Medlingen vid brott och vissa tvister föreslås bli överförd från social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde till justitieministeriets förvaltningsområde
Medlingen vid brott och vissa tvister föreslås bli överförd från social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde till justitieministeriets förvaltningsområde
OM029:00/2020 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Justitieministeriet har tillsatt ett projekt och en styrgrupp för projektet för att utreda huruvida medlingen vid brott och tvister kan överföras från social- och hälsovårdsministeriets (SHM) förvaltningsområde till justitieministeriets (JM) förvaltningsområde.
Projektets framskridande
Ohjausryhmän määräaika päättyi. Ohjausryhmän raportti ja esitys valmistui.
25.2.2020 – 26.2.2021 Rapportering
Oikeusministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö asettivat 25.2.2020 hankkeen (VN 2750/2020), jossa selvitettiin mahdollisuuksia siirtää rikos- ja eräiden riita-asioiden sovittelu oikeusministeriön hallinnonalalle. Ohjausryhmän raportti julkaistiin 18.3.2021.
Ytterligare uppgifter
Ohjausryhmän määräajan jatkaminen 1.12.2020 - 26.2.2021
1.12.2020 – 26.2.2021 Arbetsgrupp
Dokument
-
Päätös ohjausryhmän määräajan jatkamiseksi PDF
26.11.2020
Lausuntokierros ohjausryhmän esityksestä käynnistyi.
18.3.2021 – 9.4.2021 Remissbehandling
Rikosasioiden sovittelupalveluiden siirto oikeusministeriön hallinnonalalle.Lausuntoyhteenveto ohjausryhmän esityksestä
9.4.2021 – 24.5.2021 Rapportering
Ytterligare uppgifter
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer OM029:00/2020
Ärendenummer VN/2750/2020
Projektets arrangör justitieministeriet
Mandattid 1.3.2020 –
Datum för tillsättande 1.3.2020
Mål och resultat
Ansvaret för medlingen vid brott och tvister har hört till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde sedan medlingslagen trädde i kraft 2005. Institutet för hälsa och välfärd har från och med 2016 ansvarat för anordnandet av tjänsterna. Antalet medlingar har ökat under de senaste åren och medlingen har blivit en viktig del av den kriminalpolitiska helheten och ett viktigt redskap för åklagarna.
I regeringsprogrammet för statsminister Marin konstateras det att användningen av medling ska stärkas för att minska antalet rättegångar. De ekonomiska fördelarna med medlingen ses främst inom justitieministeriets förvaltningsområde i och med att rättsprocesserna blir lättare. Målet för medlingen är att förebygga återfall i brott, vilket är ett av de centrala målen i regeringsprogrammet. Avsikten med projektet är att utreda hur man skulle kunna överföra medlingen vid brott och vissa tvister från SHM:s förvaltningsområde till JM:s förvaltningsområde och utveckla de förutsättningar för en riksomfattande verksamhet som den eventuella överföringen skapar. JM ska i enlighet med internationell praxis ha rollen som styrande ministerium.
För projektet tillsätts det en styrgrupp med uppgift att följa upp utredningsarbetet och att utifrån utredningen planera hur förslaget om överföringen ska genomföras.
Styrgruppen har i uppgift att
- styra utredarens arbete,
- behandla utredarens slutrapport, och
- utarbeta ett förslag om hur överföringen av medlingen vid brott och vissa tvister från SHM:s förvaltningsområde till JM:s förvaltningsområde ska genomföras.
Sammandrag
Justitieministeriet har tillsatt ett projekt och en styrgrupp för projektet för att utreda huruvida medlingen vid brott och tvister kan överföras från social- och hälsovårdsministeriets (SHM) förvaltningsområde till justitieministeriets (JM) förvaltningsområde.
Utgångspunkter
Lagen om medling vid brott och i vissa tvister (1015/2005) trädde i kraft i början av 2006. Staten beviljade finansiering för medlingen under förutsättningen att medlingen skulle tillhandahållas likvärdigt i hela landet. Medlingen är en avgiftsfri tjänst där den som misstänks för ett brott och den som blivit offer för ett brott får hjälp av en oberoende medlare för att behandla de psykiska och materiella skador som brottet har orsakat offret och för att på egen hand avtala om hur skadorna ska gottgöras.
Den allmänna ledningen, styrningen och tillsynen i fråga om medlingen vid brott och tvister hör till social- och hälsovårdsministeriet, medan Institutet för hälsa och välfärd har en skyldighet att anordna tjänsterna. THL väljer vem som ska producera medlingstjänsterna och betalar tjänsteleverantörerna ersättning på förhand ur statens medel. De som är anställda hos medlingsbyråerna ska bland annat ta emot medlingsinitiativ, bedöma förutsättningarna för medling och sköta förvaltningsbesluten samt välja, utbilda och ge anvisningar till frivilliga medlare och samarbeta med myndigheter och andra aktörer inom sitt område. Under ledning av cirka 100 yrkesutbildade personer inom medlingsverksamheten arbetar det cirka 1 200 utbildade frivilliga medlare.
