
-
Lausunto ODT
22.12.2016 Helsingin käräjäoikeus
-
Lausunto PDF
22.12.2016 Työeläkevakuuttajat TELA ry
-
Lausunto DOCX
22.12.2016 Velkaneuvonta ry
-
Lausunto DOCX
22.12.2016 Suomen pääomasijoitusyhdistys ry
-
Lausunto DOCX
21.12.2016 Osuuspankki ryhmä
-
Lausunto DOCX
21.12.2016 Suomen Asianajajaliitto
-
Lausunto PDF
21.12.2016 Elinkeinoelämän keskusliitto
-
Lausunto PDF
21.12.2016 Valtiovarainministeriö
-
Lausunto DOCX
21.12.2016 Espoon käräjäoikeus
-
Lausunto PDF
13.12.2016 Keski-Suomen käräjäoikeus
-
Lausuntopyyntö Komission direktiiviehdotuksesta maksukyvyttömyyslainsäädäntöjen harmonisoimiseksi PDF
24.11.2016 Oikeusministeriö
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Aalto, Mari
lainsäädäntöneuvos
justitieministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
1.1.2017 –