Finland har 18 byråer som tillhandahåller medlingstjänster, och utöver det har några medlingsbyråer också regionalbyråer. Totalt finns det 32 verksamhetsställen (medlingsbyråer och regionalbyråer). Antalet ärenden som sköts genom medling enligt medlingslagen ökar ständigt. År 2018 hänvisade man sammanlagt 15 526 brott och tvister till medlingen, varav 14 789 gällde brott och 737 gällde tvister. Antalet ärenden som sköttes genom medling ökade med cirka två procent jämfört med 2017.
Enligt budgetpropositionen uppgick anslaget och fullmakten för medlingsverksamheten till 7,1 miljoner euro år 2019.
Ytterligare uppgifter
Avsikten med projektet är att utreda hur man skulle kunna överföra medlingen vid brott och vissa tvister från SHM:s förvaltningsområde till JM:s förvaltningsområde och utveckla de förutsättningar för en riksomfattande verksamhet som den eventuella överföringen skapar. JM ska i enlighet med internationell praxis ha rollen som styrande ministerium.
Projektets mandatperiod är 1.3.2020–31.11.2020. Institutet för hälsa och välfärd utser en utredare för projektet som har till uppgift att kartlägga vad som behövs på organisationsnivå och i övrigt för att överföra den allmänna ledningen, styrningen och tillsynen i fråga om medlingen vid brott och tvister till justitieministeriets förvaltningsområde. Utredningen baserar sig på dokumentation och intervjuer med sakkunniga. Man ska utföra en systematisk granskning och jämförelse av olika organiseringsmodeller. Granskningen ska innefatta bedömningar av budget- och personalkonsekvenser och övriga administrativa konsekvenser samt förslag till olika organiseringsalternativ och fördelarna och nackdelarna med dem.
THL utser en lämplig utredare för uppdraget. JM och SHM ersätter THL för de kostnader som utredningen orsakar. Kostnaderna för utredningen uppgår till cirka 30 000 euro. Utredningen utförs under perioden 1.3 - 29.5.2020. Utredaren överlämnar slutrapporten till styrgruppen före den 29 maj 2020.
Lausuntokierros ohjausryhmän esityksestä käynnistyi.
18.3.2021 – 9.4.2021 Remissbehandling
Lausuntokierros ohjausryhmän esityksestä käynnistyi.
18.3.2021 – 9.4.2021 Remissbehandling
Lausuntomenettely
-
12.7.2021 Poliisihallitus
-
Rikoksesta epäiltyjen selvitettyjen tapausten lkm 2019 ikä_nimikkeet_laitokset.pdf PDF
12.7.2021 Poliisihallitus
-
28.4.2021 Kirkkohallitus
-
Valtiovarainministeriö; lausunto PDF
19.4.2021 Finansministeriet
-
Suomen Asianajajaliitto; lausunto PDF
16.4.2021 Suomen Asianajajaliitto
-
Helsingin kaupunki ; lausunto PDF
14.4.2021 Helsingin kaupunki
-
Lausuntopalvelu_fi, vastaukset kyselyyn.pdf PDF
14.4.2021 Helsingin kaupunki
-
Varsinais-Suomen sovittelutoimisto ; lausunto PDF
12.4.2021 Varsinais-Suomen sovittelutoimisto
-
Rikosseuraamuslaitos ; lausunto PDF
12.4.2021 Rikosseuraamuslaitos
-
Suomen Setlementtiliitto ry ; lausunto PDF
12.4.2021 Suomen Setlementtiliitto ry
-
Sovittelu ry / Kymi-Saimaan sovittelutoimisto ; lausunto PDF
12.4.2021 Sovittelu ry / Kymi-Saimaan sovittelutoimisto
-
Pohjois-Suomen oikeusapu ja edunvalvontapiirit ; lausunto PDF
9.4.2021 Pohjois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri
-
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Järvi-Suomen piiri ; lausunto PDF
9.4.2021 Mannerheimin Lastensuojeluliitto Järvi-Suomen piiri
-
Vantaan sovittelutoimisto ; lausunto PDF
9.4.2021 Vantaan sovittelutoimisto (1)
-
Jyväskylän kaupunki, sovittelutoimisto ; lausunto PDF
9.4.2021 Jyväskylän kaupunki sovittelutoimisto
-
Kalliolan Setlementti ry ; lausunto PDF
9.4.2021 Kalliolan Setlementti ry
-
Helsingin Diakonissalaitoksen Säätiö ; lausunto PDF
9.4.2021 Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö sr
-
Suomen Sovittelufoorumi ry ; lausunto PDF
9.4.2021 Suomen Sovittelufoorumi ry, Finlands Forum för Medling rf
-
Suomen Sovittelun Tuki ry ; lausunto PDF
9.4.2021 Suomen Sovittelun Tuki ry (1)
-
Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry ; lausunto PDF
9.4.2021 Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry
-
Etelä-Pohjanmaan sovittelutoimisto ; lausunto PDF
9.4.2021 Etelä-Pohjanmaan sovittelutoimisto (1)
-
9.4.2021 Miessakit ry
-
Kriminaalihuollon tukisäätiö ; lausunto PDF
9.4.2021 Kriminaalihuollon tukisäätiö
-
Harjulan Setlementti ry ; lausunto PDF
9.4.2021 Harjulan Setlementti ry
-
Rovaniemen, Ranuan ja Posion sovittelutoimisto ; lausunto PDF
9.4.2021 Rovaniemen, Ranuan ja Posion sovittelutoimisto
-
Maria Akatemia ry; lausunto PDF
9.4.2021 Maria Akatemia ry
-
Satakunnan sovittelutoimisto; lausunto PDF
9.4.2021 Satakunnan sovittelutoimisto
-
Aseman Lapset ry; lausunto PDF
9.4.2021 Aseman Lapset ry
-
Helsingin käräjäoikeus; lausunto PDF
9.4.2021 Helsingin käräjäoikeus
-
Itä-Suomen yliopisto; lausunto PDF
9.4.2021 Itä-Suomen yliopisto
-
Miesjärjestöjen keskusliitto MJKL ry, lausunto PDF
9.4.2021 Miesjärjestöjen keskusliitto
-
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry; lausunto PDF
9.4.2021 Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry
-
Tampereen kaupunki; lausunto PDF
9.4.2021 Tampereen kaupunki (1)
-
Amnesty International Suomen osasto; lausunto PDF
9.4.2021 Amnesty International Suomen osasto
-
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus ; lausunto PDF
9.4.2021 Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus
-
Suomen Lakimiesliitto - Finlands Juristförbund ry; lausunto PDF
9.4.2021 Suomen Lakimiesliitto - Finlands Juristförbund ry
-
Sisäministeriön poliisiosasto ; lausunto PDF
9.4.2021 Inrikesministeriet
-
Pohjois-Karjalan sovittelutoimisto ; lausunto PDF
8.4.2021 Pohjois-Karjalan sovittelutoimisto
-
Kanta-Hämeen sovittelutoimisto / SFHKY; lausunto PDF
8.4.2021 Kanta-Hämeen sovittelutoimisto/FSHKY
-
Vaasan kaupunki ; lausunto PDF
8.4.2021 Vaasan kaupunki (1)
-
Poliisihallitus ; lausunto PDF
8.4.2021 Poliisihallitus
-
Julkiset oikeusavustajat ry ; lausunto PDF
8.4.2021 Julkiset oikeusavustajat ry
-
Jyväskylän kaupunki / Sovittelutoimisto ; lausunto PDF
8.4.2021 Jyväskylän kaupunki
-
8.4.2021 Turun kaupunki
-
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira; lausunto PDF
8.4.2021 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira
-
8.4.2021 Porin kaupunki
-
Ammattiliitto Pro ry; lausunto PDF
8.4.2021 Ammattiliitto Pro ry
-
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia ; lausunto PDF
7.4.2021 Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia
-
Seinäjoen kaupunki ; lausunto PDF
7.4.2021 Seinäjoen kaupunki (1)
-
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto ; lausunto PDF
7.4.2021 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto
-
Suomen syyttäjäyhdistys ry ; lausunto PDF
7.4.2021 Suomen syyttäjäyhdistys ry
-
Rikosuhripäivystys ; lausunto PDF
7.4.2021 Rikosuhripäivystys
-
6.4.2021 Syyttäjälaitos
-
Sosiaali- ja terveysministeriö ; lausunto PDF
6.4.2021 Social- och hälsovårdsministeriet
-
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ; lausunto PDF
6.4.2021 Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia
-
Suomen Kuntaliitto ry ; lausunto PDF
6.4.2021 Suomen Kuntaliitto ry
-
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL; lausunto PDF
1.4.2021 THL Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
-
Kemin kaupunki/sosiaali- ja perhepalvelut; lausunto PDF
31.3.2021 Kemin kaupunki (1)
-
Kuopion kaupunki; lausunto PDF
30.3.2021 Kuopion kaupunki (3)
-
Ajatuspaja RTI - konfliktinratkaisu ja sovittelu, Depolarize – kehittämishanke ; lausunto PDF
22.3.2021 Ajatuspaja Round Table Initiative-konfliktinratkaisu ja sovittelu
Övriga dokument och promemorior
-
Päätös ohjausryhmän määräajan jatkamiseksi PDF
26.11.2020
-
Asettamispäätös PDF
1.3.2020
Styrgrupp
Person
Roll, Mandattid
Sambou, Saija
Erityisasiantuntija
justitieministeriet
Företräder aktör: oikeusministeriö
Roll: Kontaktperson för projektet
1.3. – 30.11.2020